Žiadny zo slovenských filmárov, azda len s výnimkou Juraja Jakubiska, nenabral odvahu na rozsiahlu viacgeneračnú ságu, ktorá by zobrazila rôzne éry Slovenska, osudové body a lámanie charakterov.
Aj Tisícročná včela to len naznačila.
Nemecký filmár Florian Henckel von Donnersmarck si umeleckú dráhu postavil práve na tom. V dlhometrážnom debute Životy tých druhých roku 2006 rozpovedal príbeh z konca východného Nemecka a vyslúžil si Oscara.
Podľahol mu a v roku 2010 predstavil svoj pokus o hollywoodsku zábavu Cudzinec s Angelinou Jolieovou a Johnnym Deppom. Komerčnú hanbu si s ním nespravil, ale i tak sa vrátil domov, aby na lanskom benátskom festivale uviedol 188 minút dlhú nemecko-taliansku koprodukčnú drámu Werk ohne Autor – Dielo bez autora.
Slovenský distributér ju do kín uvádza pod titulom Nikdy neodvracaj zrak. Rozpráva o dramatickej životnej púti výtvarníka Kurta Barnerta od útleho detstva cez mladosť v ruskom okupovanom východnom Nemecku, kariéru zázračného dieťaťa socialistického realizmu, útek na Západ až po hľadanie a nachádzanie vlastnej umeleckej cesty v slobodnom Düsseldorfe.
Nacista, komunista, demokrat
Aby príbeh zdramatizoval a dodal mu silu, vystaval ho autor zo životov viacerých Nemcov, takže je plný zvratov, zrád, prerodov, absurdných hier osudu – skrátka všetkého, čo bolo pre rozdelené Nemecko a celý bipolárny svet príznačné.