SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Gindl-Tatárová: Prekáža mi, ako televízia manipuluje všeobecný vkus diváka

Mladých filmárov už nevzrušuje technika.

Zuzana Gindl-Tatárová. Zuzana Gindl-Tatárová. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Bojíme sa rozdelenia sveta aj reality, v ktorej žijeme. Nedôverujeme autoritám, vo vzťahoch sa cítime osamelo, desí nás sila umelej inteligencie. To sú témy, po ktorých dnes najčastejšie siaha mladý filmár.

Filmová scenáristka, dramaturgička a pedagogička ZUZANA GINDL-TATÁROVÁ hodnotila ich diela v rámci Festivalu Azyl a hoci pre nich dnešný svet nemá pripravenú žiadnu veľkú perspektívu, opäť túžia po kontexte aj po vlastnom spoločenskom vklade, hovorí.

V rozhovore pre SME hovorí aj o tom, prečo nevyšla jej spolupráca na ambicióznom filme o Dubčekovi, čo jej prekáža v dnešnej televízii a akú cestu má za sebou slovenský film.

SkryťVypnúť reklamu

Mali ste už odmalička blízko k filmu?

Pravdaže, áno. V piatich rokoch som sa išla sama prihlásiť do školy, lebo môj brat mi nechcel v Kino-čase čítať titulky. Neskôr sme objavili čaro kina Mladosť, ktoré sme dôverne nazývali Blcháreň. Tam som videla všetky filmy, ktoré neskôr podstatne ovplyvnili nielen môj filmársky život, ale celý môj hodnotový systém.

Súvisiaci článok Nedajte sa oklamať. Na túto tému nakrútili stredoškoláci svoj prvý film Čítajte 

Dlhé roky ste viedli známy tvorivo-kritický seminár na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Akí sú dnešní študenti?

Posledné roky ma unavoval ich nový, do seba obrátený individualizmus, ich neochota vyjsť z ulity a vnímať svet v širších súvislostiach. Je to priam povinnosť človeka, ktorý chce svojimi filmami ovplyvňovať druhých. Ale mladému človeku sa to nedá jednoducho vnútiť, kým sám nepochopí, že bez toho sa dobrým filmárom nikdy nestane.

SkryťVypnúť reklamu

Až v nedávnej dobe sa objavila generácia detí, narodených plus mínus na prelome tisícročia. Svet im žiadnu veľkolepú perspektívu nepripravil, preto sú iní, pracovitejší, opäť túžia po kontexte, po vlastnom spoločenskom vklade, či už ide o tvorbu, politiku, alebo ekológiu.

Spretrhali svoje kukly a vrhli sa do premeny spoločnosti. Odhodlanie a talent majú, potrebujú už len väčšie skúsenosti.

Vidíte v niektorých z nich seba, keď ste študovali na FAMU?

Samozrejme, vo všetkom! Naša generácia však bola prirodzene angažovanejšia, čo sa vzdelanosti a svetonázoru týka. Pohodlní sme boli rovnako. Pedagóg občas natrafí na študenta, v ktorom sa mu zrkadlia jeho mladé roky. Vzniknú z toho často tvorivé partnerstvá a priateľstvá aj mimo obmedzeného rámca školy.

SkryťVypnúť reklamu

Čo svojich študentov učíte?

Okrem Veľkého seminára (tak ho nazývali študenti) som prednášala dramaturgiu, štruktúru súčasných filmov a viedla som aj diplomové scenáre. Je to vlastne akási umelecká i ľudská iniciácia. Možno učiť profesiu ako takú, rozvinúť to, v čom je študent dobrý.

Dať mu do rúk základné nástroje, ktoré mu pomôžu písať či nakrúcať vlastné filmy. Osobnosť študenta však veľmi nezmeníte, môžete podporiť len to, čo je v nej pozitívne a pomôcť mu dostať to na svetlo.

Ponúknuť mu širšie chápanie politického, sociálneho i historického kontextu. Naučiť ho myslieť v širších súvislostiach, než vymedzuje súčasný spoločenský individualizmus.

V čom im dnešná doba praje?

Digitalizácia a nové techniky uvoľnili všetkým ruky, dnes môže nakrúcať prakticky každý. Rozmnožili sa médiá a televízne spoločnosti, výroba videohier, kde možno ľahšie nájsť zamestnanie alebo aspoň „chlebovkovú“ obživu.

SkryťVypnúť reklamu

S takzvanou demokratizáciou umenia však postupne dochádza aj k jeho nivelizácii, k splošťovaniu umeleckej výpovede a s tým spojeným očakávaním divákov.

A v čom to majú možno ťažšie v porovnaní s predošlou generáciou filmárov?

To sa musíte opýtať ich. Myslím však, že sa dnes ťažšie dostávajú k poriadnej práci, ktorá by im prinášala aspoň chvíľkovú „útechu z ontológie“.

Čo však pokladám za nesmierne dôležité, dokážu sa spájať a pomáhať si navzájom, škola im pomohla vytvoriť si tvorivé podhubie a partnerstvá, ktoré si udržujú aj v profesionálnej sfére.

Vy ste ako dramaturgička pracovali s viacerými slávnymi režisérmi, napríklad so Stanislavom Párnickým, Jurajom Jakubiskom či Martinom Šulíkom. Dá sa zovšeobecniť, aký musí byť dobrý režisér?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7B2P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7B2P na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 259
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 277
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 616
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 160
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 077
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 626
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 973
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 714
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 666
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 564
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Marček si odpykáva 25 rokov.

10 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

9 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

14 h