SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Ladislav Snopko: Kultúra nie je panské huncútstvo

Kultúra je duch spoločnosti.

Ladislav SnopkoLadislav Snopko (Zdroj: Foto - Ctibor Bachratý)

Rozprávať sa s Agnesom (Ladislavom Snopkom) je ako prehrabávať sa v duši kultúrneho i nekultúrneho slovenského národa. Niekedy to vyznieva, akoby si naša krajina inteligenciu ešte nezaslúžila. Ale vzápätí usúdi, že keď je ozaj zle, ozve sa v nás hlboká potreba slušnosti a dobra. Stretli sme sa v kaviarni práve v deň, keď koronavírus zatvoril školy, ale aj divadlá, galérie a kultúrne podujatia.

Čo sa stane, keď sa vonkajšie okolnosti ako koronavírus nabúrajú do dlho pripravovaných kultúrnych akcií?

SkryťVypnúť reklamu

Ak organizujete kultúrne podujatie, festival, koncert či niečo iné, všade investujete peniaze, čas, energiu aj nádej na úspech, čo sa má vrátiť uskutočnením akcie. Koronavírus v tejto chvíli je o to nebezpečnejší, že na Slovensku živá kultúra nemá veľký počet stabilných divákov . U nás sa toľko nechodí na koncerty, do divadla, na výstavy a do múzeí ako napríklad v Česku, takže náš slabučký návyk chodiť za kultúrou môže takáto epidémia poriadne oslabiť.

Použili ste slovné spojenie živá kultúra. Čo je vlastne živá kultúra?

Pre mňa je živá kultúra to, čo sa deje v reálnom prostredí, na dotyk a priamo tam, kde sa stretávajú ľudia, je to živá interakcia medzi umelcom a divákom. Čosi, čo nie je sprostredkované cez mediálne prostredie či internet. Umenie musí komunikovať s nejakou bázou konzumentov. Umenie vzniká ako vedomý vzťah medzi umelcom a tým, kto jeho tvorbu prijíma.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je u nás kultúra na chvoste záujmu obyvateľstva?

Kultúra v našej mentalite nepatrí na prvé miesto životných potrieb. Ako bývalí bíreši ju stále kdesi v podvedomí pociťujeme, podobne ako politiku, za panské huncútstvo. Ešte pred vznikom prvej Československej republiky sme pozorovali kultúru vyšších vrstiev, ale málo sme rozumeli jej princípom.

Mali sme svoj folklór, dnes to nazývame ľudovou kultúrou, ale či to tak vnímali aj tvorcovia toho folklóru, tým som si nie istý. Prezentácia tejto kultúry bola viazaná vždy na určité konkrétne a často aj praktické udalosti. Či to boli cirkevné a miestne sviatky, alebo iné, aj pracovné príležitosti spojené so spevom. Ľudová kultúra bola súčasťou života ľudí, neexistovala však sama osebe a pre seba.

SkryťVypnúť reklamu

My Slováci sme sa ňou ani neživili. Nechali sme to na rómskych muzikantov. Spätné väzby, ako výstavy a hudobné prehliadky našej ľudovej kultúry, sa začali až v novej ére, keď princípy jej vzniku pomaly prestávali platiť.

Kultúra folklóru sa oficializovala spolu so zrodom socialistickej ideologickej paradigmy, keď si režim po februári 1948 potreboval nájsť „autenticky ľudovú“, teda „nepanskú“ kultúru a našiel folklór. Vo filme Rodná zem tancuje krojovaný pár na múroch Priehrady mládeže...

Nočnú moru nazvanú komunizmus či socializmus v dobrej viere stvorili západoeurópski ľavicoví intelektuáli a tí si ctili kultúru. Dávali ju dokonca na prvé miesto duchovného bytia ľudu. Ale títo intelektuáli už nemali dosah na to, čo sa dialo s ich duchovným odkazom počas socializmu v päťdesiatych rokoch minulého storočia u nás. Vtedajšia moc pochopila jej význam a definovala ho ako prostriedok na ovládnutie mysle občanov, nie ako prejav ich slobodnej vôle.

SkryťVypnúť reklamu

Preto veľmi rýchlo nastúpili ideologické kontroly kultúry, preto definovali kultúru v plnej šírke ako nástroj svojej ideológie. Samozrejme, folklór sa im na to mimoriadne hodil. Urobili z neho základ ideologickej doktríny, ktorá desaťročia dokonale mrzačila kultúrne povedomie Slovákov. Folklóru to nesmierne ublížilo, ale našťastie ho to nezničilo. Dnes s nesmiernou radosťou sledujem niektoré festivaly. Najmä Hontiansku parádu v Hrušove či ľudové tanečné školy na Pohode.

Nebude to aj tým, že sme stále vidiecka krajina?

Tento kultúrny fenomén v našich mestách sa dá charakterizovať výrokom prvého tajomníka Komunistickej strany Slovenska Jozefa Lenárta, ktorý hrdo vyhlásil, že „my chlapci zo slovenských dedín sme prevalcovali mestá v ich buržoáznej kultúre“.

SkryťVypnúť reklamu

Kultúrnosť a jej istú absenciu na Slovensku môžeme priamo spájať s nejestvovaním slovenskej strednej triedy v minulosti.

Kultúra naozaj môže vzniknúť len v buržoáznom prostredí, lebo len človek, ktorý patrí do stredného stavu, si môže dovoliť kúpiť napríklad obraz do izby, knihy, lístky do divadla či na koncert. Je zámožný a tento spoločenský stav vyžaduje, aby okrem toho, že zarába, vedel aj komunikovať o veciach, ktoré nesúvisia iba s prácou. Kultúra a kultúrnosť národa je definovaná stredným stavom. A ten u nás, bohužiaľ, nemal čas vzniknúť.

Obdobie od začiatku 19. storočia po vznik prvej republiky bolo zapratané úlohami, akými boli boj o slovenskú identitu, jazyk, o všetko to, čo ostatné krajiny mali za sebou. Bolo to navyše decimované aj faktom, že vtedajší stredný stav sa z praktických dôvodov identifikoval s nemeckou či neskôr maďarskou väčšinou Rakúsko-Uhorska. Mnohí významní (najmä výtvarní) umelci, ktorí sa narodili na dnešnom Slovensku, fungovali ako súčasť medzinárodného prostredia, v ktorom sa realizovali.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 414
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 908
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 10 734
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 616
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 6 433
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 762
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 369
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zomrela herečka Anne Hecheová.

Hecheová bola v kritickom stave od automobilovej nehody.


TASR 3 h
Romanca Purple Hearts je novým hitom Netflixu.

Film Purple Hearts prekonal v sledovanosti aj historicky najdrahší film Netflixu.


7 h
Robert Roth knižku pokrstil 8. augusta pod modrou oblohou žltým klasom obilia, čiže vo farbách ukrajinskej zástavy.

Múdry slávik prináša rozprávky východného suseda.


11. aug
Hudobník Volodymyr Voyt má 15 bandúr, v Bratislave bude hrať na dvoch z nich.

Banduristov prenasledovali Rusi už za cára, za komunizmu ich rovno strieľali.


11 h

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  2. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  3. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  4. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  5. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  6. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 589
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 050
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 568
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 876
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 801
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 914
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 648
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 364
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu