Keď sa po revolúcii sprístupnil tajný archív ŠtB, medzi prvými zväzkami, ktoré sa vytiahli na verejnosť, boli zväzky umelcov a športovcov.
Toho, kto spolupracoval, mali Česi a Slováci za podobných zločincov ako tých, ktorí na zločineckej ideológii profitovali najviac a boli v najvyšších štruktúrach.

Mechanizmy nátlaku, pod ktorým komunisti získavali spolupracovníkov, pritom zostávali pre väčšinu ľudí abstraktné, málokto ich bral do úvahy, keď niekoho zo zoznamov súdil.
Televízna miniséria Herec tento sofistikovaný systém objasňuje.
Aj keď ju tvorivý tím okolo režiséra Petra Bebjaka nenakrútil preto, aby spolupracovníkov spomedzi umelcov obhajoval.
Problém zachytila komplexne, preto aj zasvietila v súčasnej ponuke českých a slovenských televízií.
Nemá dobrý pôvod ani orientáciu
Hlavný hrdina Stanislav Láník chce byť herec. Úspešný herec, divadelná hviezda.
No jeho sebavedomie je väčšie ako talent. Už na prvý pohľad je zrejmé, že to nie je ani veľká umelecká, ani morálna osobnosť.