To boli časy, keď Rácz ovládol hotel a Fredy Špáršvajn kraľoval parkovisku. Vedeli sme, kto sú tí zlí a mafiáni, peniaze a kurvy mali svoje vyárendované miesto v polosvete.
Dnes, keď nevieme rozlíšiť, kto je prokurátor a kto mafián, a štátna moc sa na morálku ani len netvári a z vekslákov sú ministri a poslanci, nám Pišťankov Rivers of Babylon musí pripadať ako roztomilá spomienka na krásne časy minulého storočia. Bohužiaľ.

1991
To bolo dávno, keď vyšiel brutálny, hrubo vulgárny, smiešne ironický román Rivers of Babylon. Písal sa rok, keď sa naša spoločná republika už otriasala v základoch, časy, keď idealizmus ponovembrových čias vyprchával a namiesto ružových okuliarov sme odrazu za fasádou sna videli vynárajúce sa kreatúry nočnej Bratislavy. Vekslákov, prostitútky, predajných policajtov.
Keď vyšiel prvý diel Rivers of Babylon, vyvolal vlnu nadšenia i odporu. Nadšenia novej nastupujúcej literárnej generácie, pre ktorú sa Peter Pišťanek stal synonymom oslobodenej literatúry. Trápenia a odporu pre tých, ktorí špinavého kotolníka Rácza v ľúbezných priestoroch literárnej kaviarne nevideli radi.
Príbeh o dedinčanovi, čo náhodou urobil v meste kariéru, stal sa bossom, ktorý neváhal ísť cez mŕtvoly, peniaze, drogy, vydieranie, aby sa z neho stal ctihodný občan, ktorému sa klaňajú, podaný navyše ako veľmi čierna groteska, získal kultový status. Bolo to ako nahlas povedať v „slušnej“ spoločnosti, že sme všetci len poslušné bábky, čo za kus rezňa budeme bozkávať aj... Pišťanek sa to nehanbil povedať a napísať naplno.
Ďalšie dva diely príbehov postavičiek z Rivers of Babylon (Drevená dedina – 1994 a Fredyho koniec 1999) rozvíjajú príbehy epizódnych postáv z prvého dielu a vytvárajú zbierku bizarných príbehov z divoko kapitalistických raných rokov Slovenska. Aj keď pokračovania už nevzbudili taký masívny odpor ani taký nadšený potlesk, predsa len sa dodnes zaraďujú k tomu najzaujímavejšiemu, čo v deväťdesiatych rokoch vzniklo.
Peter chýba
Nové vydanie románovej trilógie Rivers of Babylon, ktoré práve vychádza vo vydavateľstve Slovart, získalo nový dizajn. Pôvodné Danglárove kresby nahradili štylizované obrázky pripomínajúce linoryty z päťdesiatych rokov. Akurát, že namiesto socialistického realizmu majú nádych absurdného filmu. Autorom nových obálok je výtvarník Tomáš Klepoch.
Smutný 22. marec 2015, keď sa s nami Peter dobrovoľne rozlúčil, bol už dávno. Štyri roky tu chýba literárny hlas Petra Pišťanka i jeho nekompromisná a svojská osobnosť.
Pripomenutie si jeho románovej trilógie v novom vydaní je zároveň pripomenutím si deväťdesiatych rokov. Éry, v ktorej boli hry o život a peniaze na dennom poriadku. Od tých čias sa toho veľa zmenilo, pretože k postavičkám podsvetia pribudli vplyvní muži v popredí i pozadí. Bohvie, ako by vyzeralo štvrté pokračovanie Rivers of Babylon, keby Peter žil.
Na minulosť nezabúdame. Ale akoby sme s tým nevedeli nič robiť.