Pred pár dňami padla posledná klapka filmu Sviňa, ktorý vznikal pod taktovkou režisérky Únosu Mariany Čengel Solčanskej a úspešného producenta Rudolfa Biermanna. Nakrúcanie prebiehalo v úplnom utajení. Film vychádza z akčného bestselleru Sviňa Arpáda Soltésza, ktorý varuje, že podobnosť so skutočnými osobami je čisto náhodná. Ale každý čitateľ si chtiac nechtiac dosadzoval za jednotlivé charaktery skutočné mená.
Ako došlo k tomu, že sa Rudolf Biermann a Mariana Čengel Solčanská stretli pri spoločnom filmovom projekte?
Solčanská: Chcela som s pánom Biermannom nakrútiť iný film, historickú drámu z obdobia druhej svetovej vojny, ktorú teraz pracovne nazývame Proces, a ktorú mám rozpracovanú už mnoho rokov. Keď prišiel s témou zneužívania moci zo strany predstaviteľov finančnej a politickej elity štátu, posunula som mu Arpádovu Sviňu, ktorú som mala akurát rozčítanú. Už o týždeň na to sme sa stretli aj s autorom na káve a navzájom sme si uverili.
Biermann: Dokopy nás dal záujem o iný film, než je Sviňa. Spočiatku sme sa nezáväzne rozprávali o možnosti produkcie životopisného filmu o Tisovi. Potom som videl jeden televízny seriál o korupcii z chorvátskej produkcie a dal som tip pani Čengel Solčanskej, nech si ho pozrie. Že by – ako veľmi úspešná režisérka trileru Únos nápadne pripomínajúceho udalosti mečiarovskej doby – mohla popremýšľať o niečom podobnom aj u nás. Mafia bielych golierov a zneužívanie moci, prepojenie sudcov, polície, politiky, násilia a zneužívania dievčat.
Viaceré postavy Soltészovej knihy sa podobajú na reálne osoby zo sveta slovenskej „smotánky“, podsvetia či sveta veľkých a nie vždy čistých peňazí.
Solčanská: Tí, ktorí sa v niektorej z postáv náhodou spoznajú, nech sa prihlásia orgánom činným v trestnom konaní a vezmú si so sebou aj zubnú kefku. Radí autor na prvej strane svojej knihy.

Biermann: Nehovoríme o konkrétnych ľuďoch, ale o mechanizme moci. Sviniam ide vždy o korytá a moc. Naše postavy sú archetypy gaunerov, ktorí sa neštítia zneužívať mladistvé dievčatá, prahnú po moci, znásilňujú právo a spravodlivosť a v mene boha peňazí sú bez škrupúľ ochotní vraždiť.
Prečo ste sa rozhodli práve pre takúto tému? Mala na tom zásluhu aj aktuálna spoločenská situácia?