SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Gudrun: S jedným krídlom lietaš len do kruhu

Ľahká Múza bola od počiatku alternatíva.

skupina Ľahká Múzaskupina Ľahká Múza (Zdroj: Foto - Matúš Zajac)

Koniec „starého“ sveta, ktorý práve teraz v čase koronavírusu prežívame, by spokojne mohol mať ako soundtrack hudbu Ľahkej Múzy.So speváčkou, ktorá používa umelecké meno Gudrun, sme si písali cez sociálne siete, keďže jeden z príznakov apokalypsy je aj to, že sme zostali zbavení plnohodnotných sociálnych kontaktov.

Ľahká Múza bola od počiatku alternatíva, underground a tak je to i teraz, i na veky večné, amen... Čo to pre vás znamená, byť alternatívou?

Kapela vznikla okolo roku 1984 a keďže sme nemali v pláne hrať vtedajšiu oficiálne propagovanú hudbu, automaticky sme boli niečím iným - „alternatívou“, len sa vtedy to tak nevolalo. Bolo jasné, kto sú režimom schválení umelci a kto nie. V časoch socializmu v slovenskej časti Československa pre nás neexistovala platforma, na ktorej by sa dalo hudobne participovať, a preto český underground splnil pre nás úlohu „matky“. Prijal nás ako svoje divoké dieťa.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem hudobnej oblasti zastrešoval najmä filozoficko-umelecké rozmery komplexného rozsahu. Pre nás je teda „alternatíva“ možnosťou hrať modernú hudbu so slovenským textom a experimentovať so všetkými jej oblasťami, tvoriť nadžánrovú hudbu. No a zároveň životným experimentom, či môže ostať umelec slobodný vo svojej tvorbe a čo všetko to stojí.

November ‘89 však výrazne zmenil možnosti...

Veľa umelcov privítalo možnosť sa po 1989. živiť hraním a „alternatívna“ hudba sa stala popri mainstreame istou podmnožinou hudobnej produkcie, len s nižším komerčným výtlakom.Umelec si musí vybrať, či sa bude chcieť svojím umením za každú cenu živiť a byť závislý od spoločenskej objednávky, štátnych grantov či nálady svojho publika, alebo vo svojej tvorbe bude pokračovať len podľa vlastných vnútorných nastavení a to aj za cenu obmedzeného komerčného dosahu.

SkryťVypnúť reklamu

My sme si vybrali tú druhú cestu. Na malom ohraničenom trhu a v takej konzervatívnej krajine nám bolo jasné, aké sú naše reálne možnosti.

Čo znamená konzervatívna krajina z pohľadu muzikanta?

Každá krajina má svojho ducha a tvorí ju mentalita ľudí, ktorí ju obývajú. Štyridsať rokov socializmu, vidiecky ráz krajiny len s dvoma väčšími mestami determinuje dané možnosti. Ešte aj špecifikum, že hlavné mesto je vlastne pomyselným predmestím Viedne, hrá svoju úlohu.

No a po revolúcii návrat cirkví do spoločenského života, 350-tisíc mladých a vzdelaných ľudí vysťahovaných za hranice Slovenska. Takže trochu modernejšie umenie sa takisto musí snažiť dostať von, inak tu postupne zahynie, prípadne zapadne do väčšinovej produkcie.

Ale úspech ste mali a máte aj za hranicami našej krajinky.

Koncom deväťdesiatych rokov sme sa presunuli do zahraničia, kde sme našli oveľa väčšie príležitosti na prezentáciu tvorby, či v oblasti rozhovorov pre hudobné časopisy, zahraničných vydavateľov, alebo koncertného hrania. Stali sme sa súčasťou modernej alternatívy, ktorá tu má minimálne zastúpenie.

SkryťVypnúť reklamu

Ako prežívate súčasnú do veľkej miery apokalyptickú krízu? Kultúru postihla medzi prvými, keďže kultúra je sociálna a hudobník je vtedy živý, keď je na pódiu...

Tým, že sa hudbou neživíme, tento bezprostredný atak nás teraz nezasahuje, ale naopak nás zasahuje v oblasti zamestnania, takže nedá sa tomu nikde vyhnúť. Patríme medzi umelcov, ktorí majú vyváženú koncertnú a digitálnu prezentáciu, keďže sme už dávno pochopili, že moderná kultúra má svoje silné miesto aj vo virtuálnom svete. Samozrejme, tak ako ostatných nás vôbec neteší tento dramatický zvrat a tiež nám odpadli zaujímavé koncerty v Česku a výrazne sa nám posunú niektoré iné aktivity do budúcnosti.

Vidíme okolo seba zúfalú snahu riešiť tieto výpadky cez streamingové akcie a cez dobrovoľnú finančnú podporu od fanúšikov. Otázka je, ako sa k celej situácii postaví štát a ministerstvo kultúry. Predchádzajúca vláda posledné dva roky decimovala už tak krehkú pozíciu moderného umenia a pandémia korony v takých štátoch, ako sme my, môže veľkej časti alternatívnej kultúry úplne zrušiť budúcnosť.

SkryťVypnúť reklamu

My budeme robiť hudbu dovtedy, kým nám to vnútorne bude dávať zmysel. Umenie je náš životný štýl a obzvlášť v tomto ťažkom čase nám dáva silu pokračovať ďalej, aj keď opäť za výrazne zmenených podmienok.

Keď som pred pár rokmi bol na koncerte Dead Can Dance (hudobne a mentálne nie vzdialené Ľahkej Múze) vo Viedni, prekvapilo ma prostredie – nebol to žiadny alternatívny klub, ale veľmi kultivovaná koncertná sieň. Zneli viac ako moderná vážna hudba než ako nejaký „alternatívny“ hudobný počin. Dokonca aj publikum sa správalo takmer ako na symfonickom koncerte. Môže priestor meniť vnímanie, legitimizovať alternatívu na vážne umenie?

Áno, v zahraničí sa viacerým projektom podarilo presadiť na pomedzí modernej vážnej hudby, preto ich možno vidieť hrať vo skvelých koncertných sálach alebo v galériách či v iných zaujímavých priestoroch. V zahraničí je veľa dobre vybavených malých či väčších divadiel, či koncertných sál, kde sa môže sledovať vystúpenie z pohodlnej stoličky.A publikum sa na takúto udalosť oblečie tak, ako sa v tej časti subkultúry očakáva.

SkryťVypnúť reklamu

Priestor, v ktorom sa koncert odohráva, priamo ovplyvňuje zážitok publika a je aj pre kapelu nášho typu dôležitý. Preto hráme radšej menej koncertov, ale v rámci možností v čo najkvalitnejších kluboch, kde je reálne vytvoriť dobrý hudobno-vizuálny výsledok. V minulosti sme dostali možnosť hrať na divadelných scénach, ako napríklad v pražskom Divadle Archa či v paláci Akropolis, v Bratislave v Babylone či A4 a vo viacerých výborných kluboch.

V zahraničí boli tie možnosti ešte lepšie, napríklad vo Viedni Aréna, veľkým vizuálnym zážitkom bol dokonca medzinárodný festival v Poľsku – Castle Party v odsvätenom kostole. Radi hrávame na úplne netradičných miestach či akciách. Aj preto sme hrali napríklad v podzemí pomníka Stalin na Letnej v Prahe, v jazdiarni hradu Veveří pri Brne či v skladisku atómových hlavíc vojenskej základne Bratronice pri Prahe. Všetko berieme ako inšpiráciu.

SkryťVypnúť reklamu

Mal by takúto hudbu a kultúru podporovať štát?

Štát by mal podporovať kultúru ako takú v celom jej zábere. Nedávno síce vznikol grantový program štátu (FPU), ale keďže o všetkom rozhodujú rôzni jednotlivci, prideľovanie grantov trpí rôznymi deformitami a nie vždy práve to kvalitné dostane nejakú podporu.

Na druhej strane nie je všetko len o malosti krajiny, lebo vidíme veľmi úspešné príklady napríklad z Litvy (3,5 milióna obyvateľov) a Islandu (len 360-tisíc), kde štát významne podporuje alternatívne umenie aj jeho fúzie s domácimi vplyvmi, formou silnej world music scény. Ak chceme, aby sa kultúra nestala len mŕtvym skanzenom, musí žiť a byť živená práve novými výbojmi. A to sa tu, žiaľ, veľmi málo chápe aj priamo v kultúrnych inštitúciách, kde sa za aktuálne moderné umenie stále považujú už dávno prežité koncepty zo šesťdesiatych - sedemdesiatych rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Štruktúra vašej hudby, to sú veľké symfonické či ruchové plochy, priam patetický filmový zvuk, rozostrené gitarové steny a váš exaltovaný a silný hlas (ako keby som mal k nočnej more soundtrack, ako ste to správne nazvali v skladbe „Keď sny kričali“). Je to štylizácia? Alebo vnútorný pocit desivého sveta?

Áno, toto je presne jedna poloha vnímania našej produkcie. Nám samým však vôbec nejde o nejakú snahu prezentovať temnotu, či až depresívnosť, ale chápem, že to takto môže pôsobiť. Veľa ľudí je dnes skutočne emocionálne krehkých a v životnej depresii, takže svojou hudbou nechceme tieto svety ešte dokrmovať. Prinášame správu o svete, jeho krehkosti, zraniteľnosti, ale aj o sile a prežití. Hudba je plná emócií a je len na poslucháčovi, akú stopu v ňom zanechá.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 794
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 13 790
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 409
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 171
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 291
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 546
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 262
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 504
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


15 h
Vojna na Ukrajine

Ukrajina hovorí o protiofenzíve.


a 1 ďalší 10 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


12 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


7 h

Neprehliadnite tiež

The Sandman je hitom Netflixu.

Gaiman sa asi nedá adaptovať, ani Netflix to nevedel.


19 h
Herečka Táňa Pauhofová.

Učím sa pripúšťať si svoje strachy, hovorí herečka pre TV OKO/TV SVET.


18. aug
Jednu z hlavných úloh hrá vo filme Vitaj doma, brate! Róbert Jakab.

Do kín prichádza letná komédia Vitaj doma, brate!


18. aug
Režisér Peter Serge Butko.

Z jeho filmu Vitaj doma, brate! už odišla urazená starostka obce.


18. aug

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  2. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  3. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  4. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  5. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  6. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 563
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 919
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 721
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 701
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 062
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 972
  7. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 677
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 405
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu