BRATISLAVA. V átriu Slovenskej národnej galérie sa nad hlavami návštevníkov vznáša rozmerná orlica tepaná z kovu - symbol francúzskeho cisárstva.
Jej pôvodné miesto však nebolo v galérii.

V roku 1974 bola súčasťou scény k inscenácii Vojna a mier, ktorú v Slovenskom národnom divadle režíroval Jozef Budský.
Diváci v hľadisku ju však pravdepodobne ani nevideli. Visela nad scénou a jej hlavnou úlohou bolo v osudových momentoch vrhnúť na scénu tieň a ilustrovať tak postup Napoleonových vojsk.
Aj to bol jeden z mnohých geniálnych nápadov scénografa Ladislava Vychodila.
Bezmála 60 rokov formoval slovenskú scénografiu, počas nich vytvoril scénické návrhy k vyše piatim stovkám inscenácií.
Slovenská národná galéria otvorila výstavu jeho návrhov s názvom LV100 -Ladislav Vychodil a scéna 20. storočia. Venovaná je roku divadla aj stému výročiu narodenia Vychodila.
Scéna je ako Rembrandtov obraz
Ladislav Vychodil hovoril, že dobrým príkladom, ako má vyzerať divadelné javisko, je Rembrandtov obraz.
Keby sme z jeho obrazov vymazali postavy, dostaneme prázdny obraz, a to sa mi zdá, že je scénografia, vravel.