SME

Sochár Róna: Keď spoločnosť stratí stabilitu, moci sa chopia netvori

Zlo má stále nové tváre, hovorí Róna.

Jaroslav Róna je významný český umelec. V Bratislave má prvú samostatnú výstavu vo White&Weiss Gallery Jaroslav Róna je významný český umelec. V Bratislave má prvú samostatnú výstavu vo White&Weiss Gallery (Zdroj: archív J. Rónu)

Človek, ak chce niečo alebo niekoho poznať, tak by mal prekročiť hranicu. Všetky významné umelecké diela sú prekračovaním istých hraníc, myslí si maliar a sochár JAROSLAV RÓNA.

Je autorom známej sochy Franza Kafku v centre Prahy. V Bratislave na nábreží Dunaja pri komplexe Riverpark môžete vidieť jeho sochu pomenovanú Mýtická loď.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Róna v Česku patrí k najvýznamnejším a najvýraznejším súčasným výtvarným umelcom. Na Slovensku má aktuálne svoju vôbec prvú samostatnú výstavu do 18. októbra.

V rozhovore pre SME hovorí o tom, ako sa dokáže uživiť sochami do verejného priestoru, ako je prepojené slovenské a české umenie aj čo si myslí o politickej kultúre.

SkryťVypnúť reklamu

Svoju prvú samostatnú výstavu na Slovensku máte v malej bratislavskej súkromnej galérii White&Weiss Gallery. Podľa čoho si vyberáte, kde budete vystavovať?

Je to zvláštne, ale vôbec nevystavujem v súkromných galériách. Je to jednak tým, že ma oslovujú prevažne štátne galérie, a tiež preto, že u nás v Českej republike súkromný galerijný svet veľmi nefunguje.

Isteže, máme súkromné galérie, ale spolupráca s nimi je z môjho pohľadu pomerne problematická. Navyše, ja nevystavujem veľmi rád. Vyhovuje mi, keď mám maximálne jednu výstavu za rok. Keď je to veľká výstava, ktorá trvá aj pol roka, tak som spokojný aj s jednou výstavou za desať až dvadsať rokov.

Prečo? Je príprava výstavy pre vás náročná?

Presne tak, je to viac práce, ktorá stojí aj viac času. Možno sa to nezdá, ale človek musí pripraviť aj vyladiť súbor na výstavu, mnoho vecí dokončiť, vyriešiť veci okolo katalógu k výstave a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Je okolo toho toľko práce a čím ďalej mi to príde náročnejšie a detailnejšie.

Teraz hovorím o veľkých výstavách. Samozrejme, pri malej výstave to až takú veľkú rolu nehrá.

Dosť predávam mimo galérií, takže ani veľmi nepotrebujem výstavy v súkromných galériách.

Takže všetok ten čas, práca a energia, ktorú vložíte do prípravy výstavy, sa nevypláca, neprináša dostatočný zisk?

Som trochu atypický umelec v tom, že mám dosť široký záber tvorby a v súčasnosti ma najviac živí práca na sochách do verejného priestoru alebo na veľkých sochách vôbec.

Komorné veci alebo maľba sú pre mňa momentálne skôr doplnkové, aj keď je to významná časť mojej práce.

Sochy vo verejnom priestore je napríklad u nás dosť smutná téma. Na Slovensku ustupujú významné sochy developerským projektom, nové vznikajú veľmi málo. Je to v Česku iné? Vzniká ich dosť, keď vás to živí?

SkryťVypnúť reklamu

Dosť ich rozhodne nevzniká, ale na jednej strane mi to až tak neprekáža, lebo nie je ani veľa dobrých sochárov.

Na druhej strane zase sú priestory, kde by mohlo byť veľa sôch, napríklad na sídliskách, a ani by nemuseli byť všetky také skvelé a mesto by poľudštili. Ale neexistuje žiadna vôľa ich do verejného priestoru dostať.

Peniaze na umenie sa na radniciach veľmi ťažko presadzujú. Vždy sa totiž nájdu iné, racionálnejšie potreby, kam by mali ísť peniaze skôr ako na umenie.

Keby totiž miestni poslanci chceli dať, povedzme, vyššiu sumu na sochy, tak by zrejme ťažko zdôvodnili voličom, prečo dajú peniaze práve na sochy, a nie na opravu niečoho či osvetlenie. Presne to potom využijú oponenti, ktorí budú vykrikovať: vidíte občania, vy ste chceli opraviť chodník a oni kúpili nezmyselnú sochu.

SkryťVypnúť reklamu

Takže je to pre zastupiteľov aj politicky riskantné a sochy aj preto radšej nevznikajú.

Ako sa teda vy dokážete živiť sochami do verejného priestoru? Pomáha vám meno?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C65UZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 870
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 917
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 281
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 139
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 854
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 743
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 110
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 797
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 367
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu