SME
Štvrtok, 21. október, 2021 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
O FILME

Keď kino oslavuje

Od 35 mm ku 4K.

Kino LumiereKino Lumiere (Zdroj: Foto - archív SME)

Bratislavské Kino Lumière – kino Slovenského filmového ústavu (SFÚ) oslavuje desať rokov. Verejnosti sa otvorilo 5. septembra 2011 so zámerom premietať predovšetkým európske a slovenské filmy a diela, ktoré nie je možné vidieť inde. A to sa mu celkom darí. Svedčí o tom viac ako 712-tisíc divákov na viac než 25-tisíc projekciách počas jeho prvej desaťročnice.

Súvisiaci článok Filmové Piešťany po šestnásty raz Čítajte 

Názov Kina Lumière na Špitálskej 4 v Bratislave reprezentuje návrat k podstate kinematografie a zároveň vyjadruje hold zakladateľom filmu. Nadväzuje na ideu Filmového klubu, ktorý na tomto mieste vznikol v roku 1976, a stal sa stánkom slovenského filmu, miestom, kde sa stretávali filmoví tvorcovia a navzájom medzi sebou i s fanúšikmi vášnivo diskutovali o filme.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2011 kino vo vlastnej réžii začal prevádzkovať Slovenský filmový ústav. „SFÚ by veľmi rád tento priestor venoval filmu a audiovízii, pretože slovenský film a slovenskí filmári majú právo na to, aby mali svoj stánok,“ týmito slovami pred desiatimi rokmi otváral Kino Lumière generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký, dnes zodpovedný za prevádzku a dramaturgickú koncepciu kina. Túto atmosféru v kine cítiť pri každej jeho návšteve.

Od 35 mm ku 4K

Počiatočné premietanie vo dvoch kinosálach po dve projekcie je dávno minulosťou. Tí, ktorí kino navštevujú, vedia, že si denne môžu vybrať film z desiatich až dvanástich projekcií v štyroch sálach. Všetky kinosály sú digitalizované, čo je zásadný rozdiel oproti prvým projekciám v roku 2011, keď sa filmy uvádzali výlučne z 35-mm filmových materiálov.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  2. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  3. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  7. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  8. Šéf Accenture: Nie je nič nezvyčajné, že mám paralelne dva mítingy naraz
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  1. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  5. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  6. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  10. QSI International School of Bratislava
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 960
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 068
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 164
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 806
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 794
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 730
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 336
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 312
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 141
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 109
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Judita a Tomáš

Na jej verzii nesedeli nože, rany ani stopy krvi.


1 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Už niekoľko týždňov ide o najsledovanejší seriál.


a 2 ďalší 1 h

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  2. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  3. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  4. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  5. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  6. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  7. Peter Remeň: Múzeum slovenskej dediny
  8. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 30 434
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 7 052
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 927
  4. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 662
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 5 573
  6. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 5 333
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 168
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 568
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu