SME
Nedeľa, 26. máj , 2019
ROZHOVOR

Režisér Kollár: Slovenské seriály stavajú len na hercoch, to je chyba

Chystá film o chlapskej ješitnosti.

Producent a režisér Michal Kollár nakrútil film Červený kapitán, ktorý po rokoch zlomil divácky rekord (Zdroj: SME - Marko Erd)

Keď nakrútil krimi-triler Červený kapitán podľa bestselleru Dominika Dána, prišlo naň počas otváracieho víkendu do slovenských kín najviac divákov od čias Jakubiskovej Bathory.

Televízia Joj minulý rok premiérovala jeho seriál Hotel, v ktorom si hlavnú úlohu večnej smoliarky zahrala Zuzana Konečná.

Producent a režisér MICHAL KOLLÁR momentálne pracuje na svojom druhom filme, ale aj viacerých zaujímavých seriáloch pre televíziu Joj.

V rozhovore pre denník SME prezradil, čo chystá, prečo slovenská seriálová tvorba občas pokrivkáva a čo je jej najväčším neduhom a aj aký je rozdiel medzi slovenským a českým divákom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nedávno ste sa v Malom Berlíne v Trnave zúčastnili na 1. ročníku festivalu seriálov Pilot, ktorý iniciovalo občianske združenie Metaforum. Čo je to za podujatie a čo môže priniesť do slovenskej seriálovej tvorby?

"Bol prvý ročník. Túto iniciatívu vítam, lebo vzniká priestor, kde sa dá slovenská seriálová tvorba konfrontovať so stredoeurópskou.

Do televíznych seriálov sa čoraz viac dostáva filmová rozprávačská kvalita a druhú dekádu sme svedkami takzvanej zlatej éry televízie. To všetko najmä z iniciácie prístupu káblových či streamovacích gigantov ako HBO, Netflix, Sky, Canal Plus či Amazon.

Aby neponúkali len štúdiové blockbustery, ktoré si môže „kúpiť“ ktokoľvek z konkurencie, museli pristúpiť k vlastnému originálnemu programingu, ktorý by dosahoval kvalitu a atraktivitu, na ktoré sme zvyknutí z kina. Časom na túto stratégiu museli reagovať aj terestriálni vysielatelia – vrátane verejnoprávnych televízií.

Dobrým príkladom je súčasná tvorba Českej televízie, ktorá podľa mňa dokáže konkurovať minimálne európskej TV produkcii.

Súčasťou festivalu bola prezentácia tvorcov, bol tam napríklad Peter Bebjak, ale aj Peter Kolečko, scenárista, ktorý robil pre Českú televíziu veľmi úspešný seriál Most!.

Ja som prezentoval prácu na miniseriáli Hotel, v ktorom som sa snažil uplatniť posun k filmovému rozprávaniu v seriálovej tvorbe aj v ľahšom komediálnom žánri.

Za zmienku stojí otvorená diskusia na tému marketingu a programového nasadzovania slovenských seriálov. Komerčné televízie, ktoré máme na Slovensku dve, na seba navzájom veľmi živo reagujú a podľa konkurenta aj sťahujú a nasadzujú veci do vysielania."

Má niečo také ako festival seriálov Pilot u nás potenciál?

"Určite áno, som o tom presvedčený. Dobrým príkladom je Series Mania v francúzskom Lille, čo je celoeurópska platforma o pripravovaných seriáloch. Najväčšie scenáristické a producentské hviezdy tam prezentujú, čo pripravujú. Začínajúci autori tam môžu hľadať partnerov na financovanie.

Táto platforma veľmi rýchlo rastie a dnes je už pre seriály dôležitejšia než Cannes. A toto všetko sa deje najmä pre trend takzvanej high quality TV, čo je televízna tvorba, ktorá sa chce viac podobať na filmovú v zmysle prepracovaných tém, vizuality a celkovému prístupu, čomu však aj zodpovedá vyšší rozpočet.

Z roka na rok tam navyše cítiť aj zapojenie strednej Európy, teda nášho regiónu. Ak trend vydrží, máme reálnu šancu byť predmetom záujmu ako zdroj príbehov pre európsku TV tvorbu.

Predurčuje nás k tomu naša turbulentná história, vývoj v poslednom štvrťstoročí a skutočnosť, že takmer dve dekády trvajúci záujem o škandinávsky typ trileru sa unavil, hľadá sa nový trend.

Pre televíziu zásadný kriminálno-mysteriózny žáner u nás má určite z čoho čerpať.

Dobrým príkladom a veľmi vysoko nastavenou latkou je poľská Netflix miniséria 1983, ktorú z časti režírovala aj Agnieszka Holland."

Ako sa trend high quality TV zatiaľ uplatňuje u nás?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5VQ7 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5VQ7 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Slovenský film


Článok je zaradený aj do ďalších tém Najlepšie seriály, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

Michal Šimečka.
Stĺpček šéfredaktorky

Krajina chce zmenu, Smer už voľby nevyhráva

Krajina sa učí slovo progresívne, ale aj fašisti zacítili šancu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Antonín Langweil staval model Prahy v rokoch 1826 - 1837 a investoval doňho celý majetok.

Naživo: Sledujte povolebnú diskusiu denníka SME

Od 11:00 budeme diskutovať o eurovoľbách 2019.

Smer Európska Únia.

Neprehliadnite tiež

Šikovná rodina žije v diere. Kým sa nedozvie o jednej bohatej rodine.
Víťaz z Cannes. Juhokórejský film Parazit.
Esterházyho palác.
Sochu Rabbit vydražili za 81,2 milióna eur.