Ravelovo Boléro majstrovské dielo pod vplyvom nervovej choroby
Paríž 27. januára (TASR) - Posledným kompozíciám francúzskeho
skladateľa Maurica Ravela (1875-1937) dominovala pravá polovica
mozgu. Pre svoju pokročilú ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Paríž 27. januára (TASR) - Posledným kompozíciám francúzskeho
skladateľa Maurica Ravela (1875-1937) dominovala pravá polovica
mozgu. Pre svoju pokročilú demenciu pracoval Ravel v tomto období
prevažne s orchestrálnymi tónmi. K tomuto záveru prišli talianski
a francúzski vedci.
Posledné roky Ravelovho života ovplyvnilo ochorenie mozgu,
ktoré obmedzilo jeho pohyblivosť a vyjadrovacie schopnosti. Jeho
skladateľské schopnosti a tvorivosť zostali síce zachované, ale
nedarilo sa mu ich transformovať do nôt.
O pôvode Ravelovho ochorenia sa neustále špekuluje. Napríklad
časté opakovanie hlavného motívu v najznámejšom diele Boléro sa
vydávalo za dôkaz Alzheimerovej choroby.
V periodiku European Journal of Neurology však s týmto názorom
nesúhlasí tím vedcov okolo Francoisa Bollera z Centra Paula Broca
v Paríži. Keď sa objavili prvé symptómy, mal Ravel iba 52 rokov. Aj
neskôr boli jeho sociálne schopnosti v poriadku. Na základe analýz
dobových dokumentov si Boller myslí, že skladateľ trpel primárnou
progresívnou afáziou (afázia je neschopnosť hovoriť) v kombinácii
s kortikobazálnou degeneráciou.
"Máme závažné dôvody domnievať sa, že táto choroba postihla
v prvom rade ľavú polovicu mozgu," tvrdia vedci. V Bolére
a v Klavírnom koncerte pre ľavú ruku použil Ravel veľa farieb tónov.
Len v Bolére je viac ako 25 rôznych odtieňov, ktoré sú vyzdvihnuté
rôznymi akordmi a inštrumentáciou. Ravel možno nebol schopný
vymyslieť komplexné témy, preto viac používal farby tónov, ktoré sú
záležitosťou pravej polovice mozgu.
Viaceré prípady dokazujú, že hudobný talent nesúvisí iba
s jednou oblasťou mozgu. Mnohí umelci mohli tvoriť aj napriek
problémom s rečou. "Nanešťastie to nebol Ravelov prípad," konštatoval
Boller.