SME

Valeria Schulczová: Kamenné divadlá sa snažia „pochytať“ väčšinového diváka

Dramatička a režisérka kreuje novú tvár MDPOH

Valeria SchulczováValeria Schulczová (Zdroj: archív Valérie Schulczovej)

Nie je to tak dávno, čo ste sa stali riaditeľkou Mestského divadla Pavla Országha Hviezdoslava. S akým úmyslom ste sa prihlásili do výberového konania?

Spresním to, nie som riaditeľka. Moja funkcia sa oficiálne volá vedúca oddelenia manažmentu DPOH. V zásade to znamená, že divadlo nemá právnu subjektivitu. Pred desiatimi rokmi, po zbúraní PKO, bol tento priestor zverený Bratislavskému kultúrnemu a informačnému stredisku ako jeden z priestorov, kde sa môže realizovať kultúra v meste.

Budova slúžila ako kombinácia divadelného priestoru a priestoru na rôzne podujatia mesta. Popri tom sa budoval aj nejaký dramaturgický plán, ale primárne to bola stagiona. V súčasnosti by mesto postupne chcelo delimitovať divadlo od BKIS, čo znamená, že by sa malo osamostatniť a malo by sa stať samostatnou entitou v rámci slovenskej divadelnej mapy, prípadne bratislavskej.

SkryťVypnúť reklamu

Mojou úlohou je posilniť značku DPOH v tom zmysle, že sa začne budovať zmysluplná koncepčná dramaturgia. To je to, čo ma lákalo, preto som sa prihlásila do výberového konania. Otvára to šancu budovať nejakú systematickú dramaturgickú prácu, ktorá môže mať presah, môže mať zmysel a môže mať kontinuitu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že tento rok bol výrazne poznačený pandémiou, boli ste pracovne celkom vyťažená. Nastúpili ste do DPOH, v SND ste odpremiérovali hru Sova, pokračujete v písaní televíznych seriálov…

Pandémia sa, samozrejme, aj u mňa podpísala na množstve práce. Sova bol pandemický projekt, do veľkej miery minimalistický. Rozpočtom aj obsadením, ale myslím si, že sa nám podaril zmysluplný komorný kúsok. Čo sa týka seriálov, tie stále píšem, ale aj tam sa pandémia prejavila.

SkryťVypnúť reklamu

Boli obdobia, celé mesiace, keď som nezarobila ani euro. Keď je človek na voľnej nohe, tak budovať niečo, čo je kontinuálne, aj v rámci nejakého vlastného rastu, je komplikovanejšie, ako keď vstúpi do nejakej pevnej inštitúcie.

So SND máte za sebou niekoľko spoluprác. V budúcnosti je vo výhľade aj uvedenie vašej novej hry Ostrov. Spolupracujete so SND rada, radšej ako s inými divadlami?

Ak je otázka postavená, či rada spolupracujem so SND, tak odpoveď je áno. Národné divadlo je inštitúcia, ktorá je na vrchole slovenského divadla. Existuje tam stále nejaký tradičný servis na výrobu inscenácií, existujú mechanizmy, ktoré vytvárajú základné pracovné podmienky a stále je tam špička slovenského herectva, čo je dôležité.

A čo je lákavé a ešte dôležitejšie, stále má snahu hľadať progresívnu dramaturgiu a tým pádom tam stále vzniká priestor aj na podporu slovenských pôvodných vecí. Kto iný, ak nie národné divadlo má podporovať vznik súčasnej slovenskej drámy?

SkryťVypnúť reklamu

Ja príliš nerozlišujem či chcem spolupracovať v divadlách malých alebo veľkých, ak ma osloví ponuka, čo sa týka obsahu. Jedna z mojich najlepších skúseností s hosťovaním bolo divadlo v Chebe, kde som bola dvakrát.

Na začiatku som mala pocit, že idem niekam do vyhnanstva, niekam pánubohu za chrbtom, kde bol vyhnaný za socializmu Evald Schorm a podobní veľkí divadelní režiséri, čím sa k nim neradím, ale mala som pocit, že idem do vyhnanstva. A objavila som jedno úžasné nemecké mesto s tradíciou a s ľuďmi, ktorí sú ochotní pracovať.

Takže nedá sa povedať, že v hlavných mestách sú podmienky pre prácu lepšie alebo horšie. Mne sa výborne pracovalo aj v Martine aj v Košiciach. Čo ma na divadle fascinuje, je, že vždy je to stretnutie s konkrétnymi ľuďmi – tu a teraz – a baví ma, keď to robíme radi. Viem, že to môže znieť ako klišé, ale mňa skúšanie teší a chcem, aby tešilo aj ostatných.

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska dejín to nie je tak dávno, čo Činohra SND sídlila v budove DPOH. Nečudujem sa, keď mnohí divadelníci na bývalé priestory spomínajú s nostalgiou a so sentimentom. Myslíte si, že sa Činohra SND presťahovala k Dunaju aj s divákmi? Viete, kto sú vaši diváci?

Myslím si, že stabilný divák DPOH je definovaný akousi väčšinovosťou. Dá sa to povedať aj o SND, ale tým, že SND má viacero scén, tak dokáže aj lepšie profilovať diváka.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7ZJJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 815
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 080
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 953
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 645
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 8 802
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 139
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 037
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 693
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 910
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 440
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 294
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 938
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu