Film a filmové umenie je pre mnohých spojené s kinom. So slávnosťou a únikom z obyčajného sveta do magického prostredia strieborného plátna.
Pri príležitosti blížiaceho sa Art Film Festu v Košiciach, najstaršieho filmového festivalu na Slovensku, sme položili niekoľko otázok jeho umeleckému riaditeľovi Petrovi Nágelovi.
Art Film Fest je prvý filmový festival, dúfajme, po pandémii, ktorý otvorí svoje brány. Zmenila svetová pandémia film? Alebo ju vnímate len ako nepríjemnosť na inak rozbúrenej, no krásnej ceste?
Dvoma slovami – určite zmenila. Nevnímam to len ako nepatrnú epizódu v istej ustálenej situácii, nad ktorou môžeme mávnuť rukou. Filmový priemysel v celosvetovom meradle predstavuje veľmi významný ekonomický segment, ktorý zamestnáva státisíce ľudí a generuje miliardové zisky.

Za konkrétnym filmovým titulom si treba predstaviť dlhú a sofistikovanú realizačnú šnúru, ktorá má viacnásobné zhodnotenie. Pretože film sa nekončí nakrútením a uvedením v kine. Pokračuje a znásobuje svoju trhovú hodnotu festivalovými, televíznymi a rôznymi VOD platformami.
A to vôbec nemám na mysli iba tzv. áčkové filmy – buď vo festivalovom význame, alebo v komerčnom zameraní. Takmer každý realizovaný film si nájde svojho ďalšieho prijímateľa mimo oficiálneho premiérového uvedenia v kine.
Plošné zavretie kín v Spojených štátoch, Číne a tiež v Indii by som prirovnal k vlne cunami, ktorá zmietla celý kinosvet. Dajú sa vymenovať viaceré očakávané blockbustery, ktoré mali mať premiéru v minulom roku, ale to nie je potrebné.
Ako ilustráciu spomeniem niekoľkokrát odloženú premiéru bondovky Nie je čas zomrieť. Podľa môjho názoru tento film už nikdy nedosiahne také zisky, aké producenti očakávali. Nebyť pandémie, dnes by bol – aj napriek ohromnému rozpočtu vrátane obrovskej promokampane – určite zaplatený. Čo sa však pri avizovanej jesennej premiére vôbec nemusí potvrdiť.
Kiná sa síce postupne otvárajú, ale vôbec nie som taký optimista, že diváci ich okamžite vezmú útokom. Obavy z kolektívneho zdieľania sa dostali vinou celosvetovej kampane ľuďom až príliš pod kožu.
A to nikto z nás nevie, či postupné uvoľňovanie obmedzení a zákazov bude už trvalé, alebo v závere roka sa znova staneme nedobrovoľnými rukojemníkmi renovovanej epidemiologickej situácie. Návrat ľudí do kín, ale najmä konštantná návštevnosť v nich je základom pre optimálne nastavenie filmového priemyslu. Festivaly a prehliadky sú nadstavbou, ktoré môžu fungovať len v prirodzenej symbióze.

Korona však prudkým spôsobom zmenila konzumentov. Streamovacie služby typu Netflix, ktoré v posledných rokoch zbierali filmové ceny, a tvárili sa, že spájajú „umenie“ a „filmovú zábavu“ v novom jazyku, vystrelili ako Space X do vesmíru. Vráti sa divák do kín? Alebo táto nová divácka paradigma prevalcuje tradičný svet?