SME
Piatok, 21. február, 2020 | Meniny má Eleonóra
O KNIHÁCH

Kristus nemôže byť hnedý

Chvíľu sa zdalo, že klérofašizmus nebude

Miloslav Szabó: Klérofašisti. Slovenskí kňazi a pokušenie radikálnej politiky 1935 - 1945 (Slovart 2019)Miloslav Szabó: Klérofašisti. Slovenskí kňazi a pokušenie radikálnej politiky 1935 - 1945 (Slovart 2019)(Zdroj: Archív SME)

Chvíľu sa zdalo, že klérofašizmus prestane existovať. Tento pojem bol desaťročia súčasťou komunistickej propagandy rozprávajúcej o slovenskom štáte. Bolo by to krásne – po krachu totalitného režimu sa história stane čistejšou a príjemnejšou. Iba preto, lebo o jej škaredostiach rozprávali súdruhovia vo svojich prejavoch a televíznych dokumentoch s výnimočnou vervou a sledujúc vlastné ciele.

Otázky

Szabóovo rozprávanie o slovenských kňazoch, ktorí podľahli pokušeniu radikálnej politiky, je užitočné vo viacerých ohľadoch. Jeho portréty klérofašistov sú rozmanité.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rozličná je intenzita fašistickej infekcie. Rôzne sú ich motívy, miera úspechu i intelektu spojeného s politickým názorom a radikálnosť vízií nového sveta.

Otvára sa množstvo otázok, pričom odpovede nie sú pekne v abecednom poradí spísané v závere.

Išlo o pokušenie jedincov alebo celej náboženskej inštitúcie? Boli títo radikálni duchovní kombinujúci sutany s brigadírkami samorastmi alebo konali v súlade s vtedajším naladením cirkevnej hierarchie?

Nie je istá miera radikálnosti nevyhnutnou súčasťou náboženského posolstva?

Ako veľmi a bez toho, aby to bolo nápadné, možno skombinovať naivitu, sväté odhodlanie a nenávisť? Je každá účasť na politickej moci duchovným rizikom, ktoré je najlepšie vôbec nepodstúpiť? Alebo je povinnosť angažovať sa svätá napriek tomu, že sa občas v nešťastnom kontexte skončí tragicky?

Otázky tohto charakteru sú podstatné, ale nepohneme sa v odpovediach bez zorientovania sa v základnej faktografii.

Mechanizmy

Dotyky katolicizmu s fašizmom sa prejavili v snahe pomenovať nepriateľov. Nepriateľ národa alebo nepriateľ spásy sa v konkrétnej historickej chvíli môžu spojiť do jednej predstavy.

Národ - rovnako ako kresťanské spoločenstvo - je schopný v ľuďoch prebudiť spolupatričnosť, intímny pocit blízkosti s bratmi a sestrami rovnakého jazyka alebo viery. Zážitok „útulnosti“ medzi svojimi má aj negatívny protipól v nepriateľskom vzťahu proti tým „vonku“, ktorí tejto „našej“ útulnosti nemôžu rozumieť a vlastne ňou pohŕdajú.

Katolícky farár z Lomu nad Rimavicou Andrej Rojko už na prelome 19. a 20. storočia šíril paranoidné predstavy o „židovsko-slobodomurársko-liberalistickom“ sprisahaní. Svoj otvorene antisemitský názor (dokonca aj v rasistickom podaní, lebo „Židia sú malí a prihrbení, majú ploché nohy a sú večne podráždení“) sa nehanbil v politickom testamente z roku 1900 nadpísať „Otcovský hlas k svôjmu ľudu“.

Tu, presne tu, je obsiahnutý mechanizmus, ktorý vysvetľuje klérofašizmus a jeho zrod. Pozícia otca v náboženskom zmysle je zneužitá a degradovaná na politickú manipuláciu. Prototyp láskavosti a nepodmienečného záujmu o svoje deti (ovečky) sa mení na sebavedomého propagandistu.

Skúsený kazateľ prestane ponúkať posolstvo veľkého učiteľa. Zamiluje sa do seba a do vlastnej misie. Vníma pozornosť poslucháčov, ale pred ich oddanosťou už necíti bázeň. Postupne pridáva na intenzite svojho sebavedomia, prekračuje jednu hranicu za druhou. Služobník sa práve zmenil na bojovníka.

Mučenícke pokusy

Cirkev má v tomto procese ambivalentnú úlohu: prepožičiava klerikovi jeho výnimočný (posvätný) status, súčasne ho však vychováva, umierňuje a upozorňuje na pokušenie ovládnuť mysle poslucháčov.

V osudoch klérofašistov sa toto napätie prejavilo v rozličnej intenzite. Kým niektorí vedeli preplávať bez napomenutí predstavených, iní sa stali rebelmi a nakoniec odpadlíkmi.

Svätoantonský farár Viliam Ries sa tešil dôvere predstavených a dokonca na jeho primíciách kázal Andrej Hlinka. Nakoniec ho odstavili na vedľajšiu koľaj, zbavili cirkevného úradu a ako suspendovaný kňaz si zarábal na živobytie prácou v redakcii radikálneho časopisu Náš boj.

Náboženské ideály poznačili politických radikálov aj iným spôsobom. Už Hlinka začal s tradíciou kultu politického mučeníctva. Okrem uväznenia v čase streľby v Černovej bol väznený aj úradmi prvej ČSR za hazardnú cestu na mierové rokovania v Paríži. Kult mučeníka sa stal pilierom propagandy HSĽS v tridsiatych rokoch.

Heroické (po nábožensky mučenícke) presvedčenie je nenapadnuteľné. Absolutizuje hlásateľa, ktorý je pre svoje posolstvá pripravený na najvyššiu obeť (čo na tom, že iba slovne). Nádejní mučeníci majú vždy výsadu. Vytrvajú v „lopote pre blaho národa“ alebo prídu v tomto boji o život – v oboch prípadoch si vyslúžia obdiv a úctu.

Aureolu mučeníctva sa niektorí (dokonca v roku 2017 aj noviny Matice slovenskej) pokúšajú nasadiť správcovi hájnickej fary a prominentnému ľudákovi Antonovi Šalátovi. Spolu s ďalšími desiatimi ho 17. septembra 1944 zastrelili a hodili do Hrona. Mučenícky scenár však veľmi nevychádza. Jeho vrahovia boli obyčajní zločinci.

Svätožiara mučeníka pomáhala zakryť Šalátovu zodpovednosť za oslavovanie nacistického režimu a šírenie protičeskej i protižidovskej propagandy, v ktorej bol ešte aktívnejší ako prezident Tiso.

Duchovným, ktorí boli zavraždení v dôsledku účasti v povstaleckých bojoch (Ľudovít Veselý), nebol dopriaty ani dôstojný pohreb primeraný kňazskému stavu.

Podstatný konflikt

Práve pri rozprávaní o mučeníckej paranoji sú asociácie so súčasnosťou najsilnejšie. Szabó sa tomu nechcel vyhnúť. Portréty klerikov radikálov končí upozornením na Mariána Kuffu. Sociálne angažovaný kňaz bojuje proti rozličným -izmom.

Robí to s extrémnym nasadením. Pravidelne pripomína, že je v tomto boji pripravený na všetko, na prenasledovanie, basu aj smrť.

Kuffova polemika so „zlom z Istanbulu“ nepozná kompromis ani dohodu. Nebráni sa žiadnemu spojencovi a v omšovom rúchu absolvuje turné, pri ktorom so sebou vláči kamióny strachu.

Označiť Kuffu za príslušníka novej generácie klérofašistov by bolo povrchné a rýchle. Ťaží z „kapitálu“ nadobudnutého nezištnou prácou pre ľudí na okraji spoločnosti. Stále môže obhajovať svoju agendu ako zásadnú a hodnotovú. Ešte nie je zrejmé, ako dopadne jeho ochota prepožičať sa politickým projektom (presnejšie bláznovstvám).

Pokušenie radikálnej politiky je veľmi presná definícia problému. Politika má ambíciu meniť veci. Prečo by sa to nemohlo diať v rýchlom a jasnom tempe či nekompromisnom prevedení? Je také lákavé vidieť, ako myšlienky dostávajú telo rozhodnutí, zákonov a zmien. Vtedy je moc hmatateľná a nebezpečne konkrétna.

Je ťažké odhadnúť, v hlavách koľkých náboženských profesionálov beží riskantný softvér rozvíjajúci sympatie pre vyhranené riešenia. Zložitý svet takýmto pohybom praje.

Vodcovia kresťanských spoločenstiev majú našťastie poruke konkrétny spôsob prevencie. Stále si môžu všimnúť toho, ktorého ohlasujú.

Konflikt medzi znacionalizovaným kresťanstvom ornamentov a falošných preludov s Kristovým učením o súcite nemožno ignorovať. Je podstatný a jeho výsledok bude pre budúcnosť určujúci.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 12 812
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 10 034
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 7 819
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 986
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 5 140
  6. Darujte od srdca pre rozum 5 076
  7. SME proti extrémizmu na školách 4 996
  8. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 4 915
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 699
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 665

Hlavné správy zo Sme.sk

Šanta Kočnerovi: Žijeme rôzne svety, svety pravdy a klamstiev (prepis reči)

Prepis záverečnej reči prokurátora v kauze falšovania zmeniek.

Prokurátor Ján Šanta na Špecializovanom trestnom súde po prednesení záverečnej reči v kauze falšovania zmeniek.
Píše Michal Havran

Dva roky po vražde: Kuciak je stále mŕtvy (píše Michal Havran)

Naša pozornosť nie je unavená.

Cynická obluda

Neandertálci argumentujú

Kotlebov návrh na riešenie zablokovaného pultu v NRSR bolo vypnúť kamery a vyriešiť to za tri minúty.

Poslanec Robert Fico (SMER) a poslanec Anton Hrnko (SNS) pred hlasovaním.