Tak sa na mňa prilepila - dilema, alebo čo by som rada napísala

Uplynulý divadelný víkend bol príznačný pre stav kultúry, o ktorej sa v poslednom čase začalo tak vášnivo diskutovať už aj v médiách.

Zuzana Fialová a Tomáš Maštalír v komédii Georgesa Feydeaua Tak sa na mňa prilepila. FOTO - JANA NEMČOKOVÁ

Opera Slovenského národného divadla ponúkla náročný kus Benjamina Brittena Peter Grimes predvedený tak, že by sa jeho prenos mohol ponúknuť aj televízii Arte. Hudobne, scénicky i interpretačne decentná, pre mňa veľmi zaujímavá produkcia priniesla trochu inú hudbu a trochu iné obrazy. Pri klaňačke sa postavili dve diváčky. Na druhej premiére nebolo plné ani prízemie. Produkcia sa bude hrať ešte raz v polovičke júna, v jeseni zas v rámci Bratislavských hudobných slávností a na hosťovaní v Prahe. Ak bude mať veľké šťastie, ešte dva-trikrát.

Komédia Tak sa na mňa prilepila majstra vaudevillu Georgesa Feydeaua mala premiéru o deň neskôr na scéne Divadla

P. O. Hviezdoslava, ktorá je vzdušnou čiarou možno dvesto metrov od budovy Opery SND. Hru Chrobák v hlave od toho istého autora i režiséra pätnásť rokov nestiahli z repertoáru.

Aj nového Feydeaua ocenilo predpremiérové publikum nielen z rodinných príslušníkov a priateľov výbuchmi smiechu a záverečnými standing ovations. Vyhliadky titulu na niekoľkosezónny pobyt na plagáte Činohry SND sú teda sľubné.

Veľmi rada by som napísala v recenzii, že si dramaturgia vybrala kus, ktorý stále trefne vypovedá o našich životných pokleskoch. Dielo autora, ktorý si "nevšíma sentiment, morálku alebo akékoľvek psychologické nuansy", čo by nám mohlo byť stále bližšie a bližšie.

Bolo by príjemné skonštatovať, že naša prvá scéna dala dobrý príklad aj iným divadlám boriacim sa s nedostatkom peňazí a divákov. Že predviedla, ako sa dá urobiť programový kompromis, za ktorý sa nemusí hanbiť ani jedna strana nepísaného kontraktu medzi hľadiskom a javiskom. Že v tomto vykľučkovala schodnú cestu aj našim čoraz viac sa bulvarizujúcim médiám.

V recenzii by bolo, že diváci neoceňovali len banálne vtipy, ale aj profesionalitu predvedenia "technológie smiechu".

Že náročné kostýmy, ktoré dámam bez debaty pristali, neboli najvýraznejším prvkom produkcie, ktorá sa inak odohrávala v sladko ružovej nefunkčnej scéne a v neurčitom časopriestorovom a významovom kontexte. Že sa herci nenútili do štylizácií, na ktorých si pokazia hlas.

Bolo by krásne naznačiť, že národné divadlo touto produkciou inteligentne vyplnilo priestor medzi nie práve divácky najprístupnejším umením a šou. Priestor, ktorý by v záujme celonárodného spoločenského konsenzu bolo veľmi dobré niečím zapratať, už len preto, aby sme sa tu navzájom nepozabíjali.

Nejaké podobné myšlienky sa na mňa prilepili, keď som sa vracala z činohernej predpremiéry, na ktorej protagonistku kvôli jej hlasovej indispozícii nahradila na poslednú chvíľu jej kolegyňa z Brna. Občasné výmeny protagonistov medzi brnianskym a bratislavským Národným divadlom sú súčasťou projektu naštudovania dvoch takmer identických feydeauovských produkcií.

Byť divadelným riaditeľom je dnes ťažšie ako kedykoľvek predtým, dopadlo na mňa veľmi prakticky. A jednoduchý džob to nebol nikdy.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 598
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 040
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 012
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 788
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 936
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 579
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 196
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 574
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 760
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 186

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Keď sa Slovák vyberie do sveta. Film OUT má za sebou historickú premiéru v Cannes

Režisér György Kristóf priniesol šarmantného hrdinu z východu.

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.