Vraví, že najradšej energiu venuje filmom, ktoré sa zaoberajú vážnymi spoločenskými témami.
Aj preto kameramanka DENISA BURANOVÁ dlho neváhala, keď ju režisér Teodor Kuhn oslovil na spoluprácu na filme Ostrým nožom.
Snímka inšpirovaná vraždou Daniela Tupého odkrýva bezmocnosť človeka, ktorý sám stojí proti korupcii, prehnitému súdnictvu i nefunkčnej polícii.

Film mal premiéru vo februári 2019, presne na prvé výročie vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. V súčasnosti ho môžete vidieť v programe HBO GO.
Buranová za kameru vo filme získala i cenu KAMERA 2019 a je aj medzi trojicou nominovaných kameramanov na cenu Slnko v sieti.
Národné filmové ceny odovzdajú 9. septembra.
Ceny Slnko v sieti sa udeľujú za filmy, ktoré mali premiéru v predchádzajúcom roku. Zvyčajne sa odovzdávajú v apríli, tento raz sa podujatie presunulo až na september. Tým, že film Ostrým nožom mal premiéru vlani vo februári, zdá sa, že to bolo už veľmi dávno. Ako sa spätne pozeráte na tento projekt?
Pre mňa to bol veľmi dôležitý projekt, najmä pre jeho tému. Som presvedčená, že je dôležité, aby sa filmy vyjadrovali k tomu, čo sa deje v spoločnosti, aby o tom hovorili.
Denisa Buranová
- Vyštudovala kameru na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU.
- Pracovala na krátkometrážnych dokumentárnych filmoch ako Hodina dejepisu o maďarsko-slovenských vzťahoch cez optiku študentov, Záhradníci alebo Samodivy o matkách samoživiteľkách.
- Podieľala sa aj na tvorbe niekoľkých dielov zo šesťdielneho dokumentárneho cyklu Budujeme Slovensko (Cukrovar v Šuranoch) alebo filme Zatopené o zabudnutom kaštieli na dne Oravskej priehrady.
- Nakrútila hrané filmy Piata loď a Ostrým nožom.
- Za Piatu loď si prevzala ocenenie Slnko v sieti za najlepší kameramanský výkon,
- za film Ostrým nožom získala hlavnú cenu KAMERA 2019 a je takisto nominovaná na cenu Slnko v sieti.
Preto, keď ma Teo (Teodor Kuhn, režisér filmu Ostrým nožom, pozn. red.) oslovil na spoluprácu, potešila som sa.
Spolu sme v minulosti nakrútili viacero študentských filmov, takže viem, že si s ním ako režisérom rozumiem, čo je dôležité pri vznikajúcom filme. Ak s režisérom nájdete spoločnú cestu, ľahko sa vám tvorí.
Samozrejme, pri veľkých projektoch ako je celovečerný hraný film, prichádza aj k náročným situáciám.
Každý tvorca chce svoje dielo spraviť najlepšie ako vie a zároveň sa každý na to pozerá inak. Vždy je to o hľadaní ciest, ktorá bude správna.
Celý filmový proces je nesmierne náročný, preto je dôležité mať v ňom partnera, o ktorého sa môžete oprieť - režiséra, producenta a tím, s ktorým pracujete. A myslím si, že na filme Ostrým nožom sa to podarilo.
Na čom ste s režisérom stavali, čo sa týka vizuálnej stránky filmu Ostrým nožom?
Tým, že išlo o veľmi vážnu slovenskú celospoločenskú tému, bola som presvedčená, že je dôležité, aby to celé dostalo jasný a čistý filmový charakter.
Preto sme sa rozhodli pre klasické filmové stvárnenie. Rozprávať obrazom, plynulými jazdami, výberom výtvarných lokácií, ktoré dodajú príbehu vážnosť. A tiež vytvorením možno temnejšej atmosféry, ktorá v nás táto téma vyvolávala.
Dokopy sme sa tak snažili dať filmu čistejšiu a jasnejšiu štruktúru filmového rozprávania.

Ako vyzerá príprava na film?
Moja úloha je, že si prečítam scenár a pošlem režisérovi vizuálne referencie, ako to asi vidím, či s tým súhlasí a či to vidí podobne. Prvé vizuálne referencie sú väčšinou najdôležitejšie, lebo je to úplne prvý pocit, ktorý vyžaruje zo scenára. Tomu sa potom snažíte vizuálne prispôsobiť.