Tak sa na mňa prilepila - dilema, alebo čo by som rada napísala

Uplynulý divadelný víkend bol príznačný pre stav kultúry, o ktorej sa v poslednom čase začalo tak vášnivo diskutovať už aj v médiách.

Zuzana Fialová a Tomáš Maštalír v komédii Georgesa Feydeaua Tak sa na mňa prilepila. FOTO - JANA NEMČOKOVÁ

Opera Slovenského národného divadla ponúkla náročný kus Benjamina Brittena Peter Grimes predvedený tak, že by sa jeho prenos mohol ponúknuť aj televízii Arte. Hudobne, scénicky i interpretačne decentná, pre mňa veľmi zaujímavá produkcia priniesla trochu inú hudbu a trochu iné obrazy. Pri klaňačke sa postavili dve diváčky. Na druhej premiére nebolo plné ani prízemie. Produkcia sa bude hrať ešte raz v polovičke júna, v jeseni zas v rámci Bratislavských hudobných slávností a na hosťovaní v Prahe. Ak bude mať veľké šťastie, ešte dva-trikrát.

Komédia Tak sa na mňa prilepila majstra vaudevillu Georgesa Feydeaua mala premiéru o deň neskôr na scéne Divadla

P. O. Hviezdoslava, ktorá je vzdušnou čiarou možno dvesto metrov od budovy Opery SND. Hru Chrobák v hlave od toho istého autora i režiséra pätnásť rokov nestiahli z repertoáru.

Aj nového Feydeaua ocenilo predpremiérové publikum nielen z rodinných príslušníkov a priateľov výbuchmi smiechu a záverečnými standing ovations. Vyhliadky titulu na niekoľkosezónny pobyt na plagáte Činohry SND sú teda sľubné.

Veľmi rada by som napísala v recenzii, že si dramaturgia vybrala kus, ktorý stále trefne vypovedá o našich životných pokleskoch. Dielo autora, ktorý si "nevšíma sentiment, morálku alebo akékoľvek psychologické nuansy", čo by nám mohlo byť stále bližšie a bližšie.

Bolo by príjemné skonštatovať, že naša prvá scéna dala dobrý príklad aj iným divadlám boriacim sa s nedostatkom peňazí a divákov. Že predviedla, ako sa dá urobiť programový kompromis, za ktorý sa nemusí hanbiť ani jedna strana nepísaného kontraktu medzi hľadiskom a javiskom. Že v tomto vykľučkovala schodnú cestu aj našim čoraz viac sa bulvarizujúcim médiám.

V recenzii by bolo, že diváci neoceňovali len banálne vtipy, ale aj profesionalitu predvedenia "technológie smiechu".

Že náročné kostýmy, ktoré dámam bez debaty pristali, neboli najvýraznejším prvkom produkcie, ktorá sa inak odohrávala v sladko ružovej nefunkčnej scéne a v neurčitom časopriestorovom a významovom kontexte. Že sa herci nenútili do štylizácií, na ktorých si pokazia hlas.

Bolo by krásne naznačiť, že národné divadlo touto produkciou inteligentne vyplnilo priestor medzi nie práve divácky najprístupnejším umením a šou. Priestor, ktorý by v záujme celonárodného spoločenského konsenzu bolo veľmi dobré niečím zapratať, už len preto, aby sme sa tu navzájom nepozabíjali.

Nejaké podobné myšlienky sa na mňa prilepili, keď som sa vracala z činohernej predpremiéry, na ktorej protagonistku kvôli jej hlasovej indispozícii nahradila na poslednú chvíľu jej kolegyňa z Brna. Občasné výmeny protagonistov medzi brnianskym a bratislavským Národným divadlom sú súčasťou projektu naštudovania dvoch takmer identických feydeauovských produkcií.

Byť divadelným riaditeľom je dnes ťažšie ako kedykoľvek predtým, dopadlo na mňa veľmi prakticky. A jednoduchý džob to nebol nikdy.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 725
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 803
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 766
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 998
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 947
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 668
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 084
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 950
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 687
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop