Je len málo divadelnejších priestorov ako dielne SND. Z Mliekarenskej ulice, na ktorej sídlia, sotva tušiť, že za uniformnou fasádou administratívnej budovy obdobia sorely je priestor, v ktorom býva divadlo. To, ktoré hosťuje na javiskách SND.
Moment, keď sa otvoria dvere maliarskej dielne a pred vami sa rozprestrie veľkolepý presvetlený priestor plný rozmaľovaných horizontov, s plechovkami farieb prekladanými izbovými kvetmi po stranách, je skutočne magický. Neraz som bola svedkom toho, ako ohromujúco pôsobí na človeka, ktorý doň vstúpi prvýkrát.
Po jeho bokoch visia ručne maľované opony z vyradených inscenácií. Celkom vzadu priestoru dominuje veľkolepý prsník od Albína Brunovského – súčasť scénickej výpravy z Korunovácie Poppey zo začiatku 90. rokov. Pamäť času však cítiť v každej z dielní.
Rozhodli sme sa, že v nasledujúcich číslach (prílohy SME NÁRODNÉ, pozn. red.) sa pokúsime priblížiť vám ich čaro aspoň na papieri. Umelecko-dekoračné dielne založil pred vyše šesťdesiatimi rokmi Ladislav Vychodil. O ich vznik sa zaslúžil riaditeľ Ivan Teren, otváral ich Ivan Turzo a pred privatizáciou uchránil Dušan Jamrich. Zoznam osobností, ktoré ich tvorili, chránili a formovali, je však oveľa dlhší.
Kostýmová výroba
Cez skromné foyer, v ktorom visí portrét Ladislava Vychodila, stúpam po schodoch na prvé podlažie. Nový riaditeľ Peter Klaudíny myslel na občasného návštevníka a na poschodí ma víta nový informačný systém. Posledné dvere v ľavom trakte patria šéfke kostýmovej výroby Kataríne Čaneckej.
Zaklopem a vojdem dnu, Katka telefonuje so šéfkou kalkulačného oddelenia a jej manžel, scénický a kostýmový výtvarník Peter Čanecký, práve vyberá z dosák desiatky návrhov k pripravovanej inscenácii Scény zo života režiséra (Ingmara Bergmana), ktorú s režisérom Romanom Polákom práve pripravujú v Činohre SND. Peter prišiel spresniť strihy do dámskej krajčírskej dielne. V Bergmanovi, ako skratkovito spomínanú inscenáciu nazývame, je ich vyše päťdesiat.
Využívam, že som ho v dielňach stretla, a spýtam sa, ako sa šije v pandémii. Cez víkend som bola na prechádzke s kostýmovou výtvarníčkou Marijou Havran, ktorá mi podrobne opisovala nemožnosť dostať sa k vzorkám látok, o nákupoch ani nehovoriac, takže odpoveď tuším. Peter mi ju potvrdzuje, ale divadlo sa zvyčajne nevzdáva, takže prípravy neprestali, len sú zložitejšie (Článok vznikal v čase, keď boli vďaka protipandemickým opatreniam zavreté predajne, pozn. red.).
Dĺžka procesu
Príprava kostýmovej výpravy trvá v závislosti od žánru aj niekoľko rokov. V opere a balete, kde sa často vyrába aj pár stoviek kostýmov, sa výprava pripravuje aj 2-3 roky. V činohre, ktorá je na počet postáv najsubtílnejším žánrom, postačuje niekoľko mesiacov. Potreba plánovania je pri trojsúborovom divadle s jednou výrobou absolútne kľúčová. Nestihnúť termín premiéry nie je opcia.