Španielsky fotograf JOAN FONTCUBERTA rád otriasa mysľou diváka. Tvorí so slimákmi a je majstrom falošných príbehov, pretože nemá rád, keď si fotografia vynucuje vlastnú pravdu.
V rozhovore pre SME hovorí, že fotografia nikdy nebola neutrálna ani nevinná a dnes žijeme v dobe, v ktorej sa obrazy vyvinuli v náš prirodzený jazyk.
Séria fotografií s názvom Gastropoda, ktoré vystavujete v Bratislave, sa skladá z obrazov, ktoré zničili a zjedli slimáky. Ako vám napadlo niečo také zdokumentovať?
Gastropoda je projekt, ktorý sa zaoberá metabolizmom obrazov, ich životným cyklom. Počiatočnú myšlienku mi vnukol náhodný objav. Bývam na vidieku, v oblasti s veľkou vlhkosťou.
Poštár necháva moju korešpondenciu v poštovej schránke pred bránou. Keď som dlhšie preč a listy ostávajú v schránke niekoľko dní, nastúpi do akcie množstvo divých slimákov z triedy Gastropoda.
Využijú každú príležitosť, aby si mohli pochutnať na pozvánkach z múzeí a galérií. Na nich sú zvyčajne vyobrazené fotografie a iné umelecké diela, ktoré žravé slimáky pretvárajú na viac či menej rozpoznateľné stopy, pustošia pôvodný obraz a vytvárajú chaos, takže zvyšky papiera sa vrstvia so zvyškami tlačeného obrázka.

Prečo sa vám to javilo ako zaujímavé?
Gastropoda spája dve zvláštnosti hodné pozornosti. Na jednej strane je to projekt v jednej z najmenej študovaných kategórií v histórii fotografie - takej, ktorú vytvorili zvieratá.