SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Kvalitné divadlo môže niekedy formovať lepšie ako rodičia

Lenka Dzadíková hovorí, prečo je pre mladých divadlo dôležité.

Na 15. ročníku festivalu Dotyky a spojenia uvedú aj inscenáciu Tajný denník Adriana Mola divadla LudusNa 15. ročníku festivalu Dotyky a spojenia uvedú aj inscenáciu Tajný denník Adriana Mola divadla Ludus

Rozprávky už dávno nie sú pre nich a trojhodinová tragédia by ich zrejme nenadchla. Ako zaujať tínedžera a ponúknuť mu v divadle aj umeleckú kvalitu aj príbeh, ktorý ho zaujme a z ktorého sa aj niečo naučí?

Prečo by nám nemalo byť jedno, či mladí ľudia, ktorým sa práve formujú osobnosti, chodia do divadla? Majú si vôbec z čoho vyberať?

Aj o týchto témach sa denník SME rozprával s LENKOU DZADÍKOVOU, dramaturgičkou Programu pre deti a mladých divákov a diváčky festivalu Dotyky a spojenia.

Martinský festival ponúka vo svojom 15. ročníku viacero zaujímavých inscenácií, cielených na divákov v tínedžerskom veku.

SkryťVypnúť reklamu

V programovom bulletine k 15. ročníku festivalu Dotyky a spojenia ste spomenuli, že najvýraznejším trendom uplynulého obdobia je stúpajúci počet inscenácií pre mládež. V hlavnom programe festivalu pre deti a mladých divákov a diváčky je väčšina pre tínedžerských divákov. Čo to znamená? Zaujímajú sa divadlá viac o túto špecifickú cieľovú skupinu?

Výberové obdobie pre Dotyky a spojenia trvá vždy rok od apríla do apríla a tentoraz sa tam naozaj stretlo viac zaujímavých inscenácií pre mládež. Ale potrebujeme ešte aspoň jednu alebo dve sezóny, aby sme zobjektivizovali, či je to skôr vec náhody, alebo zámer slovenských divadiel.

Čiže zatiaľ nemôžem povedať definitívny výrok, že divadlo pre mládež na Slovensku ide raketovou rýchlosťou hore, lebo toto je asi prvá sezóna, keď sa toho objavilo viac.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Denník Anny Frankovej hľadá pochopenie Čítajte 

Boli síce už aj minulé roky prvé lastovičky, napríklad inscenácie Denníka Anny Frankovej, Slovenské národné divadlo robilo projekt Natálka, ktorý bol zameraný na stredoškolskú mládež a rozoberal tému extrémizmu.

Tentoraz sa toho stretlo viac. Doteraz bolo zvykom, že päť vybraných inscenácií v programe boli vyslovene inscenácie pre deti. Zrazu je tu obrovský skok a štyri sú pre mládež a jedna je pre deti, aj to už trochu staršie, od osem rokov.

Ak to bude trend, ktorý bude pokračovať, tak je to skvelé. Som presvedčená, že divadlo ako nástroj humanizácie a rozvoja empatie a etických otázok, divadlo ako podnet na diskusiu o dôležitých témach je potrebné pri výchove mládeže a je na čase, aby sme ho aj aktívne využívali.

Stačí si dnes prečítať noviny a nie je to ani zďaleka ružové. Prvovoliči volia Kotlebu, ľudia sa mlátia v autobuse, vychádzajú na povrch kruté príbehy šikany, hoci šikana je nadčasový problém. A to už nehovorím o bezpečnosti na internete a sexuálnych predátoroch. To sú všetko vážne témy, ktoré je niekedy veľmi ťažké komunikovať deťom a mladým ľuďom napríklad tak, že si rodič večer posadí dieťa a začne mu hovoriť, aby neverilo zlým ujom a nebilo sa v škole.

SkryťVypnúť reklamu

Nie každý rodič je schopný otvorenej debaty a navyše to ani nemusí byť spôsob, ktorý zaberie. Divadlo, ktoré žiak uvidí vo svojom prirodzenom prostredí v škole alebo so svojimi rovesníkmi, môže preniknúť do jeho uvažovania, vnímania, formovania názorov oveľa intenzívnejšie ako rozhovor s učiteľom alebo rodičom. A tie inscenácie, ktoré máme na festivale, aj takéto závažné témy otvárajú.

Aké by malo byť divadlo pre tínedžerov, čoho by sa malo držať, aby zaujalo mladého diváka? Zrejme to nebude žiadna trojhodinová tragédia, ale zároveň by to nemala byť ani primitívna rozprávka.

Áno, to je to, prečo o tejto skupine hovoríme osobitne. Štrnásťročný tínedžer nemá dôvod a ani nepôjde na Andersenovu rozprávku. Aj keby bola hocijako kvalitne urobená, stále je to len rozprávka a už to nie je preňho.

SkryťVypnúť reklamu

Štrnásťročného človeka nemusí zaujímať ani Anna Kareninová, aj keď sú v nej všelijaké etické otázky. Takže tvorcovia musia myslieť na túto cieľovú skupinu a musia vytvárať obsah špeciálne pre ňu s vedomím, že sú to ľudia, ktorí sa formujú, ktorí môžu byť tvrdohlaví, ktorí sa môžu voči divadlu vymedzovať, a preto by si ich mali vedieť získať aj témou aj vonkajšími prostriedkami.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 458
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 345
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 285
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 833
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 257
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 801
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 400
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 682
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  2. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  3. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  4. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  5. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  6. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 338
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 10 623
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 115
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 036
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 890
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 778
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 176
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 3 767
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu