SME

Vladislava Fekete: Teória divadla a jeho prax, to sú dva svety, ktoré ma neprestávajú fascinovať

Divadelný ústav oslavuje 60 rokov

Vladislava Fekete, riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete, riaditeľka Divadelného ústavu (Zdroj: Michaela Klanicová)

Vyštudovala dramaturgiu na Katedre divadelnej réžie a dramaturgie Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Od roku 2006 je riaditeľkou Divadelného ústavu v Bratislave, ako aj riaditeľkou festivalu súčasnej slovenskej a svetovej drámy Nová dráma/New Drama. Je autorkou niekoľkých televíznych scenárov a dramatických textov pre divadlo a rozhlas. Režijne a dramaturgicky sa podieľala na viacerých inscenáciách novšej európskej drámy. Ako autorka, spoluautorka či prispievateľka sa podpísala pod vznik domácich i zahraničných publikácií, knižných zbierok a zborníkov. Od roku 2016 vyučuje na Katedre divadelných štúdií Vysokej školy múzických umení v Bratislave teóriu drámy, dejiny teórií divadla a drámy a tendencie v dráme a divadle 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké boli vaše divadelné začiatky? Pamätáte si konkrétny moment, inscenáciu či zážitok, kedy sa vo vás zrodila láska k divadlu?

Ten okamih si pamätám, akoby sa stal dnes. Bol to intenzívny divadelný zážitok, priam iniciačný, keďže som si uvedomila princíp zrodu inscenácie. V našom ochotníckom divadle sme experimentovali a hľadali vlastný prejav. Vyskúšali sme si všetky formy divadla, boli sme slušne drzí, veľa sme diskutovali, cestovali na festivaly, sledovali domácu aj zahraničnú scénu.

V istom okamihu nás začlenili aj do práce tzv. staršej skupiny, ktorá pracovala na poloprofesionálnom princípe v spolupráci s profesionálnymi režisérmi, hudobníkmi, scénografmi a pod.

Naštudovala som postavu bojovnej Lampitó v pripravovanej Aristofanovej Lysistrate v réžii Ľuba Majeru a vo skvelom preklade Vojtecha Mihálika. Bola som fascinovaná možnosťami divadla, ale najmä hľadaním výpovede.

SkryťVypnúť reklamu

Nadchýnalo ma poznanie, ako jediné gesto môže otočiť význam, koľko variácií ukrýva v sebe jediná scéna. Moje rozhodnutie zaoberať sa profesionálne divadlom vyzrelo už počas tohto skúšobného procesu.

Absolvovali ste štúdium divadelnej réžie a dramaturgie u významného slovenského režiséra Ľubomíra Vajdičku, ktorý pôvodne vyštudoval divadelnú teóriu a kritiku. Dá sa povedať, že vy ste postupovali opačným smerom ako váš pedagóg – od praxe ste sa dostali až k teórii a kritike. No dá sa vôbec divadlo teoreticky skúmať a zastrešiť? Na čo je divadlu potrebná teoretická reflexia?

Dejiny teórie divadla a drámy ma fascinovali odjakživa. Škola moje záujmy prehĺbila, systematizovala a následná prax ukázala, ktorým smerom sa budem uberať ako teoretička. Je to bazálna záležitosť. Intuícia a nespútaná kreativita je u tvorcov základom, ale bez dôkladnej teoretickej prípravy cítiť koncepčnú disharmóniu.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínaný prof. Vajdička nás počas štúdia viedol veľmi striktnou cestou poznania a spoznávania. Divadlo je svojou podstatou multidisciplinárne umenie, zastrešuje slovo, pohyb, hudbu, obraz a vy sa musíte dôkladne orientovať nielen v divadelnej vede, ale aj príslušných vedných odboroch, aby ste vytvorili synkretické dielo.

Zaujímavou a skúmanou otázkou je, v akom vzťahu sú teória a prax, ktorá z nich je dominantná, prvoradá, základná. Domnievam sa, že by mali rásť v harmónii a navzájom sa dopĺňať. Pretože v konečnom dôsledku teóriu z javiska necítite, ale je rozpustená v každej replike herca, v každej svetelnej zmene, farebnej škále kostýmov.

Základnú triádu poznania divadla tvoria jeho história, teória a kritika a vy sa s nimi stretáte na dennej báze. Zobrazujú kultúrnu pečať našej spoločnosti a z týchto dôvodov je potreba teoretickej reflexie mimoriadne dôležitá. Nielenže zanecháva stopy minulosti, ale formuje osobnosť, kultivuje spôsob vyjadrovania názorov. A je jedno, v akej oblasti sa pohybujete.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem réžie a dramaturgie, divadelného manažmentu a divadelnej kritiky tvoria významnú časť vašej umeleckej činnosti aj preklady srbskej drámy. Ako rodáčka z Vojvodiny máte prehľad o umeleckom dianí v krajinách bývalej Juhoslávie. Sú rozdiely v inscenovaní, dramatickej tvorbe či teoretickom zázemí v Srbsku a na Slovensku veľké alebo tu stále cítiť istú príbuznosť slovanských krajín?

Ak by som si mohla dovoliť isté zjednodušenie, tak by som povedala, že v krajinách bývalej Juhoslávie bolo profesionálne divadlo odjakživa prepojené s politikou a reagovalo na spoločensko-politickú situáciu. Veľmi drzo, odvážne a bez metafor.

Spoločenská situácia na Slovensku či v Československu a v bývalej Juhoslávii sa vyvíjala diametrálne odlišne a presne také je súčasné srbské a slovenské divadlo. Zažili poriadne turbulencie. Na Slovensku najmä po roku 1968, v Srbsku po roku 1991 počas poslednej občianskej vojny. Tieto situácie nemôžu umelci ignorovať, nenechávajú ich ľahostajnými a aj podvedome sa dostávajú do ich tvorby.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C88G4 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 945
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 487
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 151
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 273
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 456
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 109
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 958
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 709
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 725
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 792
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 593
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 328
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 126
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 437
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 140
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 553
  1. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  2. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  3. Tupou Ceruzou: Pandemická
  4. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  5. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  6. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  7. Tupou Ceruzou: Krížovka
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
SkryťZatvoriť reklamu