Eva pracuje v továrni, aby sa uživila, kým manžel príde z vojny. Ten dezertuje a vracia sa s nádejou, že všetko bude ako predtým. Do dediny však prichádza aj záhadná Cat. Pozná jeho minulosť a pre vlastné prežitie je schopná všetkého. Do ich osudov zasahuje štát prostredníctvom bezškrupulózneho politika a tajného policajta.
Romantická dobová dráma s medzinárodným hereckým obsadením MALÁ RÍŠA / LITTLE KINGDOM sa inšpirovala predstavením Epic slovenského súboru Debris Company. Príbeh rozpráva po anglicky, s medzinárodným hereckým obsadením, podľa predlohy írskeho scenáristu, s hudbou islandského skladateľa. A je prvým celovečerným hraným filmom režiséra PETRA MAGÁTA. Na naše otázky odpovedal pred premiérou filmu.
Nie je zvykom, aby slovenský filmár debutoval na poli dlhometrážnych hraných snímok filmom v anglickom jazyku. Malá ríš a je slovensko-islandská koprodukcia, pravdepodobne vôbec prvá svojho druhu. Ako k tomu došlo?
Náš projekt sa vyvíjal. V prvej fáze bol inšpirovaný predstavením Epic z autorskej dielne Jozefa Vlka a jedným z konceptov bolo nakrúcanie filmovej adaptácie na Islande. Na obhliadkach sa našli vhodné lokácie. Aj keď z toho neskôr zišlo, Jozef Vlk navrhol osloviť skladateľa Valgeira Sigurð-ssona.
Film je vlastne slovensko-islandský, hoci na ňom spolupracovali tvorcovia deviatich národností. Aj herecké obsadenie je veľmi pestré. Malá ríša s anglickým názvom Little Kingdom je z pohľadu domácej tvorby unikát: domáci slovenský film európskeho formátu.
Námetom bolo predstavenie Epic pohybového divadla Debris Company. Máte k tomuto súboru alebo predstaveniu špeciálny vzťah?
Autorom myšlienky je kameraman Juraj Chlpík. Predstavenie Debris Company ho nadchlo tak, že ho hneď chcel sfilmovať. Posunul tento nápad producentskej dvojici Zuzka Chadimová a Braňo Chlpík zo spoločnosti FilmFrame. Finálnu podobu nadobudol až v lete 2018 vďaka britskému scenáristovi Ewanovi Glassovi, ktorý príbeh zasadil do industriálneho prostredia slovenského vidieka na konci druhej svetovej vojny.
Ako sa začala vaša spolupráca so scenáristom Glassom?
Niekoľko rokov som žil v Londýne a snažil sa plniť si filmárske sny. Jedna z prvých veci, ktorú som po príchode do Británie urobil, bolo, že som na filmárskych portáloch začal hľadať scenáristu – rodeného Angličana. Prišlo mi niekoľko prác rôznych úrovní, tá Ewenova kvalitou vytŕčala. Skarátili sme sa a robíme spolu. Takže keď ma producenti oslovili s projektom, ktorý mal vtedy ešte pracovný názovEpic, moja voľba bola jasná.
Ovláda írsky autor slovenské reálie a dejiny, druhú svetovú vojnu a Slovenské národné povstanie?
Za tých desať rokov, čo sa s Ewenom poznáme, niekoľkokrát zavítal na Slovensko. Istý čas žil vo Viedni a Bratislavu pravidelne navštevoval. Ako každý spisovateľ, túži hlbšie spoznávať krajinu a jej príbehy.Malá ríša síce stojí na našej histórii, ale snažili sme sa vytvoriť univerzálne dielo, nie vojnový film. Je to romantická dráma na pozadí druhej svetovej vojny.

Aké vzory ovplyvnili vašu prvotinu?
Epic je skvelé predstavenie, ale nesnažili sme sa ho kopírovať. Od začiatku sme vedeli, že chceme vytvoriť niečo unikátne, a to nás nútilo, aby sme boli kreatívni, vytvárali ilúzie na malom priestore. Mal som však podporu production designera Juraja Fábryho i kameramana Juraja Chlpíka. Vzormi pre mňa možno boli produkcie, ktoré aj napriek malým rozpočtom vytvorili nezabudnuteľné diela – filmy, seriály aj youtubové videá.