SME

Kandidát na šéfa SND Takáč: SND sa musí pripraviť na ten najhorší scenár

Biznisman chce opraviť divadlo.

Roman Takáč, jeden z kandidátov na šéfa SND.Roman Takáč, jeden z kandidátov na šéfa SND. (Zdroj: Archív R. Takáča)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď ministerstvo kultúry zverejnilo piatich kandidátov na post šéfa Slovenského národného divadla, zrejme viacerých prekvapilo, že je medzi nimi aj človek, ktorý podľa životopisu v umení a kultúre doteraz nepracoval.

Súvisiaci článok Kto bude šéfovať SND? Ministerstvo zverejnilo mená kandidátov Čítajte 

ROMAN TAKÁČ je úspešný biznisman. Na manažérskych pozíciách pracoval vo viacerých veľkých korporáciách, jeho vlastná firma sa venuje biznis poradenstvu pre spoločnosti, ktoré sa ocitli v problémoch a potrebujú sa z nich dostať.

Do konkurzu na generálneho riaditeľa SND sa prihlásil, lebo vidí, že Národné divadlo je vo veľkých hospodárskych problémoch a myslí si, že situáciu dokáže ako krízový manažér napraviť.

SkryťVypnúť reklamu

V rozhovore pre SME hovorí nielen o tom, ako vníma pozíciu generálneho riaditeľa SND a čo treba v divadle súrne urobiť, ale aj o svojom vzťahu k umeniu a svojej umeleckej minulosti.

Denník SME na rozhovor oslovil všetkých kandidátov na post šéfa SND, dvaja z nich - Matej Drlička a Martin Bendik - možnosť nevyužili.

Prečo chce človek z biznisu šéfovať Slovenskému národnému divadlu?

Pozícia generálneho riaditeľa Slovenského národného divadla je viac o riadení, organizovaní, úpravách procesov a o optimalizovaní, než o kultúre.

Na tvorbu je tam viac oveľa povolanejších ľudí. Ale vo vedení divadla to tak je, niekto je poverený umeleckou tvorbou a niekto sa musí viac venovať operatíve.

Uplynulé obdobia nám síce možno ukázali, že šéfovať SND môže aj umelecký generálny riaditeľ, čo je pochopiteľné, teraz to ale vyeskalovalo do situácie, keď musí nastúpiť takpovediac technokrat, ktorý ponastavuje, poopravuje, zoštandardizuje a pripraví divadlo na 20. roky 21. storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú ale vaše osobné motivácie uchádzať sa o tento post? V súčasnosti sa totiž ukazuje, že šéfovať SND je nevďačná úloha.

Je pravda, že výzva na pozíciu generálneho riaditeľa SND vôbec nie je nič motivačné. Mne nezáleží na názve pozície, ktorá sa momentálne volá generálny riaditeľ.

Akéhokoľvek manažéra, ktorý sa podujme na túto cestu, čaká náročné obdobie. Čaká ho možno aj silná rezistencia zo strany zamestnancov, musí vytvoriť a postaviť novú organizačnú štruktúru, musí dotiahnuť mzdový predpis, musí dotiahnuť všetky procesy, bez ohľadu na to, ako sa vyvinul audit. Musí nájsť spôsob ako zarábať viac a ako dokázať ušetriť aj z nízkeho rozpočtu, ktorý mu štát poskytuje.

A je to možné?

Postupne je všetko možné, ak sa môžeme spoľahnúť na súčinnosť všetkých ľudí. Samozrejme, nie je to možné zo dňa na deň šibnutím čarovného prútika. Je to dlhodobý proces, ktorý môže trvať aj viac ako rok.

SkryťVypnúť reklamu

Ale uvedomme si, že sme v situácii, kde po rokoch nie ideálneho hospodárenia treba veci vrátiť do pôvodného stavu, teda vyrovnaného rozpočtu. Nepôjde to za jednu divadelnú sezónu, ale ten proces je nevyhnutný.

Vnímam, čo treba urobiť, uvedomujem si aj časové zaťaženie jednotlivých krokov a som ochotný do toho ísť. Prečo? Tých dôvodov je možno trochu viac.

Je začiatok 20. rokov 21. storočia. Po dvadsiatich rokoch práce v korporáciách som si splnil, čo som chcel a je na čase, aby som začal pomáhať budovať silný štát, ktorý dokážeme vybudovať len cez silné inštitúcie.

Inštitúcia ako SND má na Slovensku ešte navyše zvláštne postavenie. Je to jedna z hlavných kultúrnych inštitúcií, ktorú vnímajme, prosím, aj ako pilier demokracie.

Pokiaľ si chceme uchrániť demokraciu, musíme prioritne chrániť inštitúcie, či už sú to kultúrne inštitúcie, vysoké školy, úrady, ministerstvá, aj SND. Musia fungovať, lebo v opačnom prípade ich stratíme spolu s demokraciou a tak stratíme všetko.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa podľa vás musí urobiť v SND ako prvé?

Ako prvé sa musí upokojiť existujúci stav, lebo situácia je nepríjemná. Štandardný postup je nepracovať na základe emócií a pocitov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7JNU na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Slovenské národné divadlo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 000
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 190
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 545
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 335
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 154
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 594
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 444
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 428
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 418
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 005
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 949
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 936
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 9 681
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 933
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 696
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu