V médiách sa množia články s predpoveďami, aké budú tohtoročné Vianoce vo Francúzsku, či a ako sa bude môcť cestovať, či sa bude môcť stretnúť väčší počet ľudí, či a za akých podmienok budú môcť byť otvorené obchody v predvianočnom období.

Čakáme na zázraky a sviatočný ligot v uliciach, nad ktorými visí zatiaľ mnoho otáznikov. Koronových, existenčných. Z rúšok sa stal módny doplnok a marketingový bonus, keď kúpite za toľko a toľko, dáme vám tri rúška zadarmo. Pred pekárňami, mäsiarstvami a kníhkupectvami sa ťahajú dlhé rady.
Rolety na kníhkupectvách
Najjednoduchšie a najpohodlnejšie je kliknúť doma v teple na nemenované internetové kníhkupectvo, zastúpené po celom svete, a o tri dni mať objednávku v poštovej schránke.
Ak sa však dočkáme konca sanitárnej krízy a budeme sa opäť bezcieľne dlhé hodiny túlať Parížom, bude už neskoro, keď sa budeme nostalgicky dívať na zatiahnuté kovové rolety skrachovaných kníhkupectiev, ktoré vytvárali atmosféru každej štvrte.
Veď tu sme sa zvyčajne zastavili s croissantom v ruke a vo výklade študovali literárne novinky, prebalené farebnými páskami označujúcimi ceny Renaudaut, Goncourt, Femina, Médicis. Ich osudy sú teraz aj v našich rukách.
Turistické bedekre posielajú turistov k zelenej fasáde storočného kníhkupectva Shakespeare and Company pri Seine. Hoci pôsobilo večne, legendárnemu kníhkupectvu pri Katedrále Notre-Dame od marca obrat predaja klesol o 80 percent.
Napriek výzvam, aby si ľudia objednávali ich knihy cez internet, vyzerá to, že kníhkupectvo, do ktorého chodievali aj Hemingway, James Joyce či F. Scott Fitzgerald, napriek finančnej podpore vlády neprežije.