SME

Mariana Čengel Solčanská: Audiovizuálny fond sa bojí filmu o Tisovi

Scenár je hotový, nedostal podporu.

Mariana Čengel Solčanská sa nebojí otvárať nepríjemne témy.Mariana Čengel Solčanská sa nebojí otvárať nepríjemne témy. (Zdroj: Archív M. Č. S.)

BRATISLAVA. Dala súčasnej generácii do úst tému Mečiarových amnestií, a potom z diaľky sledovala, čo sa deje. MARIANA ČENGEL SOLČANSKÁ zasiahla mladých ľudí, keď vo filme Únos videli umierať svojho rovesníka pre ideály spravodlivej spoločnosti.

Celému Slovensku predstavila generála Milana Rastislava Štefánika z úplne inej stránky - emočne nestáleho, chudobného a neistého. Tvrdí, že namiesto obdivovaného poloboha je človekom, ktorého možno aj milovať.

Z Jozefa Tisa, kňaza, ktorý kolaboroval s nacistickým Nemeckom, chce raz a navždy urobiť skutočného nepriateľa tejto krajiny. Audiovizuálny fond je však proti, o možných dôvodoch sa dočítate v rozhovore.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do povedomia širšej verejnosti ste sa dostali vďaka filmu Únos. Čakali ste také pozitívne reakcie?

Reakcie boli nad očakávania. Vôbec sme s nimi nepočítali. Dátum premiéry sme mali ešte pred tým, ako sme vôbec dokončili nakrúcanie. Je to štandardný postup distribučných spoločností, ktoré musia plánovať nasadenie s veľkým predstihom.

Vzhľadom na žáner očakávali istý počet divákov. Potrebovali mať v multiplexoch nasadené svoje distribučné filmy, pred ktorými púšťajú trailery. Vo februári roku 2017 mali v kinách naplánovaný divácky úspešnú snímku Päťdesiat odtieňov sivej.

Hovorili, že sa vytrailerujeme na ňom. Plánovanie teda prebehlo dávno pred tým, ako zomrel prezident Michal Kováč alebo ako sme vôbec videli prvý zostrih filmu.

Keď sme šli nakrúcať, niektorí ľudia v dramaturgii a v audiovizuálnej komisii považovali tému únosu za neaktuálnu, ktorá už nikomu nič nepovie. Starší scenáristi sa nás pýtali, načo to nakrúcame.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorili, že treba obrátiť list, veď to bolo pred dvadsiatimi rokmi, koho už dnes zaujímajú Mečiarove amnestie.

Ale veď v tom období rezonovali Mečiarove amnestie v politike.

Práveže nerezonovali. Až po filme. Stal sa zázrak. My sme nakrútili film, ktorý nikto nechcel a nepotreboval. Niekto nám z času na čas otvoril dvere do strižne a povedal: Vy striháte ten Únos, no to sme zvedaví. Hovorili to s dešpektom, že to bude hlúpa žánrovka, ktorá nič nezmení. Nevedeli, načo vzniká, veď to nebol pálčivý problém.

Kým sme sedeli v strižni, vyšla informácia, že zomrel prezident Michal Kováč. Všetci išli prerozprávať životopis nášho prvého prezidenta, v ktorom svieti červeným, že mu uniesli syna.

My sme si uvedomili, že je to prvýkrát, čo môžeme povedať ľuďom, že sme o tom urobili film a príde do kín. Dali sme von trailer – iba taký teaser, ktorý sme narýchlo polepili.

SkryťVypnúť reklamu

Štefánik ma rozčuľoval, lebo bol neživý. Bol ako taký zvetraný monument. Všetky veci, ktoré som o ňom čítala, boli ploché, nezaujímavé, glorifikovali ho a nespochybňovali.

Práve smrť prezidenta nastolila tému. Niektoré výročia prinášajú späť konkrétne témy a vždy je veľký predpoklad, že s odstupom času sa na dané výročie pozeráte z iného uhla.

Vedeli sme, že film má dostatočne silný emočný náboj a vzniká potreba dohľadať si informácie. Odrazu ľudia, ktorých sa únos prezidentovho syna netýkal, lebo majú dvadsať rokov a v tej dobe ešte nežili alebo boli veľmi mladí, začali vyhľadávať tieto veci.

Na moje veľké prekvapenie začali vznikať študentské protesty, ktoré požadovali zrušenie Mečiarových amnestií. Som presvedčená o tom, že tí mladí ľudia, ktorí prijali Únos, boli potom na námestiach, aj keď zavraždili Kuciaka. Žánrovým filmom sme vzbudili záujem o veci verejné.

Oslovovali vás študenti?

Nestrašte. Nechcem stáť na tribúnach. Keď mám povedať narodeninový príhovor pred desiatimi ľuďmi, lomcuje mnou tréma. Prezentujem sa svojimi filmami. Za nimi som ja, v celej svojej kompletnosti. Je to zvláštne. Som na očiach státisícov ľudí, ale nikto ma nevidí. Ale bola som rada, že šli na tribúnu moji herci. Janko Greššo, Maroš Kramár, Ady Hajdu.

SkryťVypnúť reklamu

Ani pochvalné či kritické maily?

Kritické nie. Písali mi buď ľudia, ktorých Únos zasiahol a boli na ňom aj dva- či trikrát. Alebo mi písali čudné postavičky, ktoré sa mi zverili so svojimi konšpiratívnymi podozreniami, že ma riadi Soros alebo sionskí mudrci.

Načítavam video...

Kontaktovali ste pred nakrúcaním skutočných aktérov kauzy?

Nie, nechcela som to, lebo som nenakrúcala dokumentárny film. Únos je hraný film, fikcia. Je inšpirovaný udalosťami deväťdesiatych rokov.

Jedine voči pani Remiášovej som sa cítila zaviazaná, pretože jedna z postáv sa volá Robo a jedna sa volá Robova mama. Stretli sme sa v hoteli Devín a sedeli sme spolu asi tri hodiny. Zaujímalo ma jedine to, aby bola pani Remiášová rada, že film vznikol.

Popri Legende o lietajúcom Cypriánovi či Láske na vlásku, odkiaľ prišiel podnet, že sa chcete venovať takejto vážnejšej téme?

SkryťVypnúť reklamu

Stotožnila som sa s nápadom producenta, ktorý za mnou prišiel s prosbou, či by som sa nechcela venovať téme únosu prezidentovho syna.

Aké máte spomienky na deväťdesiate roky?

Ako všetci ostatní. Určite si pamätám, že fungovali nelogické veci, ktoré všetci akceptovali, lebo to tak proste bolo.

Bolo tak, že ste prišli do podniku, kde bol box s nápisom VIP a sedeli tam chlapci so zlatými retiazkami v šuštiakových súpravách. Vnímali ste ako samozrejmé niekde pracovať a tri-štyri mesiace nedostať výplatu, ale vy ste napriek tomu chodili naďalej do práce, lebo to tak jednoducho bolo.

Faktom pre vás bolo aj to, že niekto zarobil na faktúrach a nehanbil sa za to. Na vizitkách mali postavičky s diplomatkami a sponou v kravate titul majiteľ.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5YBW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 107
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 123
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 640
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 780
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 722
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 056
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 163
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 684
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 636
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 759
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 135
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 504
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 917
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu