Film o Wetzlerovi a Vrbovi Správa
Brána Osvienčimu je otvorená a medzi jej vrátami sa nepatrne šklbe silueta. Lapá po vzduchu, no okolo krku má povraz. Je zrejmé, že čoskoro umrie.
Kamera sa k nej približuje. Už z prvého obrazu filmu Správa diváka pohltí beznádej prítomná vo väčšine filmov zobrazujúcich holokaust.
Cieľom režiséra Petra Bebjaka bolo nakrútiť príbeh Slovákov, ktorí ako prví opísali hrôzy koncentračných táborov. Vďaka ich svedectvu celý svet pochopil ohavnosť spôsobu, ktorým nacisti vyhladzovali Židov a ďalšie menšiny.
Hoci sa Správa na Slovensku začína pre pandémiu premietať až teraz, do amerických kín sa dostala už začiatkom roka. Zahraniční novinári ju prirovnávali k maďarskému filmu Saulov syn, ktorý pred šiestimi rokmi vyhral Oscara za najlepší cudzojazyčný film. Dielo Lászlóa Nemesa skutočne v mnohom pripomína.
O minulosti Vrbu a Wetzlera film nerozpráva
O holokauste bolo nakrútených už mnoho výnimočných filmov a Bebjak a jeho tím stáli pred výzvou, ako Správu odlíšiť. Zdá sa, že urobili dobré rozhodnutie, keď nakoniec úplne odignorovali, čo pred nimi priniesli Steven Spielberg, Roman Polanski či Alan J. Pakula.