SME

Čo vznikne, keď sa mladý muž zaujíma o výšivky? Osobný projekt a dizajnová kniha

Navštívil stovku slovenských dedín.

Fotografia z Tomášových ciest po Slovensku. Pani Mária z Liptovskej Tepličky dodnes chodí oblečená v tradičnom odeve
a je veľmi aktívna. Píše a spieva vlastné piesne, šije, vyšíva a tká na krosnách. Fotografia z Tomášových ciest po Slovensku. Pani Mária z Liptovskej Tepličky dodnes chodí oblečená v tradičnom odeve a je veľmi aktívna. Píše a spieva vlastné piesne, šije, vyšíva a tká na krosnách. (Zdroj: Archív T.K. )
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. "Jój, to neexistovalo, aby mali susedy v dedine dve rovnaké výšivky. Každá musela byť iná," píše sa na obale veľkej fialovej knihy. Má takmer štyri kilá a vlastne to ani nie je klasická kniha, v ktorej by sa dalo listovať.

Nie je zviazaná, listy sa z nej vyberajú jeden za druhým, hýria ilustráciami, farbami a zaujímavými príbehmi.

Grafický dizajnér Tomáš Kompaník pred dvomi rokmi precestoval celé Slovensko, aby mohla vzniknúť. Navštívil stovku dedín a presviedčal ľudí, aby otvorili veľké drevené truhlice a ukázali mu tradičné kroje so vzácnymi pestrými výšivkami.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho kniha AHA100 nie je len ďalším prefláknutým dielom niekoho, kto chce ťažiť z rastúcej popularity folklóru a ľudových motívov. Je to dizajnový kúsok a jedna z najkrajších kníh tohto roka.

Sto príbehov zo stovky dedín

Vášeň pre slovenský folklór v sebe Tomáš Kompaník našiel, paradoxne, keď bol v zahraničí. Pri štúdiu grafického dizajnu trávil čas v Istanbule na výmennom pobyte.

"Keď sme dostali akékoľvek zadanie, Turci doň nejakým spôsobom vždy zakomponovali svoj národný ornament.

A vtedy mi napadlo, že aj my na Slovensku ich máme plno. Neexistuje len čičmianske srdiečko," hovorí Tomáš Kompaník o tom, ako sa postupne oboznamoval so slovenskými výšivkami.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7JZT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 98 625
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 127
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 833
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 076
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 268
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 845
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 817
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu