BRATISLAVA. Ľudské dozrievanie, dospievanie, hľadanie miesta vo svete sa v spirituálne ladených filmoch prinajmenšom od čias prvých adaptácií Mníšky Denisa Diderota spája s vierou, cirkvou, cirkevnými rádmi a spoločenstvami.
Až dodnes.

Dôkazom je americký nezávislý Novic Murraya Robinsona (2006) o hľadaní istôt, potrebných pre cestu životom. Alebo In memoria di me Saveria Costanza z roku 2007 o mladom mužovi, ktorý v kláštore nehľadá ani tak cestu k bohu, ako útočisko pred svojím strachom zo sveta.
Zásadným bolestivým sebapoznaním a z neho vyplývajúcim prerodom prechádza i novicka Ida z rovnomennej drámy Pawla Pawlikowského, ocenenej v roku 2015 Oscarom.
Možno nie je náhoda, že Cédric Kahn v čase, keď režíroval Modlitbu, hral v Pawlikowského novom filme Studená vojna.
Ako tibetskí mnísi
Štvrtá dlhometrážna hraná Kahnova réžia je suverénne zrelé hlboké dielo s mnohými vrstvami, umne prepletenými témami a motívmi. Ako väčšina režírujúcich hercov, aj Kahn má cit pre kasting a veľké porozumenie pre účinkujúcich.
Dopraje im dostatok priestoru, vie ich motivovať, usmerniť a inšpirovať k nadpriemerným výkonom.