SME

Gindl-Tatárová: Prekáža mi, ako televízia manipuluje všeobecný vkus diváka

Mladých filmárov už nevzrušuje technika.

Zuzana Gindl-Tatárová. Zuzana Gindl-Tatárová. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Bojíme sa rozdelenia sveta aj reality, v ktorej žijeme. Nedôverujeme autoritám, vo vzťahoch sa cítime osamelo, desí nás sila umelej inteligencie. To sú témy, po ktorých dnes najčastejšie siaha mladý filmár.

Filmová scenáristka, dramaturgička a pedagogička ZUZANA GINDL-TATÁROVÁ hodnotila ich diela v rámci Festivalu Azyl a hoci pre nich dnešný svet nemá pripravenú žiadnu veľkú perspektívu, opäť túžia po kontexte aj po vlastnom spoločenskom vklade, hovorí.

V rozhovore pre SME hovorí aj o tom, prečo nevyšla jej spolupráca na ambicióznom filme o Dubčekovi, čo jej prekáža v dnešnej televízii a akú cestu má za sebou slovenský film.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mali ste už odmalička blízko k filmu?

Pravdaže, áno. V piatich rokoch som sa išla sama prihlásiť do školy, lebo môj brat mi nechcel v Kino-čase čítať titulky. Neskôr sme objavili čaro kina Mladosť, ktoré sme dôverne nazývali Blcháreň. Tam som videla všetky filmy, ktoré neskôr podstatne ovplyvnili nielen môj filmársky život, ale celý môj hodnotový systém.

Súvisiaci článok Nedajte sa oklamať. Na túto tému nakrútili stredoškoláci svoj prvý film Čítajte 

Dlhé roky ste viedli známy tvorivo-kritický seminár na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Akí sú dnešní študenti?

Posledné roky ma unavoval ich nový, do seba obrátený individualizmus, ich neochota vyjsť z ulity a vnímať svet v širších súvislostiach. Je to priam povinnosť človeka, ktorý chce svojimi filmami ovplyvňovať druhých. Ale mladému človeku sa to nedá jednoducho vnútiť, kým sám nepochopí, že bez toho sa dobrým filmárom nikdy nestane.

SkryťVypnúť reklamu

Až v nedávnej dobe sa objavila generácia detí, narodených plus mínus na prelome tisícročia. Svet im žiadnu veľkolepú perspektívu nepripravil, preto sú iní, pracovitejší, opäť túžia po kontexte, po vlastnom spoločenskom vklade, či už ide o tvorbu, politiku, alebo ekológiu.

Spretrhali svoje kukly a vrhli sa do premeny spoločnosti. Odhodlanie a talent majú, potrebujú už len väčšie skúsenosti.

Vidíte v niektorých z nich seba, keď ste študovali na FAMU?

Samozrejme, vo všetkom! Naša generácia však bola prirodzene angažovanejšia, čo sa vzdelanosti a svetonázoru týka. Pohodlní sme boli rovnako. Pedagóg občas natrafí na študenta, v ktorom sa mu zrkadlia jeho mladé roky. Vzniknú z toho často tvorivé partnerstvá a priateľstvá aj mimo obmedzeného rámca školy.

SkryťVypnúť reklamu

Čo svojich študentov učíte?

Okrem Veľkého seminára (tak ho nazývali študenti) som prednášala dramaturgiu, štruktúru súčasných filmov a viedla som aj diplomové scenáre. Je to vlastne akási umelecká i ľudská iniciácia. Možno učiť profesiu ako takú, rozvinúť to, v čom je študent dobrý.

Dať mu do rúk základné nástroje, ktoré mu pomôžu písať či nakrúcať vlastné filmy. Osobnosť študenta však veľmi nezmeníte, môžete podporiť len to, čo je v nej pozitívne a pomôcť mu dostať to na svetlo.

Ponúknuť mu širšie chápanie politického, sociálneho i historického kontextu. Naučiť ho myslieť v širších súvislostiach, než vymedzuje súčasný spoločenský individualizmus.

V čom im dnešná doba praje?

Digitalizácia a nové techniky uvoľnili všetkým ruky, dnes môže nakrúcať prakticky každý. Rozmnožili sa médiá a televízne spoločnosti, výroba videohier, kde možno ľahšie nájsť zamestnanie alebo aspoň „chlebovkovú“ obživu.

SkryťVypnúť reklamu

S takzvanou demokratizáciou umenia však postupne dochádza aj k jeho nivelizácii, k splošťovaniu umeleckej výpovede a s tým spojeným očakávaním divákov.

A v čom to majú možno ťažšie v porovnaní s predošlou generáciou filmárov?

To sa musíte opýtať ich. Myslím však, že sa dnes ťažšie dostávajú k poriadnej práci, ktorá by im prinášala aspoň chvíľkovú „útechu z ontológie“.

Čo však pokladám za nesmierne dôležité, dokážu sa spájať a pomáhať si navzájom, škola im pomohla vytvoriť si tvorivé podhubie a partnerstvá, ktoré si udržujú aj v profesionálnej sfére.

Vy ste ako dramaturgička pracovali s viacerými slávnymi režisérmi, napríklad so Stanislavom Párnickým, Jurajom Jakubiskom či Martinom Šulíkom. Dá sa zovšeobecniť, aký musí byť dobrý režisér?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7B2P na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najlepšie filmy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 212
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 910
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 645
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 597
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 633
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 569
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 098
  8. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 001
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 66 548
  2. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 16 491
  3. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 147
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 139
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 265
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 908
  7. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 5 903
  8. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 3 815
  1. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  3. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  4. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  6. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  7. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
SkryťZatvoriť reklamu