SME

Maľba ako sen života

Nezaraditeľný samotár. Nadčasový génius. Do pätice majstrov zakladateľov modernej slovenskej maľby sa Imro Weiner-Kráľ (1901 – 1978) síce nedostal, ale ak sa hovorí o umelcoch rokov tridsiatych, radia ho medzi najdôležitejších. Weiner-Kráľ bol dlho prehli


Imro Weiner-Kráľ. FOTO – MAGDALÉNA ROBINSONOVÁ



adaný a v podstate do dnešných dní nedocenený. Prečo?

Na niektoré otázky odpovedá aj monografia o umelcovi, ktorú dnes o 18.00 h predstavia vo Francúzskom inštitúte v Bratislave za účasti autoriek textu Almy Münzovej a Dagmar Srnenskej, maliarovej dcéry Elise Champonovej a vydavateľa Petra Chalupu. Prezentácia výpravnej publikácie sa zopakuje zajtra o 17.00 h v Arias & Vanda Gallery v Modre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Imro Weiner-Kráľ: Židovská ulica IX, olej 1966.

SkryťVypnúť reklamu


Obrazy ako vzdych

„Krása je pohyblivá ako pravda,“ zaznamenal si Imro Weiner-Kráľ do denníkov, ktoré si viedol takmer až do svojej smrti. Pokúšal sa v nich analyzovať svoj tvorivý typ založený na úžasnej pracovitosti a vytrvalosti, na každodennosti a takmer banálnej všednosti práce, ktorá predchádzala inšpirácii. „Obrazy sú sčasti výrazom môjho života,“ napísal, „moje myšlienky sú myšlienkami muža, ktorý stojí na polovysokom vrcholci, ktorý sa teší nečasu rovnako ako slnku a pozerá do diaľky, aby nemusel nenávidieť všedný deň. Ideálny únik, takmer vzdych.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako v knihe tvrdí Alma Münzová, Imro Weiner-Kráľ bol silný, a preto si mohol dovoliť aj prejavy zdanlivej slabosti – citu. Občas to zastieral jemnou iróniou, zväčša sebairóniou, zavše aj vtedy, keď sa návštevníci, ktorí prvý raz prišli do jeho ateliéru, čudovali, že z jedného štetca vyšla toľká rozmanitosť tém a myšlienok.

„Iba na objednávku nevedel nič namaľovať. Ani na súkromnú, ani na takzvanú spoločenskú. Zopár ráz sa pokúsil vytvoriť obraz spôsobom socialistického realizmu, ale – ako sa vyjadril – vyšiel mu z toho len ‘protézový úškrn‘.“

Sen a skutočnosť

Imro Weiner-Kráľ často opakoval, že z obrazu má radosť trikrát – keď ho namaľuje, keď sa niekomu páči a keď chce zaň niekto dať aj peniaze. Nepredával však rád, a keby nebol chcel posielať dcére do Francúzska peniaze, bol by predal oveľa menej. A ak mu niekto nebol sympatický, odmietol vôbec čosi predať.

SkryťVypnúť reklamu

Dagmar Srnenská uvádza, že tvorba Imra Weinera-Kráľa bola v priebehu celého umeleckého vývinu poznamenaná úsilím spojiť lásku k Francúzsku s láskou k rodnému Slovensku. Zomknúť dva nezlučiteľné a nespojiteľné svety – francúzsku kultúru a slovenskú tradíciu. Nájsť vzťah medzi snom a skutočnosťou, spomienkou a realitou, prírodou a človekom, spoločnosťou a národom.

Z obrazov vytvoril báseň alebo román, ale nikdy nie čistú maľbu. Kládol si otázky, čo je maľba, čo je cieľom a snom jeho života. „Chcel by som v obrazoch sprostredkovať trocha tej sily, ktorá sa vo mne zakalila v tých najtemnejších dňoch života a ktorá sa mi vidí byť trvale hybnou pákou mojej umeleckej činnosti.“

Slovenský poetizmus

Odborníci považujú za najdôležitejší prelom v diele Weinera-Kráľa obdobie rokov 1929 – 1930.

SkryťVypnúť reklamu

Maliar experimentoval. Namaľoval niekoľko kubisticko-expresionistických obrazov. Skúšal aj abstrakciu. „Tvoril v súznení s dobou a s vlastnou generáciou, ktorá zdôrazňovala právo na experiment.“ (Jiří Olič) Táto generácia, pravda, vyznávala surrealizmus, ktorý v tridsiatych rokoch prezentoval avantgardu, udával tón a stával sa aj módnym heslom. Ovplyvnil aj tvorbu Weinera-Kráľa, dalo by sa dokonca povedať, že jej dal impulz.

Weinerov obraz Trnava z roku 1933 je poetikou surrealizmu nasiaknutý, vplyvy Maxa Ernsta či metafyzickej maľby Giorgia de Chirica sú síce zjavné, ale zanedbateľné, lebo výsledkom je dobrý obraz. V rokoch 1934 – 1935 vytvára Weiner-Kráľ definitívne svoj „surrealizmus“, ktorý je skôr slovenským poetizmom alebo druhom magického realizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Nový pohľad

Hoci kniha, vychádzajúca aj vo francúzštine, zachytáva len zlomok bohatého diela Imra Weinera-Kráľa rozptýleného po svete, je prvolezcom v pokuse o celkový pohľad na kmeňovú osobnosť slovenskej maľby. Autorky ponúkajú aj nový pohľad na umelcovu tvorbu, keď takmer dve tretiny reprodukcií pochádzajú zo súkromných zbierok, z toho tretina je z Francúzska.

Premiéru majú aj použité citáty pochádzajúce zo súkromnej korešpondencie s umelcovou dcérou Elisou Champonovou, ktorá sa zaslúžila aj o premiérové zverejnenie náčrtníkov. Čo dodať na záver? Azda samotného Weinera-Kráľa: „Život prechádza posmešne popri nás a jeho dĺžka je merateľná míľnikmi úspechu.“

ĽUDO PETRÁNSKY

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 558
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 144
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 088
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 147
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 756
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 494
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 301
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 274
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 872
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 997
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 458
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 683
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 8 896
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 008
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 225
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 472
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu