Medzi veľkými hollywoodskymi tvorcami je viac režisérov, ktorí obdivujú tvorbu Karla Zemana. Keď sa nedávno premietal v Prahe zreštaurovaný film Cesta do praveku, prišiel sa na to pozrieť aj JOHN STEVENSON. Teda režisér filmu Kung Fu Panda alebo najnovšie Sherlock Gnomes.
V rozhovore pre SME povedal, kde na Zemana došiel, akým politikom treba byť v Hollywoode a aj to, prečo slávny herci tak radi prepožičiavajú hlas animovaným postavičkám.
Kedy ste sa dozvedeli o Karlovi Zemanovi a jeho filmoch?
Ako dieťa som miloval animované filmy. Začiatkom 60. rokov ich dávali v televízii, ale BBC mala len dva kanály, vysielanie bolo čiernobiele, kvalita nebola vysoká a navyše tvorba pre deti mala skôr vzdelávaciu úlohu.
Ostávalo kino, kde sa premietali americké klasické filmy ako King Kong alebo disneyovky. To bol veľký zážitok, všetko farebné a vo veľkom. Bol som očarený a začalo ma zaujímať, ako vznikajú filmy. Sledoval som všetko, čo sa ich týkalo.
O tom, že tie obrázky s dinosaurami, vzducholoďami a barónom Prášilom, ktoré som poznal z detstva, sú zo Zemanových filmov, som sa dozvedel oveľa neskôr. Keď som potom videl jeho filmy, zaujímalo ma, ako sú vlastne urobené. V tom období v porovnaní s dneškom nebolo veľa špeciálnych efektov, ale jeho filmy boli v tomto ohľade výnimočné.
Prišli ste do Prahy prvýkrát?
Nie, už som tu bol niekoľkokrát. Po prvýkrát som cestu do Prahy dostal k narodeninám. Raz som náhodou na internete zistil, že sa tu otvorilo Múzeum Karla Zemana. To sme už žili v Los Angeles. Keď sme prišli do Londýna, moja manželka kúpila letenky a ja som sa až na letisku dozvedel, že letíme do Prahy.
Zavolali sme do múzea, predstavil som sa a riaditeľovi Onřejovi Beránkovi som povedal o svojom obdive k Zemanovi. Spriatelili sme sa a boli sme v kontakte.

Ktorý zo svojich filmov máte najradšej?
Viete, ja na každom filme pracujem tak tri, štyri roky a keď skončím, mám všetkého po krk. Pozerám každý film po dokončení, potom na premiére, párkrát s divákmi a dosť. Keď niekam letím a vidím niektorý z nich v programe, tak to rýchle prepínam. Človek potrebuje mať čistú hlavu.
Keď ste pripravovali film Kung Fu Panda, študovali ste čínske reálie?
Na každý film sa potrebujete pripraviť a rovnako to bolo aj s Pandou i so Sherlockom, ktorý mi bol mimochodom oveľa bližší. Potrebujete sa do toho materiálu ponoriť a máte veľa domácich úloh. Pre mňa je najdôležitejšie vedieť čo najviac o detailoch a realite, v ktorej sa príbeh odohráva.