CANNES. Niekedy je Cannes pozoruhodné miesto na pozorovanie. Ako napríklad vo chvíli, keď sa zaplní jedna z najväčších festivalových sál a všetci zaujato - pozerajú celovečerný film o krave.
Nakrútila ho anglická režisérka Andrea Arnold, držiteľka Oscara za krátky film Wasp, a nazvala ho jediným možným spôsobom. Krava.
Už zase dojiť, už zase vrhať
Aj skeptici museli nakoniec uznať, že celovečerný program nie je prehnaná ambícia, pretože krava má čulý pracovný a spoločenský život a zaujímavé je, aj keď dostane osobné voľno.
Andrea Arnold nedbala príliš na kontext. Neukázala, kam prišla nakrúcať, ako vyzerá farma, kde krava Luma žerie, asi desaťkrát za život vrhá mladé a necháva sa podojiť. Jej film tvoria takmer výlučne detailné zábery zvieraťa, alebo len jeho častí, alebo výseky z reality nakrútené z jeho pohľadu.
Takže, publikum sa na hodinu a pol dostane do kože kravy, či sa mu to páči alebo nie.
Niekedy nie: to keď treba ísť do roboty. Cez blato, k špinavým válovom, cez ohradené chodby.