Po dvoch rokoch fungovania pokračuje Operné štúdio SND vo svojej činnosti – s novým vedením a novým umeleckým smerovaním. Nastavilo a vylepšilo štruktúru doterajšieho modelu, stanovilo jasné priority a upravilo dramaturgickú koncepciu tak, aby bola viac zladená s dramaturgiou Opery SND.
V druhej sezóne Operného štúdia s podtitulom Reštart je v pláne prijatie desiatich frekventantov a poskytnúť im možnosť spolupráce s operným súborom prostredníctvom ich pravidelného účinkovania v bežných repertoárových produkciách. Opera SND potrebuje hľadať a objavovať mladé talenty, ktoré by sa neskôr mohli stať členmi súboru.
Moje meno je Marek Mokoš, som dramaturgom Opery SND a rád by som vám prostredníctvom tohto textu priblížil doterajšie výsledky i to, čo nás čaká v najbližšom čase.
Počas mojich vysokoškolských štúdií na JAMU som mal možnosť pracovať vo Výskumnom centre hudobného/operného divadla – VCHOD v Brne. Tri roky sme sa intenzívne venovali operným spevákom z hereckej, pohybovej, režijnej a hudobno-interpretačnej stránky. Výsledkom našej práce boli uvedenia dvoch opier: Rossiniho Příležitost dělá zloděje a Smetanovej Hubičky.
Z tejto spolupráce vyplynulo, aké nevyhnutné je zmeniť prístup k práci s operným spevákom, pokiaľ chceme robiť živé, kvalitné a súčasné operné divadlo. Jedno z hlavných zistení pre mňa bolo, že je možné posúvať hranice náročnosti a požiadaviek na spevákov. Aj oni dokážu byť na javisku plnohodnotnými hereckými osobnosťami, nielen spievajúcimi sochami bez vzťahu k dráme.
Rôzne herecké techniky a metódy práce spevákom natoľko pomohli, že sa z nich stali výrazné javiskové osobnosti. Zmenou prístupu práce k opernému hercovi sme dokázali, že aj opera je plnohodnotné divadlo. Táto skúsenosť viedla spevákov k tomu, že opera ich nezväzuje, ale ponúka úžasnú slobodu. Stret so živou javiskovou praxou absolventom výskumného centra poskytol skúsenosti, z ktorých dodnes čerpajú v prospech svojho umeleckého rastu.
Priestor na zdokonaľovanie
Skúsenosť z výskumného centra bola pre mňa odrazovým mostíkom, keď ma v roku 2019 oslovil vtedajší riaditeľ opery SND Rastislav Štúr s ponukou vytvorenia operného štúdia . Uvedomoval som si, že mladí operní speváci potrebujú priestor, ktorý im pomôže zdokonaliť sa v tom, čo sa už naučili v škole. Zároveň im predstaví súčasné operné trendy a umelecké požiadavky.
Mladí operní speváci potrebujú získať skúsenosti z javiska a divadelnej praxe. Lektori operného štúdia im poskytnú svoje postrehy a kariérne skúsenosti a zároveň vlastnou prácou na javisku nadobúdať divadelnú zrelosť.
Od samého začiatku vzniku Operného štúdia som si uvedomoval, že pre mladých operných spevákov je potrebný plynulý prechod z umeleckých škôl do stáleho operného súboru, a takisto, aby si operný súbor SND postupne začal odchytávať talentovaných mladých ľudí.
Opera SND je dlhodobo poznačená tým, že v minulosti mnoho mladých talentovaných slovenských spevákov nedostalo u nás na scéne dostatočný priestor. Takýmto spôsobom opera stratila množstvo vynikajúcich sólistov. Záleží mi na tom, aby nám nové veľké talenty neunikali za hranice, ale aby dostali príležitosť na Slovensku. Bol by som veľmi rád, keby z nášho Operného štúdia vychádzali komplexné osobnosti, ktoré sa nestratia na domácom či zahraničnom javisku.