SME

Michael Ondaatje: Som kultúrny nomád

Kto vlastne sme?

Možno si pamätáte pilota, ktorý pri havárii prišiel o pamäť a vlastne nevedel, kto je.Anglický pacient je dnes klasikou – románovou i filmovou. Problém identity sa opakuje iným spôsobom aj v ďalšom románe Zatemnenie srílansko-kanadského spisovateľa Michaela Ondaatjeho. Kto vlastne sme? A vedia vôbec naše deti, čo robíme? A keď nechceme, aby to vedeli? Michael Ondaatje nám odpovedal zo svojho bydliska v kanadskom Toronte.

Váš román Zatemnenie, ktorý práve vyšiel v slovenčine, nás opäť vracia do obdobia druhej svetovej vojny a pár rokov po nej. Prečo bola práve táto svetová vojna bodom zlomu pre ľudstvo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prvom rade musím povedať, že táto vojna je časťou mňa samého, môjho detstva, je teda pre mňa modelová. Hoci vyzerá priamočiaro, je plná zložitosti a autentických ľudských príbehov. Čosi také ako vojna v Iraku môže dnes vyzerať ako komplexnejšia, jasnejšia.

Ale druhá svetová vojna bola pre mňa súčasťou sveta ako chlapca, vyrastal som v nej.Anglický pacient bol román o tom, ako vyzerala vojna kdesi za hranicami frontu, za hranicami bojiska, za hranicami Anglicka. Zatemnenie je pohľad priamo do tej domácej, anglickej vojny, v ktorej som vyrastal. Je to pohľad na to, ako Anglicko prežívalo svoje roky po vojne, avšak stále s jazvami vojny. S efektom, ako účinkuje vojna v následnom mierovom období.

Rozprávate veľký príbeh o nebezpečných výbušninách, chrtoch a podvodníkoch, kde neraz nevieme, kto je vlastne kto. Postupne však odhaľujeme za podivnými ľuďmi činnosť tajných služieb. A nemožno v ich aktivitách hovoriť vždy o morálke a cti. Niekedy je možno aj v našom záujme lepšie nevedieť. Mali by sme byť radi, že nie vždy vieme všetko o našej minulosti?

SkryťVypnúť reklamu

Aj pre mňa to bola vážna otázka. Môžeme súdiť ľudí, keď možno poznáme len časť ich životov? Najmä to, čo ľudia urobili počas vojny, môže byť problém. V úlohe, ktorú považovali za správnu a potrebnú - a potom sa zrazu svet otočil a ich práca bola odrazu nelegálna, nezlučiteľná s časmi mieru.

Zaujímalo ma písanie o tom, ako ani mier nemusí byť pre niektorých vždy ľahký. Osobne aj politicky môže ľuďom spôsobiť dokonca aj problémy, ktoré vo vojne neboli. Takže postavy akoLišaj, Búchač a Matka sa musia nejako vyvíjať a meniť, prispôsobovať.

Jedným z motívov vašej knihy je aj pohľad detí na činnosť ich rodičov. Nie každý je hrdý na to, čo robili jeho rodičia, ba niekedy to môže byť až prekvapujúce a šokujúce. Môžeme súdiť svojich rodičov? Čo máme robiť, ak zistíme, že sa naši najbližší nesprávali práve vzorovo? Zostať ticho?

SkryťVypnúť reklamu

Súrodenci zisťujú najprv to, že ich rodičia asi nehovoria pravdu. Nathanielova perspektíva, to, ako sa on pozerá na svojich rodičov, smeruje viac k odpúšťaniu ako pohľad jeho sestry. Jeho staršia sestra je však múdrejšia, má akoby širší pohľad. Obidvaja súrodenci sú však poškodení tým, akých mali rodičov.

Ale aj v knihe sme asi bližšie tomu Nathanielovmu pohľadu, teda odpúšťať. Odsúdenie či odpustenie prichádza skôr cez jeho postavu. Jeho sestra je nekompromisnejšia, azda aj z osobných dôvodov sa nechce s rodičmi zmieriť. Prečo, to nie je jednoduché... Nie je to ľahká otázka a je vždy aj veľmi osobná.

Ďalším motívom, s ktorým sa v Zatemnení stretávame, je otázka, či môže jedinec zmeniť históriu. A môžeme zmeniť aj budúcnosť?

Úprimne, nemyslím si, že môžeme. Môžeme v nej žiť, ale sme súčasťou veľkej histórie, máme svoje životy a tie môžeme žiť čo najlepšie. Ale naše rozhodnutie je vždy v istom období také, aké sme urobili.

SkryťVypnúť reklamu

Sme ľudia príbehov a rozprávania. Ktoré veľké príbehy bolia a sú pre vás príťažlivé, ktoré vás formovali?

Základné tradície veľkých príbehov sa zvyčajne stretávajú a opakujú aj v rôznych kultúrach – odvážlivci chodia na veľké cesty, ľudia sa zamilujú a iní zasa bojujú vo vojnách. Alebo si vytvárajú komunitu a spoločnosť s víziou.

Nezostal som sedieť, aby som sledoval len jeden príbeh z tých všetkých okolo nás. Svojím spôsobom každý príbeh môže nejako vstúpiť aj do mojich románov. Dovoľujem im žiť v nich, chcem, aby moje knihy boli rôzne.

Nikdy neplánujem román od začiatku do konca, takže na začiatku ani presne neviem, kde a ako sa moja kniha skončí. Mám sklon začať len s niekoľkými východiskovými bodmi. Zvyčajne je to miesto a čas. Toto je to, kde začínam. V knihe Zatemnenie to bolo Anglicko v roku 1945, pár dní po vojne. V Anglickom pacientovi to bolo Taliansko počas druhej svetovej vojny.

SkryťVypnúť reklamu

A potom sa začne rozvíjať príbeh. A my vidíme, ako minulosť vnikla do súčasnosti, ako ju určuje. Alebo vidíme, ako súčasnosť prehodnocuje minulosť, ako sa mení pohľad na to, čo bolo. Ako očami dneška posudzujeme udalosti minulosti a robíme z nich chyby.

Narodili ste sa v roku 1943, ste rovesník s Mickom Jaggerom, Paulom McCartneym a ďalšími pop-kultúrnymi legendami. Aj vZatemnení, v ktorom sledujeme príbeh prakticky až do konca päťdesiatych rokov, sledujeme v pozadí aj prebúdzanie sa novej kultúry. Ako vnímate tento pop-kultúrny príbeh, keď sa z mladých rebelov minulosti stávajú dnes nositelia titulu sir?

Ó, to bolo vskutku dávno, keď boli rebelmi. A dnes je tu príliš veľa tých sirov.

Ste básnik, románopisec, esejista. Má písané slovo svoje miesto v dnešnom svete, ktorého sa zmocnila vizuálna kultúra a rýchle informácie?

SkryťVypnúť reklamu

Milujem písané slovo. Keby som si vybral hudobnú kariéru, chcel by som byť niekým ako famózni klaviristi a tvorcovia skvelej hudby Fats Waller alebo Ray Charles. Ale, musím so smútkom skonštatovať, muzikantský talent ma, žiaľ, obišiel.

Ako spisovateľ som však veľmi ovplyvnený inými umeniami a umelcami, dokonca si dovolím povedať, že umenie a hudba ma ovplyvňovali viac ako iní spisovatelia. Maliari a hudobníci, to je pre mňa esenciálny zdroj inšpirácie, sú nevyhnutní pre môj život. Snažím sa ich umelecké vnímanie sveta presunúť aj do môjho románového sveta či básnickej tvorby.

Ak vám to nebude proti vôli, rád by som sa spýtal na váš pocit identity. Vyrastali ste na Srí Lanke aj v Británii, avšak od vysokoškolských čias žijete v Kanade. Ako sa vlastne cítite, kým ste?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6TSY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 272
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 685
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 013
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 430
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 447
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 266
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu