Keď nakrútil krimi-triler Červený kapitán podľa bestselleru Dominika Dána, prišlo naň počas otváracieho víkendu do slovenských kín najviac divákov od čias Jakubiskovej Bathory.
Televízia Joj minulý rok premiérovala jeho seriál Hotel, v ktorom si hlavnú úlohu večnej smoliarky zahrala Zuzana Konečná.
Producent a režisér MICHAL KOLLÁR momentálne pracuje na svojom druhom filme, ale aj viacerých zaujímavých seriáloch pre televíziu Joj.
V rozhovore pre denník SME prezradil, čo chystá, prečo slovenská seriálová tvorba občas pokrivkáva a čo je jej najväčším neduhom a aj aký je rozdiel medzi slovenským a českým divákom.
Nedávno ste sa v Malom Berlíne v Trnave zúčastnili na 1. ročníku festivalu seriálov Pilot, ktorý iniciovalo občianske združenie Metaforum. Čo je to za podujatie a čo môže priniesť do slovenskej seriálovej tvorby?
"Bol prvý ročník. Túto iniciatívu vítam, lebo vzniká priestor, kde sa dá slovenská seriálová tvorba konfrontovať so stredoeurópskou.
Do televíznych seriálov sa čoraz viac dostáva filmová rozprávačská kvalita a druhú dekádu sme svedkami takzvanej zlatej éry televízie. To všetko najmä z iniciácie prístupu káblových či streamovacích gigantov ako HBO, Netflix, Sky, Canal Plus či Amazon.
Aby neponúkali len štúdiové blockbustery, ktoré si môže „kúpiť“ ktokoľvek z konkurencie, museli pristúpiť k vlastnému originálnemu programingu, ktorý by dosahoval kvalitu a atraktivitu, na ktoré sme zvyknutí z kina. Časom na túto stratégiu museli reagovať aj terestriálni vysielatelia – vrátane verejnoprávnych televízií.
Dobrým príkladom je súčasná tvorba Českej televízie, ktorá podľa mňa dokáže konkurovať minimálne európskej TV produkcii.
Súčasťou festivalu bola prezentácia tvorcov, bol tam napríklad Peter Bebjak, ale aj Peter Kolečko, scenárista, ktorý robil pre Českú televíziu veľmi úspešný seriál Most!.
Ja som prezentoval prácu na miniseriáli Hotel, v ktorom som sa snažil uplatniť posun k filmovému rozprávaniu v seriálovej tvorbe aj v ľahšom komediálnom žánri.
Za zmienku stojí otvorená diskusia na tému marketingu a programového nasadzovania slovenských seriálov. Komerčné televízie, ktoré máme na Slovensku dve, na seba navzájom veľmi živo reagujú a podľa konkurenta aj sťahujú a nasadzujú veci do vysielania."
Má niečo také ako festival seriálov Pilot u nás potenciál?
Michal Kollár
- je slovenský režisér a producent,
- svoju prvú profesionálnu minisériu nakrútil ako 18-ročný s Mariánom Geišbergom,
- do povedomia sa dostal ako producent filmu DOM Zuzany Liovej a filmov Líbánky a trilógie Záhradníctvo Jana Hřebejka,
- do dnešného dňa produkoval alebo koprodukoval 15 celovečerných filmov,
- jeho režijný debut Červený kapitán v roku 2016 počas otváracieho víkendu prekonaldivácky rekord po 10 desiatich rokoch,
- v súčasnosti pracuje na svojom druhom filme, komédii Villa Lucia,
- v koprodukcii s TV Joj a Českou televíziou pripravuje seriál 8 hodín a historickú detektívku o kapitánovi Steinovi a notárovi Barbaričovi podľa Juraja Červenáka.
"Určite áno, som o tom presvedčený. Dobrým príkladom je Series Mania v francúzskom Lille, čo je celoeurópska platforma o pripravovaných seriáloch. Najväčšie scenáristické a producentské hviezdy tam prezentujú, čo pripravujú. Začínajúci autori tam môžu hľadať partnerov na financovanie.
Táto platforma veľmi rýchlo rastie a dnes je už pre seriály dôležitejšia než Cannes. A toto všetko sa deje najmä pre trend takzvanej high quality TV, čo je televízna tvorba, ktorá sa chce viac podobať na filmovú v zmysle prepracovaných tém, vizuality a celkovému prístupu, čomu však aj zodpovedá vyšší rozpočet.
Z roka na rok tam navyše cítiť aj zapojenie strednej Európy, teda nášho regiónu. Ak trend vydrží, máme reálnu šancu byť predmetom záujmu ako zdroj príbehov pre európsku TV tvorbu.
Predurčuje nás k tomu naša turbulentná história, vývoj v poslednom štvrťstoročí a skutočnosť, že takmer dve dekády trvajúci záujem o škandinávsky typ trileru sa unavil, hľadá sa nový trend.
Pre televíziu zásadný kriminálno-mysteriózny žáner u nás má určite z čoho čerpať.
Dobrým príkladom a veľmi vysoko nastavenou latkou je poľská Netflix miniséria 1983, ktorú z časti režírovala aj Agnieszka Holland."
Ako sa trend high quality TV zatiaľ uplatňuje u nás?