SME

Keď Rick Deckard došiel na koniec Zóny

Po stopách spomienok

Posledné večery na Zemi (Čína-Francúzsko 2018)Posledné večery na Zemi (Čína-Francúzsko 2018) (Zdroj: Foto: Film Europe)

Luo Hongwu sa po otcovej smrti po rokoch vracia do rodného mesta kdesi v zapadákove. Podľahne spomienkam na stratených priateľov i zabudnuté lásky a ako odvážny drsný detektív v dlhom koženom kabáte sa krajinou večného súmraku a dažďa vydáva po stopách spomienok na spirituálnu púť podvedomím. Svojím vlastným, ale i spoločným podvedomím mesta, krajiny a človečenstva.

Po cenených krátkych poetických filmoch zaujal v roku 2015 vtedy 26-ročný čínsky debutant Gan Bi takmer dvojhodinovou básňou v obrazochLu bian ye can (Kaili Blues). Púť vidieckeho lekára po stopách strateného synovca nakrútil ako snový ponor do hlbín duše, iracionálny pokus zabudnúť na minulosť, ignorovať ju, no zároveň sa s ňou zmieriť. Snímka získala ceny za réžiu na festivaloch v Pekingu, Tchaj-peji aj v Locarne, získala množstvo ázijských i svetových ocenení a stala sa evergreenom filmových klubov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O tri roky neskôr Gan Bi v prehliadke Un Certain Regard canneského festivalu uviedol premiéru jej duchovného dvojčaťaDi qiu zui hou de ye wan (Posledné večery na Zemi) . Zabodoval s ním opäť aj na festivale Golden Horse v Tchaj-peji, ale už len v kategóriách kamera, hudba a zvukové efekty.

V Číne sa distribútori odhodlali na neobyčajný ťah. Film promovali ako bežnú, divácky všeobecne prístupnú zábavu a premiéru stanovili na 31. decembra. Ukázalo sa, že ani čínske publikum na nevyplatí balamutiť. Prvý deň síce bola návštevnosť rekordná, no hneď po tom klesla o 95 percent a snímka si vyslúžila priam zúrivé odsúdenie nielen od divákov, no i od mnohých tamojších recenzentov.

PretožeDi qiu zui hou de ye wan, s medzinárodným titulom Long Day's Journey Into Night a slovenským distribučným názvom Posledné večery na Zemi, je všetko možné, len nie obligátna filmová zábava. Tú totiž Gan Bi považuje za sakramentsky nudnú záležitosť a rozhodol sa nemárniť svoj čas nielen jej tvorbou, ale ani sledovaním.

SkryťVypnúť reklamu

Západ a Východ ako jin a jang

Mladý básnik a filozof sa rovnako intenzívne inšpiruje budhizmom ako rodným provinčným mestom Kaili, no nezaprie ani nadšenie pre klasickýfilm noir, pre spojenie nemeckého filmového expresionizmu s anglosaskou kriminálkou drsnej školy. Pre vysoké a nízke, európske, americké a ázijské, pre Západ a Východ spojený do podivného celku na spôsob jin a jang.

Ako inšpiráciu používa iMazaciu hlavu, Twin Peaks a Mulholland Drive Davida Lyncha, Blade Runnera Ridleyho Scotta a predovšetkým nedostižného Andreja Tarkovského. Nielenže vo svojom novom filme viackrát láskyplne varíruje motívy jeho Stalkera vrátane snovej úlohy vody, katarzného dažďa, symbolov psa a dokonca i scény s pohárom, padajúcim zo stola.

Použil i totožnú tému púte za sebapoznaním ako hlboko duchovného zážitku. Len ak u Tarkovského je krajinou zázrakov, v ktorej neplatia prírodné ani ľudské zákony tajomná Zóna, Gan Bi nerozlišuje medzi realitou a snom. Jeho Kaili je snové mesto spomienok, dávnych lások, duchov, večne kvapkajúcej vody, ruín, temnoty, šerosvitu, neónov a karaoke. Luo Hongwu sa ním vo svojom koženom kabáte zakráda ani nie tak ako Humphrey Bogart, lež skôr na spôsob Harrisona Forda v role Ricka Deckarda.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo by hriechom nespomenúť v súvislosti so zdrojmi a prameňmi tvorbu kórejského samouka Kima Ki Duka, možno aj mnohých ďalších. Náhodná nie je ani podobnosť medzinárodného názvu v angličtine s drámou Eugena O'NeillaCesta dlhého dňa do noci.

Svoje dielo Gan Bi vystaval z tohto materiálu – a s použitím sugestívnej hudby, no predovšetkým neustálych ruchov, šumov, šepotov, ozvien, žblnkania a zmien akustiky. V obraze strieda starostlivo komponované statické zábery v štýle holandských majstrov s blúdiacou ručnou kamerou. Strihov je málo, ak vôbec. Dialógy v prvom pláne nedávajú takmer žiadny význam, sú strofami básne, obmieňajú sa, negujú, obracajú naruby a opäť sa vracajú na začiatok, s dôrazom na krásu slova, zvuk, melódiu, rytmus, intonáciu, farbu hlasu.

SkryťVypnúť reklamu

Úchvatný kinematograf srdca

Autor kinematografiu chápe ako individuálny a navýsosť intímny zážitok, od publika si vyžaduje ani nie tak neustávajúcu úplnú pozornosť, ale skôr dokonalú dôveru a oddanosť. Divák sa musí naplno, bez pochýb oddať do autorových rúk a nechať sa uniesť obrazmi. Akýkoľvek odpor, odstup, pokus o racionálne vnímanie je kontraproduktívny. Všetko je dávno dané a skončené, nič nemožno zmeniť, len samého seba.

Ochladnutie nadšenia výberových komisií a porôt svetových festivalov i cinefilov môže vyplývať zo skutočnosti, že po formálnej stránke súPosledné večery na Zemi zrelšou parafrázou režisérovho debutu Kaili Blues vrátane dlhej, bez strihu realizovanej divokej vizuálnej jazdy, ozvláštnenej v tomto prípade aj efektom 3D. Pre pochopenie diela nie je kľúčový, pre jeho precítenie je však nevyhnutný. Koniec koncov, Posledné večery na Zemi možno iba precítiť, úsilie o racionálnu interpretáciu by bolo pochabé a vopred odsúdené na neúspech.

SkryťVypnúť reklamu

Neznalosť jazyka a potreba bezpodmienečne dôverovať korektnosti prekladu alebo skôr prebásnenia (do češtiny) ruka v ruke s neschopnosťou Európana odlišovať orientálne tváre, nuansy intonácie, mimiky a gest, robia zážitok ešte abstraktnejším.

Vo svojom poetickom filmovom medzisvete sa Gan Bi pohybuje suverénne, bez zaváhania. Predvádza nielen umelecký talent, ale aj remeselnú zručnosť. Pre tých, ktorí jeho tvorbu nepoznajú, môžu predstavovaťPosledné večery na Zemi dvere do nepoznaného vesmíru.

Kultúrny život

bibliografka Vanda Rozenbergová

Posudzovanie umenia od sporáka sýti povedomie o nadradenosti a oddelenosti umelcov od pospolitého ľudu.


2
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 8 823
  2. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 8 739
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 029
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 830
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 6 011
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 5 670
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 4 086
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 078
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 473
  2. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 16 334
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 14 042
  4. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 865
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 414
  6. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 10 901
  7. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 596
  8. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 9 171
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťZatvoriť reklamu