BRATISLAVA. Len pred niekoľkými dňami obletela svet správa o tom, že socha králika od Jeffa Koonsa sa vydražila za viac ako 81 miliónov eur a stala sa tak najdrahším vydraženým dielom žijúceho umelca v dejinách.
"Ľudia majú radi škandály. Toto je príkladom dômyselnej stratégie umelca, ako aj galeristu. V podobných číslach či obratoch sa pohybuje len skutočne zopár umelcov a galeristov. To sú však obrovské investičné kolosy," vysvetľuje Tomáš Umrian, galerista a majiteľ súkromnej galérie SODA.
"Bežné zabehané galérie sa snažia v prvom rade o prvotriednu prezentáciu, výstavy či spoluprácu s múzeami, publikačnou činnosťou a mnohé, mnohé iné."
Zopár výnimiek

Vlastniť na Slovensku predajnú galériu je pomalá cesta z mínusu, hovorí Tomáš Umrian. Sám robí galeristu v prvom rade z nadšenia, ale ako každý biznis, začiatky sú ťažké.
Zvlášť v galerizme sú na Slovensku podľa neho v medzinárodnom kontexte všetci pionieri.
"Svoju prácu milujem a vidím, ako reálne galéria môže fungovať. Je to postupný a pomalý proces získavania si dôvery ľudí, tak publika, ako aj odbornej verejnosti. Popritom si treba budovať dôveru zberateľov, celé to je zložitý a vzrušujúci proces," hovorí galerista.
Tomáš Umrian si myslí, že na Slovensku sa nedá hovoriť o trhu s umením v pravom zmysle slova.