SME

Vladislava Fekete: Teória divadla a jeho prax, to sú dva svety, ktoré ma neprestávajú fascinovať

Divadelný ústav oslavuje 60 rokov

Vladislava Fekete, riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete, riaditeľka Divadelného ústavu (Zdroj: Michaela Klanicová)

Vyštudovala dramaturgiu na Katedre divadelnej réžie a dramaturgie Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Od roku 2006 je riaditeľkou Divadelného ústavu v Bratislave, ako aj riaditeľkou festivalu súčasnej slovenskej a svetovej drámy Nová dráma/New Drama. Je autorkou niekoľkých televíznych scenárov a dramatických textov pre divadlo a rozhlas. Režijne a dramaturgicky sa podieľala na viacerých inscenáciách novšej európskej drámy. Ako autorka, spoluautorka či prispievateľka sa podpísala pod vznik domácich i zahraničných publikácií, knižných zbierok a zborníkov. Od roku 2016 vyučuje na Katedre divadelných štúdií Vysokej školy múzických umení v Bratislave teóriu drámy, dejiny teórií divadla a drámy a tendencie v dráme a divadle 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké boli vaše divadelné začiatky? Pamätáte si konkrétny moment, inscenáciu či zážitok, kedy sa vo vás zrodila láska k divadlu?

Ten okamih si pamätám, akoby sa stal dnes. Bol to intenzívny divadelný zážitok, priam iniciačný, keďže som si uvedomila princíp zrodu inscenácie. V našom ochotníckom divadle sme experimentovali a hľadali vlastný prejav. Vyskúšali sme si všetky formy divadla, boli sme slušne drzí, veľa sme diskutovali, cestovali na festivaly, sledovali domácu aj zahraničnú scénu.

V istom okamihu nás začlenili aj do práce tzv. staršej skupiny, ktorá pracovala na poloprofesionálnom princípe v spolupráci s profesionálnymi režisérmi, hudobníkmi, scénografmi a pod.

Naštudovala som postavu bojovnej Lampitó v pripravovanej Aristofanovej Lysistrate v réžii Ľuba Majeru a vo skvelom preklade Vojtecha Mihálika. Bola som fascinovaná možnosťami divadla, ale najmä hľadaním výpovede.

SkryťVypnúť reklamu

Nadchýnalo ma poznanie, ako jediné gesto môže otočiť význam, koľko variácií ukrýva v sebe jediná scéna. Moje rozhodnutie zaoberať sa profesionálne divadlom vyzrelo už počas tohto skúšobného procesu.

Absolvovali ste štúdium divadelnej réžie a dramaturgie u významného slovenského režiséra Ľubomíra Vajdičku, ktorý pôvodne vyštudoval divadelnú teóriu a kritiku. Dá sa povedať, že vy ste postupovali opačným smerom ako váš pedagóg – od praxe ste sa dostali až k teórii a kritike. No dá sa vôbec divadlo teoreticky skúmať a zastrešiť? Na čo je divadlu potrebná teoretická reflexia?

Dejiny teórie divadla a drámy ma fascinovali odjakživa. Škola moje záujmy prehĺbila, systematizovala a následná prax ukázala, ktorým smerom sa budem uberať ako teoretička. Je to bazálna záležitosť. Intuícia a nespútaná kreativita je u tvorcov základom, ale bez dôkladnej teoretickej prípravy cítiť koncepčnú disharmóniu.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínaný prof. Vajdička nás počas štúdia viedol veľmi striktnou cestou poznania a spoznávania. Divadlo je svojou podstatou multidisciplinárne umenie, zastrešuje slovo, pohyb, hudbu, obraz a vy sa musíte dôkladne orientovať nielen v divadelnej vede, ale aj príslušných vedných odboroch, aby ste vytvorili synkretické dielo.

Zaujímavou a skúmanou otázkou je, v akom vzťahu sú teória a prax, ktorá z nich je dominantná, prvoradá, základná. Domnievam sa, že by mali rásť v harmónii a navzájom sa dopĺňať. Pretože v konečnom dôsledku teóriu z javiska necítite, ale je rozpustená v každej replike herca, v každej svetelnej zmene, farebnej škále kostýmov.

Základnú triádu poznania divadla tvoria jeho história, teória a kritika a vy sa s nimi stretáte na dennej báze. Zobrazujú kultúrnu pečať našej spoločnosti a z týchto dôvodov je potreba teoretickej reflexie mimoriadne dôležitá. Nielenže zanecháva stopy minulosti, ale formuje osobnosť, kultivuje spôsob vyjadrovania názorov. A je jedno, v akej oblasti sa pohybujete.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem réžie a dramaturgie, divadelného manažmentu a divadelnej kritiky tvoria významnú časť vašej umeleckej činnosti aj preklady srbskej drámy. Ako rodáčka z Vojvodiny máte prehľad o umeleckom dianí v krajinách bývalej Juhoslávie. Sú rozdiely v inscenovaní, dramatickej tvorbe či teoretickom zázemí v Srbsku a na Slovensku veľké alebo tu stále cítiť istú príbuznosť slovanských krajín?

Ak by som si mohla dovoliť isté zjednodušenie, tak by som povedala, že v krajinách bývalej Juhoslávie bolo profesionálne divadlo odjakživa prepojené s politikou a reagovalo na spoločensko-politickú situáciu. Veľmi drzo, odvážne a bez metafor.

Spoločenská situácia na Slovensku či v Československu a v bývalej Juhoslávii sa vyvíjala diametrálne odlišne a presne také je súčasné srbské a slovenské divadlo. Zažili poriadne turbulencie. Na Slovensku najmä po roku 1968, v Srbsku po roku 1991 počas poslednej občianskej vojny. Tieto situácie nemôžu umelci ignorovať, nenechávajú ich ľahostajnými a aj podvedome sa dostávajú do ich tvorby.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C88G4 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  1. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 15 102
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 675
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 658
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 573
  5. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 3 458
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 944
  7. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 242
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 008
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 761
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 507
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 234
  4. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 5 488
  5. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 366
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 148
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 620
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 605
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
SkryťZatvoriť reklamu