SME
Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír
ROZHOVOR

Čo má spoločné modeling s herectvom? Aj na Slovensko prišiel fenomén módnych filmov

Fenomén neobišiel ani Slovensko.

Juraj Dobiš na vizuáli k filmu MirageJuraj Dobiš na vizuáli k filmu Mirage(Zdroj: Ivon Skula)

Fashion film alebo módny film. Mnoho ľudí si pod tým zrejme ako prvé predstaví známu snímku s Meryl Streep Diabol nosí Pradu alebo celovečerný dokument Dior a ja o slávnom módnom dome Christiana Diora.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vo svete módy sa však čoraz viac dostávajú do popredia krátke fashion filmy. Zvyčajne majú dĺžku do niekoľkých minút a na prvý pohľad by sa možno mohlo zdať, že je to len vyššia forma reklamy.

Slovenský módny film Mirage režisérky a producentky Ivon Skulovej mal premiéru minulý rok na najväčšom festivale módnych filmov – La Jolla Fashion Film Festival v Kalifornii.

Na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes získal cenu v rámci Global Short Film Awards za najlepší módny film.

Ako model a zároveň aj herec v ňom vystupuje JURAJ DOBIŠ, ktorý v rozhovore pre SME priblížil fenomén fashion filmov.

Načítavám video...

Čo si máme predstaviť pod pojmom fashion film?

Fashion filmy sú inšpirované módou, štýlom a estetikou všeobecne, či už ide o odprezentovanie módnej kolekcie alebo doplnkov, pri ktorých viac ako marketing a reklama je dôležité umelecké vyjadrenie a spracovanie.

Vo väčšine prípadov ide o „nablýskaný klip“ pre módne domy, kde ukazujú svoje oblečenie v čo najkrajšom svetle. Fashion filmy sú krátkometrážne filmy do niekoľkých minút, vďaka ktorým sa vytvára identita značky a prestíž.

Náš film Mirage je rovnako o módnej značke, ale snažili sme sa predovšetkým o pozitívnu atmosféru a celé to postaviť na humornom letnom príbehu s pointou tak, aby to bolo pre diváka zapamätateľné a zároveň hravé.

Aké je prostredie na Slovensku pre vznik fashion filmov?

Na Slovensku zatiaľ nie sú fashion filmy veľmi známe, ale postupne sa začína o nich hovoriť aj u nás, síce opatrne, ale je to len otázka času.

Už aj teraz vidieť, že sa dizajnéri čoraz viac snažia experimentovať, že ich kampane nezostávajú len pri klasických fotografiách a módnych prehliadkach, ale skúšajú aj nové alternatívne možnosti.

Tento rok sa napríklad v Bratislave konala po prvý raz slovenská časť svetového filmového festivalu ASVOFF (A Shaded View On Fashion Film), ktorý sa za desaťročie existencie stal kultovým a prestížnym podujatím vo svete módy. Každoročne sa koná v Paríži a predstavuje to najlepšie v rámci umeleckého žánru fashion film.

S filmom Mirage sme sa chceli do slovenskej časti ASVOFF prihlásiť a predstaviť tak našu prácu domácemu publiku, ale podmienky boli nastavené tak, že sa mohli uchádzať len filmy, ktoré predtým neboli uvedené na inom festivale. To sme, bohužiaľ, už nespĺňali.

Áno, v tom čase mal totiž film Mirage už na konte aj dve festivalové ceny. Jednu z nich získal v Cannes. Aká bola teda cesta slovenského módneho filmu Mirage na tento prestížny festival?

Celé sa to začalo na festivale La Jolla Fashion Film Festival v Kalifornii. Film prihlásila režisérka a producentka Ivon Skula a dostali sme sa tak do výberu 68 filmov, ktoré sa premietali na festivale, spomedzi 11-tisíc snímok, čo bolo pre nás veľmi príjemným prekvapením.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C63TF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M63TF na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
  3. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  4. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  5. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  7. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  8. Darujte od srdca pre rozum
  9. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  10. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  1. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
  2. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  3. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  4. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  5. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  6. Vaše auto vám už neukradne nikto
  7. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  8. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  9. Liptov in wintertime
  10. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 548
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 13 614
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 084
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 723
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 7 855
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 449
  7. Darujte od srdca pre rozum 6 319
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 287
  9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 204
  10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 6 106

Hlavné správy zo Sme.sk

Zasvätenie strany Kotlebovci - ĽSNS a Slovenska
Ilustračné foto
Letecký pohľad na rafinériu Slovnaft.
Soňa Pőtheová na zábere s Marianom Kočnerom.

Neprehliadnite tiež

Daniel Auteuil a Fanny Ardent vo filme Zažiť to znovu.
Herec Jozef Vajda.
Michael Hutchence zomrel v roku 1997. Mal 37 rokov.
Geniálna priateľka 2. Lila zažíva domáce násilie.