SME

Michael Ondaatje: Som kultúrny nomád

Kto vlastne sme?

Možno si pamätáte pilota, ktorý pri havárii prišiel o pamäť a vlastne nevedel, kto je.Anglický pacient je dnes klasikou – románovou i filmovou. Problém identity sa opakuje iným spôsobom aj v ďalšom románe Zatemnenie srílansko-kanadského spisovateľa Michaela Ondaatjeho. Kto vlastne sme? A vedia vôbec naše deti, čo robíme? A keď nechceme, aby to vedeli? Michael Ondaatje nám odpovedal zo svojho bydliska v kanadskom Toronte.

Váš román Zatemnenie, ktorý práve vyšiel v slovenčine, nás opäť vracia do obdobia druhej svetovej vojny a pár rokov po nej. Prečo bola práve táto svetová vojna bodom zlomu pre ľudstvo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prvom rade musím povedať, že táto vojna je časťou mňa samého, môjho detstva, je teda pre mňa modelová. Hoci vyzerá priamočiaro, je plná zložitosti a autentických ľudských príbehov. Čosi také ako vojna v Iraku môže dnes vyzerať ako komplexnejšia, jasnejšia.

Ale druhá svetová vojna bola pre mňa súčasťou sveta ako chlapca, vyrastal som v nej.Anglický pacient bol román o tom, ako vyzerala vojna kdesi za hranicami frontu, za hranicami bojiska, za hranicami Anglicka. Zatemnenie je pohľad priamo do tej domácej, anglickej vojny, v ktorej som vyrastal. Je to pohľad na to, ako Anglicko prežívalo svoje roky po vojne, avšak stále s jazvami vojny. S efektom, ako účinkuje vojna v následnom mierovom období.

Rozprávate veľký príbeh o nebezpečných výbušninách, chrtoch a podvodníkoch, kde neraz nevieme, kto je vlastne kto. Postupne však odhaľujeme za podivnými ľuďmi činnosť tajných služieb. A nemožno v ich aktivitách hovoriť vždy o morálke a cti. Niekedy je možno aj v našom záujme lepšie nevedieť. Mali by sme byť radi, že nie vždy vieme všetko o našej minulosti?

SkryťVypnúť reklamu

Aj pre mňa to bola vážna otázka. Môžeme súdiť ľudí, keď možno poznáme len časť ich životov? Najmä to, čo ľudia urobili počas vojny, môže byť problém. V úlohe, ktorú považovali za správnu a potrebnú - a potom sa zrazu svet otočil a ich práca bola odrazu nelegálna, nezlučiteľná s časmi mieru.

Zaujímalo ma písanie o tom, ako ani mier nemusí byť pre niektorých vždy ľahký. Osobne aj politicky môže ľuďom spôsobiť dokonca aj problémy, ktoré vo vojne neboli. Takže postavy akoLišaj, Búchač a Matka sa musia nejako vyvíjať a meniť, prispôsobovať.

Jedným z motívov vašej knihy je aj pohľad detí na činnosť ich rodičov. Nie každý je hrdý na to, čo robili jeho rodičia, ba niekedy to môže byť až prekvapujúce a šokujúce. Môžeme súdiť svojich rodičov? Čo máme robiť, ak zistíme, že sa naši najbližší nesprávali práve vzorovo? Zostať ticho?

SkryťVypnúť reklamu

Súrodenci zisťujú najprv to, že ich rodičia asi nehovoria pravdu. Nathanielova perspektíva, to, ako sa on pozerá na svojich rodičov, smeruje viac k odpúšťaniu ako pohľad jeho sestry. Jeho staršia sestra je však múdrejšia, má akoby širší pohľad. Obidvaja súrodenci sú však poškodení tým, akých mali rodičov.

Ale aj v knihe sme asi bližšie tomu Nathanielovmu pohľadu, teda odpúšťať. Odsúdenie či odpustenie prichádza skôr cez jeho postavu. Jeho sestra je nekompromisnejšia, azda aj z osobných dôvodov sa nechce s rodičmi zmieriť. Prečo, to nie je jednoduché... Nie je to ľahká otázka a je vždy aj veľmi osobná.

Ďalším motívom, s ktorým sa v Zatemnení stretávame, je otázka, či môže jedinec zmeniť históriu. A môžeme zmeniť aj budúcnosť?

Úprimne, nemyslím si, že môžeme. Môžeme v nej žiť, ale sme súčasťou veľkej histórie, máme svoje životy a tie môžeme žiť čo najlepšie. Ale naše rozhodnutie je vždy v istom období také, aké sme urobili.

SkryťVypnúť reklamu

Sme ľudia príbehov a rozprávania. Ktoré veľké príbehy bolia a sú pre vás príťažlivé, ktoré vás formovali?

Základné tradície veľkých príbehov sa zvyčajne stretávajú a opakujú aj v rôznych kultúrach – odvážlivci chodia na veľké cesty, ľudia sa zamilujú a iní zasa bojujú vo vojnách. Alebo si vytvárajú komunitu a spoločnosť s víziou.

Nezostal som sedieť, aby som sledoval len jeden príbeh z tých všetkých okolo nás. Svojím spôsobom každý príbeh môže nejako vstúpiť aj do mojich románov. Dovoľujem im žiť v nich, chcem, aby moje knihy boli rôzne.

Nikdy neplánujem román od začiatku do konca, takže na začiatku ani presne neviem, kde a ako sa moja kniha skončí. Mám sklon začať len s niekoľkými východiskovými bodmi. Zvyčajne je to miesto a čas. Toto je to, kde začínam. V knihe Zatemnenie to bolo Anglicko v roku 1945, pár dní po vojne. V Anglickom pacientovi to bolo Taliansko počas druhej svetovej vojny.

SkryťVypnúť reklamu

A potom sa začne rozvíjať príbeh. A my vidíme, ako minulosť vnikla do súčasnosti, ako ju určuje. Alebo vidíme, ako súčasnosť prehodnocuje minulosť, ako sa mení pohľad na to, čo bolo. Ako očami dneška posudzujeme udalosti minulosti a robíme z nich chyby.

Narodili ste sa v roku 1943, ste rovesník s Mickom Jaggerom, Paulom McCartneym a ďalšími pop-kultúrnymi legendami. Aj vZatemnení, v ktorom sledujeme príbeh prakticky až do konca päťdesiatych rokov, sledujeme v pozadí aj prebúdzanie sa novej kultúry. Ako vnímate tento pop-kultúrny príbeh, keď sa z mladých rebelov minulosti stávajú dnes nositelia titulu sir?

Ó, to bolo vskutku dávno, keď boli rebelmi. A dnes je tu príliš veľa tých sirov.

Ste básnik, románopisec, esejista. Má písané slovo svoje miesto v dnešnom svete, ktorého sa zmocnila vizuálna kultúra a rýchle informácie?

SkryťVypnúť reklamu

Milujem písané slovo. Keby som si vybral hudobnú kariéru, chcel by som byť niekým ako famózni klaviristi a tvorcovia skvelej hudby Fats Waller alebo Ray Charles. Ale, musím so smútkom skonštatovať, muzikantský talent ma, žiaľ, obišiel.

Ako spisovateľ som však veľmi ovplyvnený inými umeniami a umelcami, dokonca si dovolím povedať, že umenie a hudba ma ovplyvňovali viac ako iní spisovatelia. Maliari a hudobníci, to je pre mňa esenciálny zdroj inšpirácie, sú nevyhnutní pre môj život. Snažím sa ich umelecké vnímanie sveta presunúť aj do môjho románového sveta či básnickej tvorby.

Ak vám to nebude proti vôli, rád by som sa spýtal na váš pocit identity. Vyrastali ste na Srí Lanke aj v Británii, avšak od vysokoškolských čias žijete v Kanade. Ako sa vlastne cítite, kým ste?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6TSY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 687
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 415
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 163
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 616
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 111
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 228
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 081
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 981
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 766
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 745
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 320
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 538
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 511
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu