Aj divadlá v čase pandémie hľadajú spôsoby, ako si udržať priazeň divákov. Mnohé sa zapojili do projektu Ministerstva kultúry Online Živé umenie, len na prvé spoplatnené streamované predstavenie SND si lístok kúpilo vyše deväťsto divákov.
Živé publikum, hoci stále v oklieštenom počte, snáď čoskoro divadlá privítajú aj vo svojich sálach. SND má v pláne medzi prvými predstaveniami uviesť aj repertoárovú novinku Sova, ktorá bola pre divadlo historicky prvou hrou uvedenou v premiére online.
Herečka BOŽIDARA TURZONOVOVÁ v predstavení o medzigeneračných rozdieloch a rodinných vzťahoch stvárňuje babinu Martu.
Hovorí, že podobnú situáciu, keď nehrala prakticky osem mesiacov, doteraz nezažila a nikdy ju nenapadlo, že divadlo bude odkázané na taký neosobný spôsob fungovania.
V rozhovore pre SME okrem toho hodnotí spôsob, akým Slováci bojujú s pandémiou a ako si predstavuje kultúru po korone.
Ako jedna z dvoch herečiek ste mali možnosť zažiť historicky prvú online premiéru SND, ktorá sa vysielala naživo. Aká to bola skúsenosť?
S kolegyňou Baškou Andrešičovou, režisérkou Valériou Šulcovou, dramaturgičkou Darinkou Abrahámovou a autorkou hry Natáliou Kocáb sme boli tými prvolezkyňami. Bolo to zvláštne vzrušenie, stres, ktorý som ja už zažila pred mnohými rokmi v začiatkoch televízneho vysielania inscenácií na Slovensku.

Rozdiel bol však v tom, že zatiaľ čo v televízii po záverečných titulkoch, keď nastala úľava, sa otváralo šampanské, toho pamätného 20. októbra 2020 sa po skončení predstavenia rozsvietili svetlá v hľadisku, v ktorom nesedel nikto, žiadny divák. Bolo to smutné a trápne.
Ale na druhej strane treba pripustiť pozitívnu stránku streamovania: toto "predstavenie" mohli takto vidieť nielen diváci v Bratislave, ale aj mnohí diváci v malých mestečkách u nás na Slovensku, a dokonca aj po celom svete – v Paríži, Tokiu, Bukurešti či Tbilisi.
Vďaka internetu reagovali diváci Slováci z celého sveta. Preto obdivujem kolegov fachmanov z techniky a som im vďačná, že to dokázali zabezpečiť.
Ako vlastne vnímate, že divadlo prišlo do doby, keď musí hľadať iné formy prezentácie, aby prežilo a prichádza o to známe čaro “tu a teraz”, o zdieľanie umeleckého zážitku v rovnakom priestore? Napadlo vás niekedy, že budú divadlá takto ohrozené?