SME

Nová dráma nespí, potrebuje však špeciálnu starostlivosť?

Je veľmi dôležité, s akou intonáciou sa rozhodneme vysloviť slogan debutového ročníka festivalu slovenskej a svetovej drámy Nová dráma, ktorú v dňoch 9. a 17. mája zorganizoval Divadelný ústav v spolupráci s Činohrou Slovenského národného divadla a ...

Z inscenácie Radošinského naivného divadla Tata. FOTO - ARCHÍV


Je veľmi dôležité, s akou intonáciou sa rozhodneme vysloviť slogan debutového ročníka festivalu slovenskej a svetovej drámy Nová dráma, ktorú v dňoch 9. a 17. mája zorganizoval Divadelný ústav v spolupráci s Činohrou Slovenského národného divadla a divadlom Astorka Korzo '90. Slogan "Nová dráma nespí" môže znieť ako sebavedomé, rovnako ako aj burcujúce konštatovanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Festival je plynulým pokračovaním projektu Nová dráma, v ktorom sa od roku 2002 Divadelný ústav usiluje o prezentáciu súčasnej tvorby slovenských a svetových dramatikov prostredníctvom prednášok, scénických čítaní či diskusií. Postupne dozrel čas na prehliadku, ktorá mapuje dianie na poli súčasnej drámy v slovenských divadlách. Bratislavské divadlá predstavili svoje inscenácie a poskytli priestory divadlám z Trnavy, Košíc, Žiliny, Prešova, Martina, Banskej Bystrice, z ktorých mnohé tak dostali zriedkavú príležitosť hosťovať v hlavnom meste.

SkryťVypnúť reklamu

DAB Nitra sa predstavilo na svojej pôde inscenáciou Norway.today. V rámci projektu SND a jeho priatelia sa predstavili hostia: Národné divadlo Praha a Národné divadlo Varšava. Súčasťou programu bol aj Maratón scénického čítania v klube Spojka. Počas päťhodinového nonstop dialógu drámy, hudby a videoprojekcií v podaní mladých hercov, hudobníkov a videoumelcov zaznelo päťdesiat úryvkov z hier. Diváci obklopení hercami mali možnosť ocitnúť sa priamo v "kotle" súčasnej drámy.

Prvý ročník festivalu je vždy zaťažkávací. Organizátori sa náročného projektu zhostili sebavedomo, no sčasti opatrne. Festival reagoval na potrebu poukázať na novú drámu, no zaujíma sa o ňu len divadelná obec alebo aj širšie publikum? Súťaž nových pôvodných hier Dráma poukazuje na fakt, že hry sa predsa len píšu, že mladí aj starší autori sa stále pokúšajú hľadať nové témy a formy.

SkryťVypnúť reklamu

Organizátori stavili na pestrosť zastúpenia slovenských divadiel a pomerne veľký počet inscenácií. V rámci úvodného ročníka je cieľ zmapovať dostačujúci. Ďalším krokom do budúcna bude azda výber inscenácií zúžiť, stanoviť presnejšie kategórie a vyhnúť sa kolísavosti kvality. V množstve ponúknutého sa spoločné znaky "súčasnosti" súčasných textov trochu vytrácali, na druhej strane však výber demonštroval pestrosť súčasnej scény.

Jedným z poslaní prehliadky bolo aj hľadanie alternatív, ako pomôcť súčasnej dráme a či jej vôbec pomáhať. Celkovo je na mieste otázka, do akej miery publikum zásadne vníma pojem "nová dráma" a či predsa len nedáva prednosť iným faktorom, ktoré zaručujú atraktívnosť inscenácie. Bojí sa vôbec publikum novej drámy? Boja sa jej divadelníci? V divadlách autorského tipu sa pojem "nová dráma" stráca, veď divadlo Stoka, Radošinské naivné divadlo, GUnaGU a iné sa venujú pôvodnej tvorbe systematicky a vybudovali si stále publikum. O potrebe zviditeľnenia sa teda má skôr zmysel hovoriť v kontexte repertoárových divadiel. Menších, ktoré musia bojovať o návštevnosť, alebo aj našej hlavnej scény, ktorú tiež tento problém neminul.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebuje nová slovenská dráma špeciálnu starostlivosť, alebo jej skôr pomôže, keď ju hodíme do bazéna konkurencie s klasickými alebo zahraničnými titulmi? Treba podporovať pôvodné slovenské hry s prižmúreným okom nad ich kvalitou? Uvádzať ich na javiská a overovať ich podľa reakcie publika alebo skúseností z procesu vzniku inscenácie? Na základe prvého ročníka prehliadky Nová dráma môžeme konštatovať, že nová dráma sa na repertoároch našich divadiel nachádza a v konkurencii iných titulov obstojí. Bratislavská prehliadka zaiste prispela k tomu, že čoskoro bude toto konštatovanie samozrejmosťou.

Autor: VERONIKA BUBNÁŠOVÁ(Autorka je dramaturgička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 615
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 351
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 765
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 665
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 592
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 175
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 537
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 45 436
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 597
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 087
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 079
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 989
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 322
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 374
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 901
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu