SME

Cesta od bigbítu k opere

Slovenské národné divadlo zajtra uvedie premiéru opery Benjamina Brittena Peter Grimes. Režisér Martin Bendik si do svojej inscenácie vybral ako hosťa aj tenoristu JANA VACÍKA.

Jan Vacík študoval na pražskom konzervatóriu kompozíciu a po emigrácii do Mníchova v roku 1985 operný spev v Nemecku a Taliansku. V rokoch 1988 až 1993 bol stálym členom Bavorskej štátnej opery. Hosťuje na mnohých svetových scénach - v Miláne, Paríži, Ríme, Viedni, Parme, Modene, Drážďanoch, Lyone či Tel Avive. Okrem opernej tvorby sa venuje aj piesňovým a oratórnym cyklom, často spolupracuje s rozhlasom a televíziou. FOTO - ČTK

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislavský Peter Grimes je šiestou inscenáciou diela, na ktorej sa spolupodieľate. V čom je iná ako tie predchádzajúce?

SkryťVypnúť reklamu

"Každá z predchádzajúcich - v Braunschweigu, Terste, Tel Avive, Norimbergu, Modene či Ferrare bola, samozrejme, iná, no všetky boli zakotvené v malomeštiackom prostredí Anglicka, v dôsledku ktorého Britten ako homosexuál veľmi trpel. Bratislavská inscenácia je posunutá do súčasnosti."

Ako sa v tejto koncepcii režiséra Martina Bendika cítite?

"Dobre, hoci som musel trošku prehodnotiť svoj názor na niektoré aspekty, ktoré režisér logicky vyvodil z posunu do hamburského prístavu. No, žiaľ, súčasný svet sa od vtedajšieho anglického spoločenstva príliš nelíši."

K štúdiu spevu ste sa dostali ako absolvent kompozície až po emigrácii do Mníchova, vo veku, keď majú speváci prvé kroky na javisku už za sebou.

"Na pražskom konzervatóriu som vyštudoval kompozíciu pre pop a džez, takzvanú ježkárnu. Doma som účinkoval s bigbítovou kapelou, dokonca sme dvakrát hrali na Bratislavskej lýre v rokoch 1989 a 1981. Po odchode do zahraničia sa naša kapela rozpadla. V Nemecku som začal ako muzikálový spevák v Cats a Evite. Tu som pochopil, že môj hlas potrebuje školenie. K opere som sa teda prepracoval od bigbítu cez muzikál."

SkryťVypnúť reklamu

Ako to bolo s vašou emigráciou?

"Jednak som komponoval piesne, ktoré v danom období dosť provokovali, a tiež sme mali s minulým režimom ekonomický problém. So zahraničnými partnermi sme upravovali zmluvu tak, aby sme Pragokoncertu nemuseli odviesť povinných osemdesiat percent z honorárov.

V kapele bol psychicky labilný kolega, ktorého Štátna bezpečnosť zneužívala ako informátora. Po týchto problémoch som si mohol vybrať - buď už viac ako nespoľahlivý nevycestujem, alebo vycestujem nastálo."

Kam smeruje vývin opernej inscenačnej praxe?

"Považujem za celosvetové nešťastie, že sa mnoho činoherných režisérov púšťa do inscenovania operných diel bez patričného hudobného vzdelania. Myslím si, že režisér, ktorý nečíta partitúru, nespolupracuje s dirigentom a nie je schopný pochopiť skladateľa, by sa operou nemal zaoberať."

SkryťVypnúť reklamu

Inklinujete teda k tradičnejšiemu typu réžie?

"Ak režijný výklad akceptuje zámer hudobného skladateľa, neprekáža mi ani moderná réžia. Sám som účinkoval napríklad v úplne nekonvenčnej inscenácii Aidy v réžii Petra Konwitschneho. On však nešiel proti Verdimu, rešpektoval vzťahy, konflikty, ideu diela."

Ako vnímate postavenie opery v hodnotovom rebríčku spoločnosti?

"Kedysi som sa o osud opernej scény bál viac. Nejde síce o žiadnu renesanciu, ale mám pocit, že mladé publikum si nachádza k opere cestu. Na mojom šestnásťročnom synovi a jeho priateľoch vidím, že objavujú silu live zážitku, že ich to inšpiruje, motivuje. Interakcia medzi javiskom a hľadiskom je silný, nenahraditeľný element."

Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ(Autorka je operná kritička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 911
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 690
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 471
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 491
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 665
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 319
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 589
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu