SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Vladislava Fekete: Teória divadla a jeho prax, to sú dva svety, ktoré ma neprestávajú fascinovať

Divadelný ústav oslavuje 60 rokov

Vladislava Fekete, riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete, riaditeľka Divadelného ústavu (Zdroj: Michaela Klanicová)

Vyštudovala dramaturgiu na Katedre divadelnej réžie a dramaturgie Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Od roku 2006 je riaditeľkou Divadelného ústavu v Bratislave, ako aj riaditeľkou festivalu súčasnej slovenskej a svetovej drámy Nová dráma/New Drama. Je autorkou niekoľkých televíznych scenárov a dramatických textov pre divadlo a rozhlas. Režijne a dramaturgicky sa podieľala na viacerých inscenáciách novšej európskej drámy. Ako autorka, spoluautorka či prispievateľka sa podpísala pod vznik domácich i zahraničných publikácií, knižných zbierok a zborníkov. Od roku 2016 vyučuje na Katedre divadelných štúdií Vysokej školy múzických umení v Bratislave teóriu drámy, dejiny teórií divadla a drámy a tendencie v dráme a divadle 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké boli vaše divadelné začiatky? Pamätáte si konkrétny moment, inscenáciu či zážitok, kedy sa vo vás zrodila láska k divadlu?

Ten okamih si pamätám, akoby sa stal dnes. Bol to intenzívny divadelný zážitok, priam iniciačný, keďže som si uvedomila princíp zrodu inscenácie. V našom ochotníckom divadle sme experimentovali a hľadali vlastný prejav. Vyskúšali sme si všetky formy divadla, boli sme slušne drzí, veľa sme diskutovali, cestovali na festivaly, sledovali domácu aj zahraničnú scénu.

V istom okamihu nás začlenili aj do práce tzv. staršej skupiny, ktorá pracovala na poloprofesionálnom princípe v spolupráci s profesionálnymi režisérmi, hudobníkmi, scénografmi a pod.

Naštudovala som postavu bojovnej Lampitó v pripravovanej Aristofanovej Lysistrate v réžii Ľuba Majeru a vo skvelom preklade Vojtecha Mihálika. Bola som fascinovaná možnosťami divadla, ale najmä hľadaním výpovede.

SkryťVypnúť reklamu

Nadchýnalo ma poznanie, ako jediné gesto môže otočiť význam, koľko variácií ukrýva v sebe jediná scéna. Moje rozhodnutie zaoberať sa profesionálne divadlom vyzrelo už počas tohto skúšobného procesu.

Absolvovali ste štúdium divadelnej réžie a dramaturgie u významného slovenského režiséra Ľubomíra Vajdičku, ktorý pôvodne vyštudoval divadelnú teóriu a kritiku. Dá sa povedať, že vy ste postupovali opačným smerom ako váš pedagóg – od praxe ste sa dostali až k teórii a kritike. No dá sa vôbec divadlo teoreticky skúmať a zastrešiť? Na čo je divadlu potrebná teoretická reflexia?

Dejiny teórie divadla a drámy ma fascinovali odjakživa. Škola moje záujmy prehĺbila, systematizovala a následná prax ukázala, ktorým smerom sa budem uberať ako teoretička. Je to bazálna záležitosť. Intuícia a nespútaná kreativita je u tvorcov základom, ale bez dôkladnej teoretickej prípravy cítiť koncepčnú disharmóniu.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínaný prof. Vajdička nás počas štúdia viedol veľmi striktnou cestou poznania a spoznávania. Divadlo je svojou podstatou multidisciplinárne umenie, zastrešuje slovo, pohyb, hudbu, obraz a vy sa musíte dôkladne orientovať nielen v divadelnej vede, ale aj príslušných vedných odboroch, aby ste vytvorili synkretické dielo.

Zaujímavou a skúmanou otázkou je, v akom vzťahu sú teória a prax, ktorá z nich je dominantná, prvoradá, základná. Domnievam sa, že by mali rásť v harmónii a navzájom sa dopĺňať. Pretože v konečnom dôsledku teóriu z javiska necítite, ale je rozpustená v každej replike herca, v každej svetelnej zmene, farebnej škále kostýmov.

Základnú triádu poznania divadla tvoria jeho história, teória a kritika a vy sa s nimi stretáte na dennej báze. Zobrazujú kultúrnu pečať našej spoločnosti a z týchto dôvodov je potreba teoretickej reflexie mimoriadne dôležitá. Nielenže zanecháva stopy minulosti, ale formuje osobnosť, kultivuje spôsob vyjadrovania názorov. A je jedno, v akej oblasti sa pohybujete.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem réžie a dramaturgie, divadelného manažmentu a divadelnej kritiky tvoria významnú časť vašej umeleckej činnosti aj preklady srbskej drámy. Ako rodáčka z Vojvodiny máte prehľad o umeleckom dianí v krajinách bývalej Juhoslávie. Sú rozdiely v inscenovaní, dramatickej tvorbe či teoretickom zázemí v Srbsku a na Slovensku veľké alebo tu stále cítiť istú príbuznosť slovanských krajín?

Ak by som si mohla dovoliť isté zjednodušenie, tak by som povedala, že v krajinách bývalej Juhoslávie bolo profesionálne divadlo odjakživa prepojené s politikou a reagovalo na spoločensko-politickú situáciu. Veľmi drzo, odvážne a bez metafor.

Spoločenská situácia na Slovensku či v Československu a v bývalej Juhoslávii sa vyvíjala diametrálne odlišne a presne také je súčasné srbské a slovenské divadlo. Zažili poriadne turbulencie. Na Slovensku najmä po roku 1968, v Srbsku po roku 1991 počas poslednej občianskej vojny. Tieto situácie nemôžu umelci ignorovať, nenechávajú ich ľahostajnými a aj podvedome sa dostávajú do ich tvorby.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 879
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 246
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 968
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 937
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 709
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 572
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 042
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 855
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka v parlamente.

V kauzách vplyvných ľudí vidí špeciálna prokuratúra odlišný prístup.


9 h
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan
Peter Tkačenko

Existovať smie len Dzurindova strana so všetkým, čo k tomu patrí.


14 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Neprehliadnite tiež

Lea Garofalo bola jednou z prvých žien, ktoré sa odhodlali prehovoriť o dianí vo vnútri mafie.

Kniha investigatívneho novinára ukazuje dôležité svedectvá.


27. jan
Brad Pitt ako slávny herec Jack Conrad vo filme Babylon.

Prečo Babylon s tromi oscarovými nomináciami nie je komerčným trhákom?


26. jan
Scenárista Tomáš Dušička.

Scenárista Invalida hovorí o obľúbených filmoch, scenároch aj o novom filme.


26. jan
Murray Bartlett v seriáli Vitajte v Chippendales.

Seriál o legendárnej šou odhalí nielen mužské telá.


26. jan

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  2. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  3. Milan Buno: Ktorú z týchto TOP 15 kníh roku 2022 máte doma alebo ste čítali?
  4. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  5. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  6. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: Stephen King odporúča nový strašidelný príbeh
  8. Katarína Chudá: Francúzske dvorné balety: aké bizarné kostýmy nosili herci v 17. storočí?
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 723
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 521
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 215
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 052
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 009
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 805
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 726
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 629
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu