Keď sa hovorí o najdôležitejších žijúcich autoroch fantastiky súčasnosti, Neil Gaiman bude vždy spomenutý ako prvý alebo medzi prvými. Jeho jedinečnosť spočíva aj v tom, že je to skutočne dobrý spisovateľ.
Neil Gaiman(exkluzívny rozhovor s ním priniesol Magazín o knihách vlani v októbri) dokazuje, že fantastika nie je žáner, ktorý by patril k menej atraktívnym, k takým, po ktorých siahajú menej vypísaní, menej vzdelaní či literárne menej zdatní spisovatelia. Fantastiku nepovyšuje.
Len dokazuje, že tí, ktorí to vidia inak, sa mýlia. Jeho najväčší prínos ako autora je okrem iného v tom, že legitimizoval fantastiku ako žáner, ktorý nie je určený len na prvoplánovú, nižšiu zábavu.
Gaiman bol v istom zmysle geniálne dieťa. Čítať vedel v štyroch rokoch a veľmi dobre mu to išlo v škole , lebo všetky učebnice si okamžite prečítal. Láska k čítaniu mu dala náskok pred rovesníkmi a zaručila študijné úspechy. Bol mimoriadne nadaný, v dnešnom ponímaní azda geek.
Ako dieťa ho najviac oslovili literárne klasiky ako Pán prsteňov, Kroniky Narnie a Alica v krajine zázrakov. Prvky z nich sa objavujú aj v jeho dielach. Napríklad v románeOceán na konci ulice cituje niektoré pasáže z Alice v krajine zázrakov.
Mesto je to pravé
Pre Gaimana je azda najtypickejšie využívanie motívov urban fantasy. Mestská fantasy alebo fantastika