SME

Centre Georges Pompidou – najprv provokácia, dnes atrakcia

V posledný januárový deň roku 1977 architekti Renzo Piano a Richard Rogers uviedli do života Národné stredisko umenia a kultúry Georgesa Pompidoua známejšie pod názvom Centre Georges Pompidou, či úplne ľudovo - Beaubourg. Verejnosť zareagovala na jeho ...


FOTO - ARCHÍV



V posledný januárový deň roku 1977 architekti Renzo Piano a Richard Rogers uviedli do života Národné stredisko umenia a kultúry Georgesa Pompidoua známejšie pod názvom Centre Georges Pompidou, či úplne ľudovo - Beaubourg. Verejnosť zareagovala na jeho futuristický vzhľad rovnako, ako kedysi na Eiffelovu vežu: odmietavo. Pestrofarebné trúbky a tunely ukrývajúce výťahy na fasáde budovy pripomínali ropnú rafinériu, a nie dôstojný stánok pre skvosty umenia 20. storočia. Architektonické vízie však boli silnejšie ako prvé kritiky. A postupne sa i verejná mienka začala prikláňať na ich stranu. Industriálna fasáda sa stala jednou z hlavných atrakcií Paríža.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Beaubourgu sú filmové sály, galérie pre deti, populárna knižnica, kaviareň, reštaurácie a priestory pre premenlivé výstavy. Najznámejšie je 4. a 5. poschodie, kde je Národné múzeum moderného umenia. So 14-tisíc štvorcovými metrami je Beaubourg po newyorskom Múzeu moderného umenia najväčšou svetovou galériou venovanou modernému umeniu.

Vzrastajúca sláva však paradoxne priniesla Beaubourgu problémy. Očakávaná návštevnosť 5-tisíc ľudí denne bola prekročená päťnásobne a poddimenzovaná stavba sa začala opotrebúvať. Október 1997 bol dátumom začiatku jej celkovej renovácie, ktorá stála vyše pol miliardy frankov.

Začiatok výstavného programu po rekonštrukcii (január 2000) bol prirodzene venovaný Renzovi Pianovi. „Ľudia, miesta, programy sú rozdielne. Nevidím dôvod, prečo by taká mala byť aj architektúra,“ znie leitmotív Pianovho tvorivého kréda, s ktorým vždy pristupoval k svojim projektom. Svoju architektúru vždy prispôsobuje geniu loci - duchu miesta, pričom spája jej pôsobenie s miestnym prostredím. „Hovoria mi, že som predstaviteľ hi-tech, ale použitie špičkovej technológie nemusí nutne vplývať na výraz danej stavby. Pompidou bola výnimka. Vtedy sme boli mladí a chceli sme provokovať produkciu sedemdesiatych rokov. Ale naša provokácia nebola samoúčelná. Verili sme, že sme ponúkli novú víziu a konštrukciu spoľahlivej prevádzky.“

SkryťVypnúť reklamu

„Je fakt, že ani my sme nečakali toľko divákov, ale môžete mi veriť, že ma to aj celkom teší. Dvadsaťpäťtisíc ľudí denne, kto by to čakal? Navyše, viedol som rekonštrukciu, a tak som sa mohol poučiť z niektorých predchádzajúcich chybných krokov. Žiaľ, Richard Rogers celkom nesúhlasil s mojím projektom obnovy, a preto sme sa rozišli,“ vysvetlil Piano vernisážovú neúčasť britského architekta, s ktorým sa v polovici 70. rokov postavil proti takmer celému svetu. „Minimálne jeden človek nám dôveroval. Bol to francúzsky dizajnér Jean Prouvé, ktorý stál na čele poroty a presadil svoj názor. Doteraz si pamätám, ako mi povedal: ‘Ak si zachováte svoj štýl, nebude Beaubourg jediným vaším úspechom.‘ Počúvol som ho a myslím si, že som urobil dobre. Mať svoj štýl totiž znamená rozhodovať o architektúre.“

SkryťVypnúť reklamu

K farebnosti vonkajšej fasády prispel aj významný francúzsky maliar Jean Dewasne, ktorý mal za manželku slovenskú umelkyňu Mythiu Kolesárovú. Keď Piano vystavoval svoj model Beaubourgu, zvonka bol celý šedivý. Dewasnovi sa to nepozdávalo a talianskemu architektovi navrhol svoj koncept farieb. Žlté, modré a červené rúry - to je Dewasne.

Beaubourg sa stal významnou zastávkou turistických bedekrov. Je dokonca navštevovanejší než eiffelovka. Kto pri ňom nebol, videl len polovicu Paríža. Akoby povedal Émile Zola, je priamo v jeho bruchu. Vedľa neho je slávna Stravinského fontána s divotvornými mobilnými plastikami manželov Jeana Tinguelyho a Niki de Saint-Phalleovej. A okolo nej kaukliari, žongléri, divadelníci, muzikanti, predavači suvenírov, prostitútky, kaviarne a veľa ľudí. Pri Beaubourgu to žije.

SkryťVypnúť reklamu

Kde inde, ak nie v tomto vizionárskom chráme mal ukončiť svoju štyridsaťročnú kariéru národný poklad Francúzska - Yves Saint-Laurent? „Voľba naň padla spontánne,“ povedal Saint-Laurent na svojej rozlúčkovej tlačovej konferencii. „Chcel som sa rozlúčiť vo veľkom štýle. Nebolo nad čím rozmýšľať. Beaubourg mi ponúkol kulisy a ja zase svoje modely. Hovorím adieu, ale Beaubourg žije ďalej!“

V utorok - Charles Lindbergh
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 104
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 7 581
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 604
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 064
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 943
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 671
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 664
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 571
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 718
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 19 278
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 181
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 12 834
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 009
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 920
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 878
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 355
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu