SME

Nina Poláková: Balet je drsný a nekompromisný

Balet SND vedie primabalerína Viedenského štátneho baletu

Umelecká riaditeľka Baletu SND Nina PolákováUmelecká riaditeľka Baletu SND Nina Poláková (Zdroj: Jakub Gulyás)

Od roku 2005 sa vaším profesionálnym domovom stal Viedenský štátny balet, kde ste od roku 2011 vedúcou sólistkou tohto top svetového súboru. Prekvapilo vás, keď vás oslovil Matej Drlička, aby ste sa stali súčasťou jeho tímu, s ktorým šiel do konkurzu, a ponúkol vám pozíciu umeleckej riaditeľky Baletu SND?

Ako baletná interpretka pôsobím na najvyššej pozícii už mnoho rokov a viem, že kariéra primabaleríny sa musí nekompromisne raz skončiť, a to pomerne v mladom veku. Uvedomujúc si to, premýšľala som nad svojou budúcnosťou a často som sa pohrávala s myšlienkou, že raz by som mohla byť šéfkou baletného súboru.

SkryťVypnúť reklamu

Keď ma oslovil Matej Drlička (generálny riaditeľ SND), nebola som prekvapená tak, že by to bol pre mňa šok, ale nečakala som, že to príde tak skoro. Matej prišiel síce s lákavou ponukou, ale mňa presvedčila predovšetkým jeho vízia, jeho elán a odhodlanie posunúť veci k lepšiemu odvážnymi plánmi, energiou, znalosťami a celým tímom. Spätne si uvedomujem, že pozícia umeleckej riaditeľky akosi prirodzene vyplynula z mojej doterajšej interpretačnej kariéry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hoci stále žijeme v neštandardnej situácii, sú predsavzatia, s ktorými ste prijali túto funkciu, z dnešného pohľadu reálne?

Všetky svoje predsavzatia považujem za reálne, pretože vidím v súbore veľký potenciál a energiu, ktorú sa pokúsim nasmerovať tým správnym smerom. Za nevyhnutné považujem rozšírenie štýlovej rôznorodosti repertoáru, aby tanečníci ani diváci nepodľahli stereotypu.

SkryťVypnúť reklamu

Je to istý druh motivácie, ktorá je nesmierne dôležitá pre ďalší rast súboru. Veľmi rada by som zlepšila podmienky na prácu, profesia tanečníka je nesmierne náročná fyzicky i psychicky. Mám mnoho plánov, ktoré by zlepšili podmienky tanečníkov, ale ktorých úspešná realizácia nezáleží len na mne. Už som ich komunikovala s nadriadenými a verím, že sa nájde vôľa a prostriedky, ako ich realizovať.

Určite budete čerpať zo svojich bohatých skúseností, tak sa vráťme ešte k vašej neuveriteľnej kariére. Nie je predsa jednoduché presadiť sa na takej prestížnej scéne, akou je Viedenský štátny balet. Stálo to určite aj veľa odriekania. Mali ste niekedy pocit, že ste sa dotkli hranice svojich síl?

Väčšina ľudí vidí v balete len krásny pohyb, ilúziu, málokto si uvedomuje tú neuveriteľnú námahu, ktorá ostáva skrytá v zákulisí. Tanečníci väčšinou obetujú svoje detstvo, aby mohli neskôr tancovať na prestížnych scénach. Na rozdiel od kolegov – umelcov iných zameraní – musia tanečníci veľmi skoro skončiť.

SkryťVypnúť reklamu

Je to drsné a nekompromisné. Veľmi podobné ako vo vrcholovom športe. Aj keď sa máloktorý tanečník vyhne úrazom, tak nie všetci vydržia tancovať do štyridsiatky. Každý sólový výkon na scéne je dotykom s hranicou interpretových možností. K fyzickej námahe sa pridružuje adrenalín, emócie, je to vyčerpávajúce, povznášajúce a krásne súčasne.

Je systém prípravy tanečníka v baletnej sále rovnaký vo všetkých súboroch, respektíve, v čom sa odlišujú?

Tréningový systém je v podstate všade rovnaký, odlišný je skôr štýl alebo škola. Deň sa začína tréningom, ktorého úlohou je „postaviť tanečníka na nohy“, zahriať svaly, rozcvičiť ho, zvyšovať jeho technickú pripravenosť. Potom nasleduje niekoľkohodinový maratón skúšok na nadchádzajúce predstavenia a ich samotná realizácia.

SkryťVypnúť reklamu

Odlišnosť je predovšetkým v spôsobe uvádzania predstavení, ktorý ovplyvňuje aj samotný skúšobný proces. Na Slovensku a vo väčšine krajín bývalého východného bloku sa tituly predstavení pravidelne striedajú, v krajinách západnej Európy sa hrá väčšinou v blokoch.

Znamená to, že súbor naskúša napríklad Labutie jazero a potom zahrá niekedy desať i viac predstavení za sebou. V Bratislave sa hrá každý večer iný titul, čo je možno zaujímavé pre divákov, ale pre prevádzku divadla a tanečníkov je to nesmierne náročné, pretože musia skúšať niekoľko inscenácií naraz. Myslím si, že to neprospieva ani kvalite predstavení.

Na baletné umenie platí azda viac ako na iné druhy a žánre, že talent nestačí a tvorí päť, možno desať percent. Ktoré dispozície či predpoklady prispievajú k tomu, aby sa túžba a entuziazmus stať sa tanečníkom premenili na realitu?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C82F7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 43 123
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 892
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 430
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 141
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 7 877
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 826
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 750
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 693
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 101 646
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 476
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 063
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 801
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 061
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 700
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 035
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
SkryťZatvoriť reklamu