SME

Východ/Západ

Balet podľa svetových strán

Nina PolákováNina Poláková (Zdroj: Ashley Taylor)

Z tradície európskej kultúry vzišiel vizuálny umelecký druh, ktorý podobne ako výtvarné umenie komunikuje s percipientom pomocou obrazov, ktoré na rozdiel od tých v galériách nie sú statické, ale sú usporiadané v dynamických choreografických celkoch. Vitalitu živých tanečných obrazov určuje rytmus a tempo, jeho emóciu hudobná, literárna alebo iná predloha (a umelecké schopnosti interpretov). Balet ako špecifický a jedinečný druh umenia vytvára prieniky s inými umeleckými druhmi, obohacuje a vyvíja sa. Vďaka schopnosti univerzálne komunikovať sa balet postupne rozšíril po celej zemeguli. Na začiatku 20. storočia v čase rastúceho diváckeho záujmu a veľkého „baletného osídľovania Zeme“ preťala svet takmer neprekonateľná ideologická hranica. Existencia dvoch paralelných svetov definovala aj vývoj dovtedy nadnárodného (nielen) baletného umenia, ktoré sa začalo vyvíjať v dvoch izolovaných líniách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zo Západu do Ruska

Obzretie do minulosti odhaľuje pútavý príbeh baletného umenia, ktoré sa najskôr šírilo Európou, aby si ho neskôr úplne prisvojil ruský ľud a ktoré sa ako bumerang vrátilo na Západ a podrobilo si Európu a potom celý svet.

Začiatok vzrušujúcej cesty by sme mohli datovať k vzniku Kráľovskej akadémie tanca v Paríži v roku 1661, ktorej poslaním bolo z vôle kráľa Ľudovíta XIV. chrániť čistotu tanečného štýlu. Nová vznešená umelecká forma si rýchlo získavala srdcia šľachty naprieč starým kontinentom a v roku 1738 boli položené základy baletnej školy i v cárskom Rusku.

Hovoriť v tejto súvislosti o ruskom balete by bolo predčasné, keďže ho v tomto období formovali najmä Francúz Jean-Baptiste Landé, Talian Giovanni Canzianni a Rakúšan Franz Hilverding.

SkryťVypnúť reklamu

Po období vrcholiaceho baletného romantizmu v Paríži a vo Viedni (cca 1830 – 1860) mnohí francúzski baletní majstri našli uplatnenie v Petrohrade. Kým baletný ošiaľ v druhej polovici 19. storočia v Európe slabol, v Rusku sa s príchodom Francúza Mariusa Petipu začala éra, ktorá dala svetu skvosty klasického baletu ako Labutie jazero, Luskáčik či Raymonda.

Vďaka nepretržitému prílevu baletných umelcov z celej Európy predstavoval prekvitajúci cársky ruský balet eklektickú zmes tanečných škôl a štýlov, ktorú v Rusku modifikovali a dali jej „dušu“. Rusko si klasický balet vzalo za svoj. Ale rovnako ako vyšli z módy romantické balety v polovici 19 storočia, i veľkovýpravným baletným eposom mal byť čoskoro koniec.

Začiatkom 20. storočia navštívila niekoľkokrát Rusko americká tanečnica Isadora Duncan, ktorá ako svieži vietor vniesla do ťažkopádneho dekoratívneho tancovania závan slobodného pohybu. Jej vystúpenia v rokoch 1904 a 1905 ovplyvnili myslenie mladých ruských tvorcov a predznamenali koniec petipovskej éry.

SkryťVypnúť reklamu

Z Ruska na Západ

Stojaté vody stagnujúceho baletného umenia na Západe začiatkom 20. storočia rozvíril príchod ambiciózneho impresária Sergeja Ďagileva a jeho ruských sezón, ktoré odštartovali v roku 1909 hotovú umeleckú revolúciu.

Ďagilevova schopnosť vycítiť výnimočné talenty, odvaha experimentovať a odkloniť sa od tradicionalistických inscenačných stereotypov a v neposlednom rade schopnosť spájať umelcov naprieč širokým spektrom priniesla svetu diela, ktoré dnes patria do zlatého fondu kultúrneho dedičstva a ktoré ovplyvnili smerovanie baletu v 20. storočí.

Či už to bola erotická Šeherezáda Rimského-Korsakova, pohanské Svätenie jari Igora Stravinského v choreografii legendárneho Václava Nižinského, impresionistické Faunovo popoludnie s výpravou Léona Baksta alebo Trojrohý klobúk španielskeho skladateľa Manuela de Fallu s Picassovou výpravou, Modrý vlak Bronislavy Nižinskej s módnymi kostýmami od Coco Chanel až po ikonického Apolóna Georgea Balanchina, ktorý definoval nový tanečný štýl.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8AGZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Slovenské národné divadlo

Súvisiace témy: Balet SND
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  2. Takto chutí zlato
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  5. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  6. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  7. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 569
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 7 046
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 4 056
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 701
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 692
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 880
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 2 856
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 2 791
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 516
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 503
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 652
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 240
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 672
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 716
  7. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 4 914
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 507
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťZatvoriť reklamu