SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Gindl-Tatárová: Prekáža mi, ako televízia manipuluje všeobecný vkus diváka

Mladých filmárov už nevzrušuje technika.

Zuzana Gindl-Tatárová. Zuzana Gindl-Tatárová. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Bojíme sa rozdelenia sveta aj reality, v ktorej žijeme. Nedôverujeme autoritám, vo vzťahoch sa cítime osamelo, desí nás sila umelej inteligencie. To sú témy, po ktorých dnes najčastejšie siaha mladý filmár.

Filmová scenáristka, dramaturgička a pedagogička ZUZANA GINDL-TATÁROVÁ hodnotila ich diela v rámci Festivalu Azyl a hoci pre nich dnešný svet nemá pripravenú žiadnu veľkú perspektívu, opäť túžia po kontexte aj po vlastnom spoločenskom vklade, hovorí.

V rozhovore pre SME hovorí aj o tom, prečo nevyšla jej spolupráca na ambicióznom filme o Dubčekovi, čo jej prekáža v dnešnej televízii a akú cestu má za sebou slovenský film.

SkryťVypnúť reklamu

Mali ste už odmalička blízko k filmu?

Pravdaže, áno. V piatich rokoch som sa išla sama prihlásiť do školy, lebo môj brat mi nechcel v Kino-čase čítať titulky. Neskôr sme objavili čaro kina Mladosť, ktoré sme dôverne nazývali Blcháreň. Tam som videla všetky filmy, ktoré neskôr podstatne ovplyvnili nielen môj filmársky život, ale celý môj hodnotový systém.

Súvisiaci článok Nedajte sa oklamať. Na túto tému nakrútili stredoškoláci svoj prvý film Čítajte 

Dlhé roky ste viedli známy tvorivo-kritický seminár na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Akí sú dnešní študenti?

Posledné roky ma unavoval ich nový, do seba obrátený individualizmus, ich neochota vyjsť z ulity a vnímať svet v širších súvislostiach. Je to priam povinnosť človeka, ktorý chce svojimi filmami ovplyvňovať druhých. Ale mladému človeku sa to nedá jednoducho vnútiť, kým sám nepochopí, že bez toho sa dobrým filmárom nikdy nestane.

SkryťVypnúť reklamu

Až v nedávnej dobe sa objavila generácia detí, narodených plus mínus na prelome tisícročia. Svet im žiadnu veľkolepú perspektívu nepripravil, preto sú iní, pracovitejší, opäť túžia po kontexte, po vlastnom spoločenskom vklade, či už ide o tvorbu, politiku, alebo ekológiu.

Spretrhali svoje kukly a vrhli sa do premeny spoločnosti. Odhodlanie a talent majú, potrebujú už len väčšie skúsenosti.

Vidíte v niektorých z nich seba, keď ste študovali na FAMU?

Samozrejme, vo všetkom! Naša generácia však bola prirodzene angažovanejšia, čo sa vzdelanosti a svetonázoru týka. Pohodlní sme boli rovnako. Pedagóg občas natrafí na študenta, v ktorom sa mu zrkadlia jeho mladé roky. Vzniknú z toho často tvorivé partnerstvá a priateľstvá aj mimo obmedzeného rámca školy.

SkryťVypnúť reklamu

Čo svojich študentov učíte?

Okrem Veľkého seminára (tak ho nazývali študenti) som prednášala dramaturgiu, štruktúru súčasných filmov a viedla som aj diplomové scenáre. Je to vlastne akási umelecká i ľudská iniciácia. Možno učiť profesiu ako takú, rozvinúť to, v čom je študent dobrý.

Dať mu do rúk základné nástroje, ktoré mu pomôžu písať či nakrúcať vlastné filmy. Osobnosť študenta však veľmi nezmeníte, môžete podporiť len to, čo je v nej pozitívne a pomôcť mu dostať to na svetlo.

Ponúknuť mu širšie chápanie politického, sociálneho i historického kontextu. Naučiť ho myslieť v širších súvislostiach, než vymedzuje súčasný spoločenský individualizmus.

V čom im dnešná doba praje?

Digitalizácia a nové techniky uvoľnili všetkým ruky, dnes môže nakrúcať prakticky každý. Rozmnožili sa médiá a televízne spoločnosti, výroba videohier, kde možno ľahšie nájsť zamestnanie alebo aspoň „chlebovkovú“ obživu.

SkryťVypnúť reklamu

S takzvanou demokratizáciou umenia však postupne dochádza aj k jeho nivelizácii, k splošťovaniu umeleckej výpovede a s tým spojeným očakávaním divákov.

A v čom to majú možno ťažšie v porovnaní s predošlou generáciou filmárov?

To sa musíte opýtať ich. Myslím však, že sa dnes ťažšie dostávajú k poriadnej práci, ktorá by im prinášala aspoň chvíľkovú „útechu z ontológie“.

Čo však pokladám za nesmierne dôležité, dokážu sa spájať a pomáhať si navzájom, škola im pomohla vytvoriť si tvorivé podhubie a partnerstvá, ktoré si udržujú aj v profesionálnej sfére.

Vy ste ako dramaturgička pracovali s viacerými slávnymi režisérmi, napríklad so Stanislavom Párnickým, Jurajom Jakubiskom či Martinom Šulíkom. Dá sa zovšeobecniť, aký musí byť dobrý režisér?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  2. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 418
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 999
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 822
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 428
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 782
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 653
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 191
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Milan Buno: 7 knižných tipov: Stephen King odporúča nový strašidelný príbeh
  2. Katarína Chudá: Francúzske dvorné balety: aké bizarné kostýmy nosili herci v 17. storočí?
  3. Roman Kebísek: Štúr najskôr Pospíšilovej verejne vyznal lásku a o pár mesiacov ju verejne nechal
  4. Milan Buno: 7 knižných tipov: Opustený ostrov a 8 súťažiacich...koľkí napokon prežijú?!
  5. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  6. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  7. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  8. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 718
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 124
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 114
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 094
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 662
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 482
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu