Svet politiky a svet umenia by sa mal pretínať čo najmenej, myslí si dramaturg a režisér SVETOZÁR SPRUŠANSKÝ.
Uplynulé dva týždne stál na čele zamestnancov Divadla Nová scéna, ktorí sa postavili proti prvotnému rozhodnutiu ministerky kultúry Natálie Milanovej vymenovať do funkcie šéfa Novej scény kandidáta, ktorý vo výberovom konaní skončil druhý.
Milanová napokon divadelníkom ustúpila. Novú scénu bude aj naďalej viesť jej doterajšia riaditeľka a víťazka konkurzu Ingrid Fašiangová.
Sprušanský v rozhovore pre SME hodnotí celý spor, hovorí, čo si z neho odnáša, aj či bol postup ministerstva voči divadelníkov počas tohto obdobia korektný.
Vo štvrtok 20. mája po dvoch týždňoch prišlo rozhodnutie ministerky Milanovej, že predsa len bude rešpektovať výsledky výberového konania a šéfkou Divadla Nová scéna bude jeho doterajšia riaditeľka Ingrid Fašingová. Aj keď predtým bola rozhodnutá do tejto funkcie menovať Petra Oravca. Prekvapilo vás toto rozhodnutie?
Áno aj nie. Predovšetkým chcem povedať, že oceňujem toto rozhodnutie pani ministerky. Je dôkazom toho, že na Slovensku má stále význam prezentovať vlastný názor. Že stojí za to bojovať o pravdu v súvislostiach.

Počas posledných dvoch týždňov sa vo mne striedalo množstvo rôznorodých pocitov. Či človeka vôbec niekto vypočuje? Či mu dá priestor argumentovať, vysvetliť vlastný, aj keď odlišný postoj v danej veci.
Z konečného rozhodnutia pani ministerky mám radosť aj preto, lebo potvrdilo, že právny systém a zákon, o ktorý sa opierame, tu stále sú. V akejkoľvek oblasti nášho života. A že nastavené pravidlá musia platiť.
Čo myslíte, že najviac zavážilo pri rozhodovaní ministerky?
Môžem sa len domnievať. Ale silným argumentom mohlo byť 93 slobodných podpisov zamestnancov Divadla Nová scéna pod otvoreným listom. Svoju váhu zohrala aj úprimná snaha pani ministerky o to, aby v divadle pretrvala priaznivá atmosféra na tvorbu a ďalšiu umeleckú prácu.
Ona sama na všetkých stretnutiach s nami aj na pôde parlamentu zdôrazňovala, že s doterajšími umeleckými aj hospodárskymi výsledkami divadla je spokojná.
A tretím silným aspektom boli právne argumenty a zákonné normy, ktoré jej viaceré strany predložili.
Je to podľa vás dobrým signálom zo strany ministerstva kultúry, že prehodnotilo svoje pôvodné rozhodnutie a rešpektovalo výsledky konkurzu?