SME

Centre Georges Pompidou – najprv provokácia, dnes atrakcia

V posledný januárový deň roku 1977 architekti Renzo Piano a Richard Rogers uviedli do života Národné stredisko umenia a kultúry Georgesa Pompidoua známejšie pod názvom Centre Georges Pompidou, či úplne ľudovo - Beaubourg. Verejnosť zareagovala na jeho ...


FOTO - ARCHÍV



V posledný januárový deň roku 1977 architekti Renzo Piano a Richard Rogers uviedli do života Národné stredisko umenia a kultúry Georgesa Pompidoua známejšie pod názvom Centre Georges Pompidou, či úplne ľudovo - Beaubourg. Verejnosť zareagovala na jeho futuristický vzhľad rovnako, ako kedysi na Eiffelovu vežu: odmietavo. Pestrofarebné trúbky a tunely ukrývajúce výťahy na fasáde budovy pripomínali ropnú rafinériu, a nie dôstojný stánok pre skvosty umenia 20. storočia. Architektonické vízie však boli silnejšie ako prvé kritiky. A postupne sa i verejná mienka začala prikláňať na ich stranu. Industriálna fasáda sa stala jednou z hlavných atrakcií Paríža.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Beaubourgu sú filmové sály, galérie pre deti, populárna knižnica, kaviareň, reštaurácie a priestory pre premenlivé výstavy. Najznámejšie je 4. a 5. poschodie, kde je Národné múzeum moderného umenia. So 14-tisíc štvorcovými metrami je Beaubourg po newyorskom Múzeu moderného umenia najväčšou svetovou galériou venovanou modernému umeniu.

Vzrastajúca sláva však paradoxne priniesla Beaubourgu problémy. Očakávaná návštevnosť 5-tisíc ľudí denne bola prekročená päťnásobne a poddimenzovaná stavba sa začala opotrebúvať. Október 1997 bol dátumom začiatku jej celkovej renovácie, ktorá stála vyše pol miliardy frankov.

Začiatok výstavného programu po rekonštrukcii (január 2000) bol prirodzene venovaný Renzovi Pianovi. „Ľudia, miesta, programy sú rozdielne. Nevidím dôvod, prečo by taká mala byť aj architektúra,“ znie leitmotív Pianovho tvorivého kréda, s ktorým vždy pristupoval k svojim projektom. Svoju architektúru vždy prispôsobuje geniu loci - duchu miesta, pričom spája jej pôsobenie s miestnym prostredím. „Hovoria mi, že som predstaviteľ hi-tech, ale použitie špičkovej technológie nemusí nutne vplývať na výraz danej stavby. Pompidou bola výnimka. Vtedy sme boli mladí a chceli sme provokovať produkciu sedemdesiatych rokov. Ale naša provokácia nebola samoúčelná. Verili sme, že sme ponúkli novú víziu a konštrukciu spoľahlivej prevádzky.“

SkryťVypnúť reklamu

„Je fakt, že ani my sme nečakali toľko divákov, ale môžete mi veriť, že ma to aj celkom teší. Dvadsaťpäťtisíc ľudí denne, kto by to čakal? Navyše, viedol som rekonštrukciu, a tak som sa mohol poučiť z niektorých predchádzajúcich chybných krokov. Žiaľ, Richard Rogers celkom nesúhlasil s mojím projektom obnovy, a preto sme sa rozišli,“ vysvetlil Piano vernisážovú neúčasť britského architekta, s ktorým sa v polovici 70. rokov postavil proti takmer celému svetu. „Minimálne jeden človek nám dôveroval. Bol to francúzsky dizajnér Jean Prouvé, ktorý stál na čele poroty a presadil svoj názor. Doteraz si pamätám, ako mi povedal: ‘Ak si zachováte svoj štýl, nebude Beaubourg jediným vaším úspechom.‘ Počúvol som ho a myslím si, že som urobil dobre. Mať svoj štýl totiž znamená rozhodovať o architektúre.“

SkryťVypnúť reklamu

K farebnosti vonkajšej fasády prispel aj významný francúzsky maliar Jean Dewasne, ktorý mal za manželku slovenskú umelkyňu Mythiu Kolesárovú. Keď Piano vystavoval svoj model Beaubourgu, zvonka bol celý šedivý. Dewasnovi sa to nepozdávalo a talianskemu architektovi navrhol svoj koncept farieb. Žlté, modré a červené rúry - to je Dewasne.

Beaubourg sa stal významnou zastávkou turistických bedekrov. Je dokonca navštevovanejší než eiffelovka. Kto pri ňom nebol, videl len polovicu Paríža. Akoby povedal Émile Zola, je priamo v jeho bruchu. Vedľa neho je slávna Stravinského fontána s divotvornými mobilnými plastikami manželov Jeana Tinguelyho a Niki de Saint-Phalleovej. A okolo nej kaukliari, žongléri, divadelníci, muzikanti, predavači suvenírov, prostitútky, kaviarne a veľa ľudí. Pri Beaubourgu to žije.

SkryťVypnúť reklamu

Kde inde, ak nie v tomto vizionárskom chráme mal ukončiť svoju štyridsaťročnú kariéru národný poklad Francúzska - Yves Saint-Laurent? „Voľba naň padla spontánne,“ povedal Saint-Laurent na svojej rozlúčkovej tlačovej konferencii. „Chcel som sa rozlúčiť vo veľkom štýle. Nebolo nad čím rozmýšľať. Beaubourg mi ponúkol kulisy a ja zase svoje modely. Hovorím adieu, ale Beaubourg žije ďalej!“

V utorok - Charles Lindbergh
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 84 835
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 545
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 277
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 497
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 354
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 220
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 416
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 724
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 588
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 40 373
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 192
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 479
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 15 335
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 976
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 860
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  4. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu