Celovečerný debut slovenskej filmárky Viery Čákanyovej FREM nie je tradičný dokument, hraný film ani filmová esej. Zaradiť ho možno azda len do všeobjímajúcej škatuľky „videoart“, ale ani takáto kategorizácia nie je celkom uspokojujúca. Sedemsediattriminútové dielo zneisťuje už samotným názvom. Čo je to FREM? Skutočne odkazuje na staroanglické „fremd“ s významom „cudzí“? A prečo je veľkými literami?
„K téme umelej inteligencie som spočiatku pristupovala normálne, ľudsky,“ povedala nám ešte v Berlíne autorka. „Vývoj projektu ma však postupne priviedol k myšlienke pokúsiť sa rozprávať jej pohľadom.

Vnímaním a myslením entity, ktorá nie je ľudská.“ Lenže preto, že filmoví diváci sú prevažne z radov Homo sapiens, bez antropomorfizmu sa to napokon predsa len nezaobišlo.
Z Berlína do sveta
Absolventka VŠMU a FAMU Viera Čákanyová (1980) ešte ako študentka dokumentaristiky zažiarila na FAMUfeste snímkami Piraňa (2007) a Alda (2009). Podieľala sa na spoločných projektoch Slovensko 2.0 aj Gottland, ktoré mali premiéru v roku 2014.
Jej dlhometrážny debut FREM mal svetovú premiéru vo februári na 70. medzinárodnom filmovom festivale v Berlíne. Hoci festivalové reakcie, podobne ako v prípade novinky Ivana Ostrochovského Služobníci, tiež uvedenej na Berlinale, boli viac než povzbudivé, film v rozlete narazil na pandémiu Covid-19.
K slovenským divákom sa FREM dostal až teraz, v retrospektíve Ozveny medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava. A možno je to dobre, pretože ide o projekt taký originálny, odvážny a dokonale odlišný od všetkého, čo v slovenskej kinematografii dosiaľ vzniklo, že niekoľkomesačný odstup mu nemôže uškodiť. Práve naopak, pandemická skúsenosť mu pridala nové významy.
Podobne ako Berlinale aj jihlavský festival Čákanyovej snímku akceptoval ako filmový dokument. Napriek tomu, že jedinečný experiment sa usiluje pozerať na náš svet takým cudzím zrakom, ako sa len dá.

Veď hlavnou postavou, rozprávačom i stredobodom je umelá inteligencia, ktorá opustila strojový hardvér a stala sa slobodnou entitou. Dlhá expozícia