SME

Slovenská dramaturgička o seriáloch: Našou devízou je to, že nie sme Američania

Svetový trh sa otvára na východ.

Dramaturgička Zuza Ferenczová.Dramaturgička Zuza Ferenczová. (Zdroj: EVA ANDREJČÁKOVÁ)

Pozrieť si dnes skvelý televízny seriál nie je problém, stačí si zapnúť HBO alebo sa napojiť na Netflix či Amazon.

Dramaturgičku a scenáristku ZUZU FERENCZOVÚ nedávno vybrali na medzinárodný workshop Midpoint TV Launch, kde sa príbehy tohto žánru rodia v podobe špičkových scenárov.

Seriály sú mýtickými posolstvami, ktoré nás učia, ako vnímať svet okolo seba. A my máme na to, aby sme ich napísali, hovorí po tvrdom tréningu.

Podobnú skúsenosť slovenským tvorcom vrelo odporúča.

V minulosti ste pracovali v tímoch divácky úspešných slovenských seriálov. Aká je podľa vás kvalita súčasnej slovenskej televíznej tvorby?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď porovnáme naše televízie, ktoré sa venujú domácej seriálovej tvorbe, teda Joj, Markízu a RTVS, najprogresívnejšie z nich vychádza tá prvá. Markíza sa sústreďuje na adaptovanie už overených kúpených formátov a RTVS od Tajných životov zatiaľ nepriniesla podobnú, silne rezonujúcu spoločenskú tému.

Jojka sa s najväčšou odvahou púšťa do projektov, ktoré menia tvar nášho televízneho trhu. Aj táto televízia, samozrejme, vyrába seriály pre čo najširšie publikum, ale súčasne má roky odvahu oslovovať aj menšie cieľové skupiny a experimentovať.

Píšu pre ňu výborní autori. Verím, že pre scénaristov seriálov, ako sú 1890, Ministri, Za sklom alebo pripravovaní Slovania, sú tieto projekty prudko srdcovou záležitosťou a nepísali ich len preto, aby mali nejakú prácu.

SkryťVypnúť reklamu

A keď to porovnáte s blízkym zahraničím?

Vývoj nášho televízneho trhu je asi v normále. Bolo by však krásne, keby líderstvo v seriálovej tvorbe mala práve verejnoprávna televízia a mnohí dobrí autori by dostali možnosť písať závažné príbehy, ktoré hovoria o zásadných spoločenských a politických témach, našich národných traumách a rôznych tabu. Je to dôležité.

Prečo sa to má diať práve cestou televíznych seriálov?

Televízor ako objekt je dnes akýmsi ohniskom, okolo ktorého sa večer stretávajú rodiny, a príbehy televíznych seriálov môžu fungovať ako mýtické posolstvá, ktoré nás učia, ako vnímať svet okolo seba.

Takýchto seriálov o našom svete, písaných našimi scenáristami, je stále málo. A musíme si ich napísať my sami, naše kľúčové príbehy nemôžu písať v Hollywoode.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe čoho človek verí svojmu scenáru?

Keď scenárista pracuje napríklad na bežnom dennom seriáli, ktorý má snahu osloviť čo najširšie publikum, podstatou jeho práce nie je podať jedinečnú osobnú výpoveď, teda ten jeden príbeh, ktorý môže porozprávať iba a jedine on, lebo ho páli a vášnivo ho miluje.

Súvisiaci článok Režisér Kollár: Slovenské seriály stavajú len na hercoch, to je chyba Čítajte 

No aj pri tom si scenárista môže nájsť osobnú cestu, zužitkovať svoje životné skúsenosti. Aj písanie soap opier musíte istým spôsobom milovať, rozhodne to však nie je tá intímna hlbočina, ktoré hovorí za najvnútornejšie ja.

Medzinárodný televízny trh, ktorý vyrába high quality televison, teda seriály vysokej výpovednej kvality, však chce, naopak, práve toto: vaše najhlbšie ja a jeho príbeh.

Vyššia kvalita obsahu teda nemusí súvisieť s tým, že scenárista pozná svojho bežného regionálneho diváka?

SkryťVypnúť reklamu

Túto úroveň by mali pokrývať národné televízie – lokálne silné témy pre lokálneho diváka. Medzinárodný trh so všetkými svojimi streamovacími službami však oslovuje všetkých.

A ak sa chcete presadiť, vaše dielo musí mať univerzálne formálne aj výpovedné kvality s vaším unikátnym hlasom. A ten neoklamete, musí ísť z vás, to je východiskový bod.

Čo môžeme ponúknuť napríklad americkému divákovi?

Našou devízou by malo byť práve to, že nie sme Američania. Trh je otvorený smerom na východ, teda aj ku nám, aj preto, lebo východní autori prinášajú príbehy, ktoré ešte globálny trh nepočul.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6B28 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 891
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 324
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 661
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 300
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 751
  7. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 2 683
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 260
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 513
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 409
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 611
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 8 764
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 240
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 010
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 838
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 358
  1. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  2. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  3. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  4. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  5. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  7. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
SkryťZatvoriť reklamu