BRATISLAVA. Najlepšie kameramanské výkony uplynulého roka sú známe.
Hlavnú Cenu KAMERA 2019 získala Denisa Buranová za film Ostrým nožom o príbehu otca, ktorému zavraždia syna a on musí bojovať s nespravodlivosťou, nefunkčným súdnictvom, nečinnou políciou aj korupciou .

V kategórii dokumentárny film ocenili Juraja Mravca a jeho dokument Stratený domov, ktorý aj režíroval. V irackom meste Mosul sa infiltroval medzi skupinku slovenských medikov a počas nakrúcania každý deň riskoval svoj život.
V kategórii televízny seriál porota najvyššie ohodnotila kameru Tomáša Juríčka pri práci na seriáli Mária Terézia.
Kameraman Michal Babinec si prevzal dve ocenenia. V kategórii krátky film vyhral so snímkou Flora, bodoval aj v kategórii audiovizuálna reklama.
Cena za hudobný videoklip patrí Dušanovi Husárovi za Son Lux -Yesterday's Wake a za najlepšiu kameru v študentskom filme si cenu prevzal Oliver Záhlava za snímku Pura Vida.
Režim bol neúprosný
„Snažíme sa spolu s vami už po deviaty raz prezentovať, že filmové umenie - a jedného dňa aj filmový priemysel - majú na Slovensku svoje nezastupiteľné miesto, majú dlhú tradíciu a majú hlavne budúcnosť, a to aj napriek devastačnému obdobiu v poslednom desaťročí minulého storočia a všetkým prekážkam na našej spoločnej ceste.
Sme vďační, že nám venujete každý ročník svoju pozornosť a tým dokazujete dôležitosť nášho úsilia,“ povedal vo vojom príhovore prezident Asociácie slovenských kameramanov, Lukáš Teren.
Kameramanovi Richardovi Krivdovi odovzdali cenu za celoživotné dielo. Ten na svoje remeslo nedá dopustiť ani po rokoch.

„Cena vždy inšpiruje do ďalšej roboty a je povzbudzujúca. Hoci nikdy som nerobil film kvôli tomu, aby som dostal cenu. Robili sme to tak, ako sme v tej chvíli najlepšie vedeli. Človek po rokoch na svojich filmoch aj tak vidí iba samé chyby,“ povedal pre SME.
Rodák z Trnavy je jedným z najvýraznejších slovenských kameramanov, hoci to nemal v tvorbe vždy najľahšie.
Najskôr mu Pavol Rusko trikrát zamietol prihlášku na FAMU, pretože nebol v Socialistickom zväze mládeže, po nakrútení relácie Viděno na vlastní oči o únose Michala Kováča ml. ho v roku 1997 prepustili zo Slovenskej televízie.
Poslednou z kategórií bola cena za technologický prínos, ktorú si odniesol Vlado Struhar.

Vyberala medzinárodná porota
Do súťaže bolo celkovo prihlásených 133 audiovizuálnych diel, z toho 18 celovečerných hraných filmov, 21 dokumentárnych filmov, päť krátkych filmov, 12 televíznych seriálov, 39 audiovizuálnych reklám, 15 hudobných videoklipov, 23 študentských filmov.

Porota hlasovala v dvojkolovom systéme v siedmich kategóriách. V prvom kole hlasovali všetci riadni a čestní členovia Asociácie slovenských kameramanov, ktorá súťaž vyhlasuje každé dva roky.
V druhom kole hodnotila a vyberala víťazné diela z nominácií z prvého kola porota v zložení: americký kameraman Steve Gainer, argentínsky kameraman Federico Cesca a zástupcovia domácej kinematografie, kameramani Richard Žolko, Tomáš Stanek a Martin Chlpík.
Asociácia vyhlasuje súťaž KAMERA spojenú s dvojdňovým programom, vhodným pre odbornú aj laickú verejnosť, raz za dva roky s cieľom podporiť a motivovať zvyšovanie kvality profesie kameramana a prispieť tak aj k zvyšovaniu celkovej profesionálnej úrovne audiovizuálnej tvorby na Slovensku.
Program podujatia potrvá do zajtrajšieho večera (28. novembra) v Kine Lumière.