BRATISLAVA. Vnútorný a vonkajší vesmír, kvantová štruktúra, nekonečno, matematika, geometria, rytmus, vedomie, sila, chaos a poriadok, krása a deštrukcia, budúcnosť.
Veľa zložito znejúcich pojmov, zdanlivo nesúvisiacich, no predsa spojených do jedného dokonalého celku. Toto všetko a možno ešte viac reprezentuje dielo austrálskeho umelca Kita Webstera, ktoré môžete vidieť na festivale Biela noc.
Hrá sa s ľudskou predstavivosťou
Na druhom brehu Dunaja, ďalej od svetiel mesta, v parku medzi stromami. Tam v Sade Janka Kráľa vyrastie najrozsiahlejšie dielo v histórii multižánrového festivalu umenia - Axiom.

Naživo ho videli už Austrálčania zo Sydney, Melbourne a Brisbane, ale zažiarilo už aj v Prahe či v Bukurešti. Od piatka bude súčasťou bratislavskej Bielej noci, o týždeň neskôr sa presunie aj do Košíc.
Táto žiarivá tajomná stavba sa začne vynárať z centra parku a jej zvuky sa budú ozývať a odrážať medzi stromami, čím bližšie na dosah bude.
Keby to niekto snímal z vtáčej perspektívy, zbadal by, že geometrický spôsob, akým sú usporiadané parkové chodníky, zrazu pôsobí, akoby sa ľudia schádzali do tajomného kultu na dôležitý náboženský obrad.
V reči počítačov je Axiom centrálnou procesorovou jednotkou a park zas jeho základný rám, káble, ktoré sa k nemu napájajú a privádzajú doň životodarnú energiu.
"Axiom je navrhnutý tak, aby vyzeral ako pamätník budúcnosti, akoby práve na Zemi pristála vesmírna loď. Takže miesto, kam sa rozhodla pristáť, je v celkovom vnímaní tiež veľmi dôležité. Inštalácia sa zlúči s prostredím, splynie s ním, jedno sa ponorí do toho druhého a naopak," hovorí pre SME umelec Kit Webster.
"Myslím si, že jeho pozícia v Sade Janka Kráľa bude perfektná. Keď sa ľudia budú k Axiomu približovať a postupne sa začne pred nimi objavovať v celej svojej monumentálnosti, posilní to zmysel pre zvedavosť a aj ich očakávanie."
Ide o pomerne veľké dielo, umiestnené na vyvýšenom pódiu. Vytvárajú ho veľké LED video panely, zoskupujúce sa do geometrickej konfigurácie, ktorá pripomína obrovskú intergalaktickú bránu.
Spolu ich tvorí vyše 700-tisíc LED diód. Nič pre fotosenzitívnych a ľudí trpiacich epilepsiou, upozorňujú aj organizátori festivalu.

Najväčšou brzdou v rozvoji je on sám
"Veľmi ma zaujíma hĺbka digitálnych diel, a ako sa dokážu kombinovať s fyzickým svetom. Namiesto toho, aby som len vytváral ploché obrazovky, používam technológiu na to, aby som vytváral rôzne dimenzie, experimentoval s plochami, ich tieňmi a vytváral na nich zaujímavý obsah," hovorí umelec.