SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

Rudolf Sikora: Všetko môžeš neznamená, že všetko vieš

Výtvarné umenie je vážnou výpoveďou.

Rudolf Sikora. Rudolf Sikora. (Zdroj: Foto - Tina Čorná Sikorová)

Rudolf Sikora je už päťdesiat rokov výkričníkom v našom svedomí. Keď sa 19. novembra 1970 uskutočnil v jeho dome 1. otvorený ateliér, za oknami sa už ohlasovala tvrdá normalizácia. O 19 rokov neskôr, 19. novembra 1989, v reakcii na udalosti v Prahe zvolal spolu s ďalšími výtvarníkmi do Umeleckej besedy v Bratislave občanov. Stretli sme sa v Galérii 19, aby sme sa – nahlas, ale s rúškami na tvári, obzreli za umením vtedy a dnes.

Výtvarné umenie je veľmi vážnou výpoveďou o spoločnosti, v ktorej žijeme. Ako vnímate svoju cestu od 1. otvoreného ateliéru po otvorenú spoločnosť?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na vysokú školu som nastupoval veľmi mladý, mal som sedemnásť rokov. Prišiel som zo Žiliny, kde som navštevoval „normálnu“ jedenásťročnú školu, ale výtvarne som sa vzdelával na žilinskej ľudovej škole umenia, na ktorej sa objavilo viacero zaujímavých a neskôr známych autorov.

V roku 1960 som mal štrnásť rokov, dospieval som v období, keď sa doslova otváralo všetko, najmä v kultúre. Bol tu obrovský hlad po knihách, hudbe, filmoch.

Súvisiaci článok Martin Knut: Nepodarilo sa nám stať sa kultúrnym národom Čítajte 

Vznikla napríklad československá filmová nová vlna, každú chvíľu som bol v Prahe a dychtivo som všetko hltal. A to najdôležitejšie je, že som sa naučil túžbe po slobode, ktorá vo mne ostala po celý život. A takejto silnej túžby sa prosto nezbavíte, je to veľmi opojný pocit.

Sloboda sa prejavila aj vo výtvarných školách, poctivo sme študovali kresbu, figúru, zátišia, ale popri tom sme mohli robiť všetko, čo sme chceli povedať. Mohli sme experimentovať, nechať kreativite voľnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Cítili ste, že nové obdobie potrebuje nový prístup?

Musím povedať, že som sa mladý oženil a s manželkou Eugéniou, ktorá mi veľmi pomáhala, získali sme dom na Tehelnej ulici, kde sa neskôr odohral 1. otvorený ateliér. A teda ešte počas štúdia na VŠVU som tvoril doma úplne slobodne.

Profesor Matejka, v ktorého ateliéri som študoval, pomáhal a povzbudzoval každého z nás, svojich poslucháčov k odvahe tvoriť slobodne a samostatne. Chcel pochopiť každý kreatívny prístup, aj keď to bolo niekedy dosť odlišné od jeho predstáv. Chcel vidieť talent, chcel nám dopriať silný zážitok slobody z tvorby.

Neskôr som ako pedagóg pochopil, že je to ten najväčší dar, ktorý môžete dať študentom. Je veľmi ťažké vžívať sa do ich tvorby. Učil som v Bratislave, Košiciach a aj v Prahe, neustále som sa tak konfrontoval s osobnosťami budúcich a hľadajúcich sa výtvarníkov, umelcov.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa talent prejaví, študentovi nemôžete diktovať, aký vizuálny jazyk má použiť, ale musíte s ním rozdebatovať podstatu toho, čo jeho vnútro chce povedať. V tomto dialógu sa obohacujem aj ja ako pedagóg.

Šesťdesiate roky boli spojené s ideou slobody. Prešlo päťdesiat rokov, rozprávame sa na konci roka 2020, sedíme spolu v rúškach, vonku zúri „núdzový stav“.

Päťdesiat rokov po našej výstave 1. otvorený ateliér, 19. novembra 2020 o 17. hodine, Vlado Kordoš v Galérii 19 otvoril konzervu, ktorú sme vtedy vystavovali s nápisom: „Atmosféra 1970: Nedýchateľné.“

A tak sme dýchali päťdesiatročný vzduch. Časy sa menia... Vtedy práve tieto konzervy nesmierne vzrušovali vtedajší režim a ŠtB. Teraz sme všetci mali rúška... Pekná vízia do budúcnosti.

Tých konzerv bolo veľa. Ráno 20. novembra ma prvý raz vyšetrovali eštebáci v mojom vlastnom dome a ukázali mi, že majú tri konzervy a fotografie z akcií, aby nám dokázali, akí sme boli naivní. My sme totiž vernisáž, na ktorú prišlo veľa ľudí, narýchlo presunuli z 20. na 19. novembra 1970, mysliac si, že ŠtB na to nepríde.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 13 038
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 580
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 074
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 835
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 799
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 464
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 106
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hana Lasicová

Neurobili sme film o LGBT+, ale o láske.


3. feb
Z výstavy Miro Žbirka: Roky a dni.

V Bratislave sa začína výstava Miro Žbirka: Roky a dni.


2. feb
Expertka na upratovanie Marie Kondo.

Marketing jej novej knihy nie je ohrozený.


2. feb
Herec Juraj Ďurdiak.

Postava z Princa a Večernice ho nesie celý život.


2. feb

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  2. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  3. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  4. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  5. Milan Buno: Ktorú z týchto TOP 15 kníh roku 2022 máte doma alebo ste čítali?
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  7. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  8. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 7 727
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 320
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 054
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 866
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 462
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 130
  7. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 638
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 626
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary a Neil Armstrong na výlete na severný pól
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu