SME

Valeria Schulczová: Kamenné divadlá sa snažia „pochytať“ väčšinového diváka

Dramatička a režisérka kreuje novú tvár MDPOH

Valeria SchulczováValeria Schulczová (Zdroj: archív Valérie Schulczovej)

Nie je to tak dávno, čo ste sa stali riaditeľkou Mestského divadla Pavla Országha Hviezdoslava. S akým úmyslom ste sa prihlásili do výberového konania?

Spresním to, nie som riaditeľka. Moja funkcia sa oficiálne volá vedúca oddelenia manažmentu DPOH. V zásade to znamená, že divadlo nemá právnu subjektivitu. Pred desiatimi rokmi, po zbúraní PKO, bol tento priestor zverený Bratislavskému kultúrnemu a informačnému stredisku ako jeden z priestorov, kde sa môže realizovať kultúra v meste.

Budova slúžila ako kombinácia divadelného priestoru a priestoru na rôzne podujatia mesta. Popri tom sa budoval aj nejaký dramaturgický plán, ale primárne to bola stagiona. V súčasnosti by mesto postupne chcelo delimitovať divadlo od BKIS, čo znamená, že by sa malo osamostatniť a malo by sa stať samostatnou entitou v rámci slovenskej divadelnej mapy, prípadne bratislavskej.

SkryťVypnúť reklamu

Mojou úlohou je posilniť značku DPOH v tom zmysle, že sa začne budovať zmysluplná koncepčná dramaturgia. To je to, čo ma lákalo, preto som sa prihlásila do výberového konania. Otvára to šancu budovať nejakú systematickú dramaturgickú prácu, ktorá môže mať presah, môže mať zmysel a môže mať kontinuitu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že tento rok bol výrazne poznačený pandémiou, boli ste pracovne celkom vyťažená. Nastúpili ste do DPOH, v SND ste odpremiérovali hru Sova, pokračujete v písaní televíznych seriálov…

Pandémia sa, samozrejme, aj u mňa podpísala na množstve práce. Sova bol pandemický projekt, do veľkej miery minimalistický. Rozpočtom aj obsadením, ale myslím si, že sa nám podaril zmysluplný komorný kúsok. Čo sa týka seriálov, tie stále píšem, ale aj tam sa pandémia prejavila.

SkryťVypnúť reklamu

Boli obdobia, celé mesiace, keď som nezarobila ani euro. Keď je človek na voľnej nohe, tak budovať niečo, čo je kontinuálne, aj v rámci nejakého vlastného rastu, je komplikovanejšie, ako keď vstúpi do nejakej pevnej inštitúcie.

So SND máte za sebou niekoľko spoluprác. V budúcnosti je vo výhľade aj uvedenie vašej novej hry Ostrov. Spolupracujete so SND rada, radšej ako s inými divadlami?

Ak je otázka postavená, či rada spolupracujem so SND, tak odpoveď je áno. Národné divadlo je inštitúcia, ktorá je na vrchole slovenského divadla. Existuje tam stále nejaký tradičný servis na výrobu inscenácií, existujú mechanizmy, ktoré vytvárajú základné pracovné podmienky a stále je tam špička slovenského herectva, čo je dôležité.

A čo je lákavé a ešte dôležitejšie, stále má snahu hľadať progresívnu dramaturgiu a tým pádom tam stále vzniká priestor aj na podporu slovenských pôvodných vecí. Kto iný, ak nie národné divadlo má podporovať vznik súčasnej slovenskej drámy?

SkryťVypnúť reklamu

Ja príliš nerozlišujem či chcem spolupracovať v divadlách malých alebo veľkých, ak ma osloví ponuka, čo sa týka obsahu. Jedna z mojich najlepších skúseností s hosťovaním bolo divadlo v Chebe, kde som bola dvakrát.

Na začiatku som mala pocit, že idem niekam do vyhnanstva, niekam pánubohu za chrbtom, kde bol vyhnaný za socializmu Evald Schorm a podobní veľkí divadelní režiséri, čím sa k nim neradím, ale mala som pocit, že idem do vyhnanstva. A objavila som jedno úžasné nemecké mesto s tradíciou a s ľuďmi, ktorí sú ochotní pracovať.

Takže nedá sa povedať, že v hlavných mestách sú podmienky pre prácu lepšie alebo horšie. Mne sa výborne pracovalo aj v Martine aj v Košiciach. Čo ma na divadle fascinuje, je, že vždy je to stretnutie s konkrétnymi ľuďmi – tu a teraz – a baví ma, keď to robíme radi. Viem, že to môže znieť ako klišé, ale mňa skúšanie teší a chcem, aby tešilo aj ostatných.

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska dejín to nie je tak dávno, čo Činohra SND sídlila v budove DPOH. Nečudujem sa, keď mnohí divadelníci na bývalé priestory spomínajú s nostalgiou a so sentimentom. Myslíte si, že sa Činohra SND presťahovala k Dunaju aj s divákmi? Viete, kto sú vaši diváci?

Myslím si, že stabilný divák DPOH je definovaný akousi väčšinovosťou. Dá sa to povedať aj o SND, ale tým, že SND má viacero scén, tak dokáže aj lepšie profilovať diváka.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7ZJJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 26 919
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 569
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 505
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 412
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 979
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 316
  7. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 007
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 965
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 803
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 421
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 685
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 757
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 710
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 340
  7. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 10 825
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 827
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám to chýbajú
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
SkryťZatvoriť reklamu